ROWER POZIOMY EASY RACER

Ocena użytkowników:  / 2
SłabyŚwietny 
Share on Facebook

 

ROWER POZIOMY EASY RACER / TOUR EASY

 Plany te byy publikowane w ?Modym Techniku? nr 7/1990. Na ich podstawie w Polsce zbudowano kilkadziesit rowerw tego rodzaju.

 

Pierwszy Easy Racer zosta opracowany przez Gardnera Martina w USA w 1979 r.

Od tego czasu (do lat ?90.) sta si on najpopularniejszym rowerem poziomym w USA. W wersji z mikk oson aerodynamiczn zdoby dwukrotnie mistrzostwo USA w konkurencji pojazdw praktycznych, za w penej obudowie aerodynamicznej i pod nazw Easy Racer?s Gold Rush osign 105,36 km/h.

Oryginalny ?Tour Easy? u producenta (Easy Racers Inc., Kalifornia) kosztuje US $ 900, zestaw do montau (surowa rama, dugi wspornik kierownicy, widelec, laminatowy fotel) ? US $ 650, za plany ? US $ 25. Repliki tego roweru s budowane przez hobbystw na caym wiecie.

 

MATERIAY

1. Rama od roweru mskiego na koa 26, 27 lub 28 cali, wraz z widelcem (na pocztek moe by kompletny rower ?grski? z supermarketu).

2. Rurka do przeduenia rury grnej ramy ? ? 25,4 x 1,25, dugoci ok. 360 mm (lub inna, odpowiadajca rednic grnej rurze posiadanej ramy ? w supermarketowych ?gralach? zdarzaj si ? 30; 32; 35 i 40 mm).

3. Rurka ? 22 x 1,5 x 650 mm (ew. ? 20 x 1,5) (zastrza ramy, rys. 6).

4. Dwie rurki ? 20 x 1,5 x 1300 (dolne rury ramy, przechodzce w tylny trjkt, rys. 1; 9).

5. Dwie rurki ? 18 x 1,5 x 520 - 600 (grne rurki tylnego trjkta, rys. 4). Z braku duszych mona ew. wykorzysta grne rurki tylnego trjkta ?rozbrajanej? ramy.

6. Dwie pytki stalowe 100 x 60 x 4 lub 5 mm (haki tylnego koa, rys. 1).

7. Blacha stalowa grub. 1,5 mm (obejmy, czniki itp., rys. 11).

8. Dwie rurki ? 16 x 1,2 x 500 (wsporniki oparcia siedziska, rys. 2). O ile nie zastosowane w pkt. 5, mona tu wykorzysta grne rurki tylnego trjkta ?rozbrajanej? ramy.

9. Rurka ? 22 x 2 x 250 - 300 (przeduenie wspornika kierownicy, rys. 7).

10. Rurka ? 25,4 x 1,5 x 150 ? moe to by trzon od starego widelca (nakadka na przeduony wspornik kierownicy, rys. 7).

11. O piasty przedniej z konusem lub prt ? 8, odpowiednio nagwintowany (przeduenie ruby klina rozporowego (?babki?) wspornika kierownicy, rys. 7).

12. Rurka ? 20 x 1,5 x 100 (mostek przedniego hamulca, rys. 8).

13. Paskownik 3 x 20 x 150 mm (zamocowanie napinacza acucha).

14. Sklejka gruboci 10 ? 12 mm (570 x 250 i 250 x 250), styropian gruboci 40 mm o takich samych wymiarach, pianka poliuretanowa lub karimata, skaj, klej do styropianu i klej kontaktowy (fotel, rys. 3).

15. Czci rowerowe ? 1 koo 20 x 1,75? i jedno 28 x 1,75 lub 1 3/8? (ew. 27? lub 26?), osprzt kompletny, 3 acuchy tego samego typu, dodatkowa przerzutka zewntrzna (do wykonania napinacza acucha ? moe by b. tania), kierownica typu BMX lub Polo.

 

WYMIARY

(orientacyjne, naley dopasowa do swojego wzrostu i posiadanych materiaw)

B = 1610 (S); 1650 (M); 1700 mm (L) ? baza (rozstaw k roweru) zalenie od wzrostu uytkownika.

H = ok. 350 ? 380 mm ? wysoko suportu od ziemi.

L = 445 ? 450 mm ? odlego rodka osi suportu od rodka osi przedniego koa.

M = 290 mm ? wysoko umieszczenia mostka hamulca w widelcu (dla koa 20x1,75?).

N = 58 ? 64 stopni ? kt nachylenia szyjki ramy / trzonu widelca.

 

MONTA RAMA

1. Ram od mskiego roweru przepiowa w pkt. V, X, Y, Z, od cznika podsiodowego odpiowa grne rury tylnego trjkta.

2. Zoy jak na rysunkach gwnych (EASY01 i 02), dopiowa koce rur zgodnie z rys. 6.

3. Dopasowa, ustabilizowa i zlutowa na mosidz, stosujc wkadki (tzw. sztukwki) zwijane z blachy lub z odpowiedniej, ciasno pasowanej rurki (rys.5).

4. Wyci haki tylnego koa, wywierci otwr ? 8 na ruby mocujce wspornik oparcia, wykona i nagwintowa otwory M5 i M6 do mocowania baganika i wspornikw botnika.

5. Grne rurki tylnego trjkta przylutowa do ramy, prowadzc rwnolegle z grn rur ramy na dugoci ok. 150 mm (rys. 4).

6. Naoy i przylutowa rurki ? 20 x 1,5 x 1300 do kocwek przy mufie suportowej (rys. 9).

7. Rurki ? 20 x 1,5 x 1300 przyci do odpowiedniej dugoci, skorygowa i doprowadzi do hakw, lutujc po drodze cznik do zamocowania tylnego hamulca.

8. Dogi dolne rurki tylnego trjkta.

9. Przylutowa do hakw dolne i grne rurki tylnego trjkta, po uprzednim wyciciu w nich szczelin na haki (4 ew. 5 mm) (rys. 1).

10. Przez praw rurk mona przeprowadzi link do przerzutki (rys. 1; 4; EASY02).

 UWAGA! Wane jest wygicie rurek dolnych w obszarze podsiodowym ? chroni to rurki przed obijaniem przez acuch (tak, jak na rys. EASY02).

 

FOTEL

1. Wyci ze sklejki, oparcie z siedziskiem poczy blach stalow i rubami z nakrtkami.

2. Wyznaczy miejsca i woy ruby mocujce wspornik oparcia i obejm doln.

3. Fotel oklei styropianem, wyprofilowa, oboy gbk i oklei skajem.

4. Rurki poczy przylutowanym cznikiem z blachy (na takiej wysokoci, aby nie ociera o koo, rys. 2).

5. Do oparcia fotela przykrci wspornik wygity z paskownika, stosujc 2 ruby z ?kwadratem? pod bem (rys. 2).

6. Wspornik oparcia fotela wykona z 2 rurek, spaszczajc je na obu kocach i wiercc otwory. W dolnej czci rurki rozpaszczy na dugoci 100 mm i nawierci 3 otwory ? 8,5 w odstpach co 2,5 cm w celu regulacji (rys. gwny ? EASY01).

7. Fotel do ramy umocowa obejm doln (4 ruby M5 lub M6 z ?kwadratem? pod bem).

 

WSPORNIK KIEROWNICY

Obecnie s dostpne wsporniki do MTB o niemal dowolnych dugociach i ktach wzniosu. Gdyby zasza konieczno przeduenia, naley:

 

1. Dopasowa do posiadanego wspornika rurk ? 22, na miejsce styku naoy rurk ? 25,4 x 1,5 i zlutowa na mosidz (rys. 7).

2. Na prcie ? 8, na obu kocach naci gwint o skoku odpowiadajcym skokowi gwintu klina rozporowego (?babki?) wspornika kierownicy. Jeden koniec nagwintowa na d. 20 mm, drugi ? ok. 50 mm. Na grny koniec prta nakrci do poowy gbokoci dug nakrtk (w przypadku gwintu drobnozwojnego moe to by stoek od przedniej piasty) i przylutowa na mosidz (rys. 7).

3. Woy rub rozporow we wspornik kierownicy, a w trzon wspornika, od dou ? nagwintowany prt z przylutowan nakrtk. Wkrci, zaoy klin rozporowy, zamocowa jak normalny widelec.

 

Marek Utkin

 

Na podstawie planw opublikowanych w Modym Techniku pewna firma spod Poznania wyprodukowaa (w 1991 r.) kilkadziesit rowerw zblionych do Tour Easy. Zatrudniony tam technolog z Rometu powprowadza ?ulepszenia?, przez co rowery te nie nadaway si zbytnio do uytku. Post factum firma zatrudnia mnie jako konsultanta, lecz materia oywiona stawiaa zbyt duy opr. Firma skopiowaa rwnie [nieudolnie, nie zachowujc promieni krzywizn, za to uznajc, e drewniane, cikie usztywnienia kopyta to cz konstrukcji (!)] fotela mojego projektu. Szczegy wraz z ilustracjami w przygotowywanym tekcie ?jak nie robi?. M.U.

 

Plany moesz rwnie pobra spakowane w formie zip.Pobierz plany

Powered by Bullraider.com
 
 
 
 
 

Joomla Templates by Joomla51.com