Share on Facebook

Bodaj najwaniejsz zalet rowerw poziomych (po wygodzie oczywicie) s ich mniejsze od klasycznych rowerw opory aerodynamiczne - nie bez powodu wszystkie rekordy prdkoci nale do obudowanych poziomw.

 crossection01

 

 

Rower klasyczny, "gospodarczy"

Rower wycigowy-szosowy, komponenty aero

Rower poziomy, jednolad

Rower poziomy, jednolad obudowany

wspczynnik
doskonaoci
aerodynamicznej
Cx

1,1

0,83

0,77

0,12

Powierzchnia czoowa
A
(dm2)

51,15

36,27

35,34

      43,71

wspczynnik Cx
razy
powierzchnia czoowa
= Cx ? A

56,26

30,10

27,21

5,24

 

Dopiero wynik mnoenia (Cx ? A) mwi co o pojedzie. Na przykad sterowiec (lub okrt podwodny) ma niewielki Cx, ale nie da si go rozpdzi (po np. ustawieniu na szynach) do duej prdkoci dysponujc moc jednego czowieka, bo ma wielk powierzchni czoow. Owady maj kiepski Cx, ale poniewa ich powierzchnia czoowa jest b. maa, to lataj z duymi prdkociami.

 

 

Czas dojazdu do pracy - poziom znowu najlepszy

Spoecznie akceptowalny czas dojazdu do pracy to 0,5 godz. - Rowerem klasycznym przy V redniej = 20 km/h przejedzie si w tym czasie 10 km. - Obudowanym cyklomobilem o dobrej aerodynamice (przy tym samym wysiku) V r. = 30 km/h, a wic w 0,5 godz. przejedzie si 15 km. Jest to dystans wikszy o 50%, a obszar nadajcy si do objcia "roweryzacj" wok miejsc pracy - w przypadku roweru klasycznego wyniesie 62,83 km2, a w przypadku cyklomobilu - 94,24 km2.

 

zalety 01

Powered by Bullraider.com
 
 
 
 
 

Joomla Templates by Joomla51.com