Share on Facebook

Bodaj najwa¿niejsz± zalet± rowerów poziomych (po wygodzie oczywi¶cie) s± ich mniejsze od klasycznych rowerów opory aerodynamiczne - nie bez powodu wszystkie rekordy prêdko¶ci nale¿± do obudowanych poziomów.

 crossection01

 

 

Rower klasyczny, "gospodarczy"

Rower wy¶cigowy-szosowy, komponenty aero

Rower poziomy, jedno¶lad

Rower poziomy, jedno¶lad obudowany

wspó³czynnik
doskona³o¶ci
aerodynamicznej
Cx

1,1

0,83

0,77

0,12

Powierzchnia czo³owa
A
(dm2)

51,15

36,27

35,34

      43,71

wspó³czynnik Cx
razy
powierzchnia czo³owa
= Cx ? A

56,26

30,10

27,21

5,24

 

Dopiero wynik mno¿enia (Cx ? A) mówi co¶ o poje¼dzie. Na przyk³ad sterowiec (lub okrêt podwodny) ma niewielki Cx, ale nie da siê go rozpêdziæ (po np. ustawieniu na szynach) do du¿ej prêdko¶ci dysponuj±c moc± jednego cz³owieka, bo ma wielk± powierzchniê czo³ow±. Owady maj± kiepski Cx, ale poniewa¿ ich powierzchnia czo³owa jest b. ma³a, to lataj± z du¿ymi prêdko¶ciami.

 

 

Czas dojazdu do pracy - poziom znowu najlepszy

Spo³ecznie akceptowalny czas dojazdu do pracy to 0,5 godz. - Rowerem klasycznym przy V ¶redniej = 20 km/h przejedzie siê w tym czasie 10 km. - Obudowanym cyklomobilem o dobrej aerodynamice (przy tym samym wysi³ku) V ¶r. = 30 km/h, a wiêc w 0,5 godz. przejedzie siê 15 km. Jest to dystans wiêkszy o 50%, a obszar nadaj±cy siê do objêcia "roweryzacj±" wokó³ miejsc pracy - w przypadku roweru klasycznego wyniesie 62,83 km2, a w przypadku cyklomobilu - 94,24 km2.

 

zalety 01

Powered by Bullraider.com
 
 
 
 
 

Joomla Templates by Joomla51.com