Share on Facebook


S³owo wstêpu

Parametry dominuj±ce w XX wieku to moc, prêdko¶æ, komfort, my¶lenie o presti¿u i nieograniczona mobilno¶æ. Symbolem tego wszystkiego jest samochód. Jednak coraz wiêcej ludzi ma nadziejê, ¿e w wieku XXI liczyæ siê bêdzie ¿ycie w zgodzie z natur±, nieagresywne technologie, spe³nianie g³êbokich potrzeb ludzkich i czerpanie rado¶ci z otoczenia, czego symbolem jest rower. (wolny przek³ad z Wernera Stiffela)

Zalety roweru (ogólnie) wobec samochodu:

  • nie wytwarza ha³asu i spalin
  • prêdko¶æ dostosowana do rozwiniêtej ewolucyjnie prêdko¶ci reakcji na bod¼ce (prêdko¶æ jazdy na rowerze jest porównywalna z osi±gan± przy hu¶taniu siê na lianie ;-)
  • zapewnia "bezp³atne" æwiczenia fizyczne, niezbêdne dla zdrowia i dobrego samopoczucia (regularna jazda na rowerze zmniejsza zagro¿enie wysokim ci¶nieniem, nadwag± i chorobami serca).
  • pó³ godziny jazdy rowerem dziennie powoduje spalenie 8 kalorii na minutê
  • klarowna, przejrzysta konstrukcja
  • ³atwy w naprawie
  • wyprodukowanie wymaga niewiele energii i surowców
  • na rowerze mo¿na przejechaæ ponad 1000 km wykorzystuj±c energiê jednego litra benzyny
  • cyklista jad±cy z prêdko¶ci± 15 km/h zu¿ywa mniej energii, ni¿ samochód do swoich lamp
  • cz³owiek je¿d¿±cy rowerem jest silnikiem, którego moc, sprawno¶æ i d³ugo¶æ ¿ycia ro¶nie wraz z u¿ytkowaniem
  • do u¿ytkowania wystarczy tania i prosta infrastruktura
  • w du¿ym stopniu podlega recyklingowi
  • wymaga ma³o miejsca
  • ma pozytywny wp³yw na osobowo¶æ dziêki bezpo¶redniemu kontaktowi z otoczeniem (np. odczuwanie zapachów, temperatury, wilgotno¶ci przy je¼dzie przez las )
  • utrzymywanie kontaktu z otoczeniem (spo³ecznym) dziêki ³±czno¶ci optycznej i d¼wiêkowej z innymi uczestnikami ruchu
  • jazda "od drzwi do drzwi"
  • mog± siê nim pos³ugiwaæ tak¿e dzieci i osoby starsze
  • stres mo¿e zostaæ zamieniony w energiê s³u¿±c± poruszaniu siê, zamiast odk³adaæ siê w szkodliwej formie w arteriach


Zalety rowerów poziomych w porównaniu z rowerem klasycznym:

  • jazda na rowerze poziomym sprawia dzik± rado¶æ
  • ni¿szy opór powietrza dziêki mniejszej powierzchni czo³owej
  • przy upadku mniejsza wysoko¶æ, z jakiej siê spada (i nie na g³owê)
  • przy wpadniêciu na przeszkodê nogi amortyzuj± si³ê uderzenia
  • wiêkszy komfort siedzenia, siedzisko i oparcie o du¿ej powierzchni umo¿liwia tak¿e nie wytrenowanym d³ug± jazdê bez problemów
  • swobodna, poprawna ergonomicznie pozycja, nie uciskane klatka piersiowa i brzuch (mo¿liwe g³êbokie oddychanie), odci±¿one nadgarstki, szyja i ramiona
  • lepsza widoczno¶æ dziêki wyprostowanej pozycji (widzi siê otoczenie, a nie przedni± oponê)
  • mo¿na szybciej postawiæ stopy na ziemi (oraz hamowaæ nimi awaryjnie)
  • tak¿e osoby niskiego wzrostu mog± siedzieæ podczas postoju na ¶wiat³ach
  • mo¿na peda³owaæ na zakrêcie bez obawy, ¿e zrobi siê "cyrkiel" na pedale (przy osi suportu na wysoko¶ci 360 mm i ponad)
  • LWB i "low racer" umo¿liwiaj± uzyskanie do 50% lepszego hamowania (wykluczone podniesienie tylnego ko³a)
  • w LWB po¶lizg (nawet przedniego ko³a) nie oznacza definitywnie kontaktu z gleb±
  • ³atwiej zainstalowaæ amortyzacjê, ³atwiej poprowadziæ ³añcuch w punkcie neutralnym zawieszenia (aby nie wywo³ywaæ podskoków w czasie peda³owania)
  • przy przerzutkach zewnêtrznych mo¿na wykorzystaæ wszystkie biegi
  • ³atwiej zamontowaæ os³onê przeciwdeszczow± i aerodynamiczn±
  • podparcie pleców umo¿liwia uzyskanie wiêkszych si³ nacisku na peda³y
  • nie potrzeba je¼dziæ w specjalnym ubraniu, np. spodenkach kolarskich z zamszem wszytym na siedzeniu
  • kierowcy czêsto omijaj± du¿ym ³ukiem, bo nie wiedz± co to
  • nieco mniejsze zagro¿enie kradzie¿±
  • bezpo¶redni kontakt wzrokowy z kierowcami
  • trójko³owcem je¼dzi siê bezpiecznie po ¶niegu i lodzie
  • na oparciu mo¿na powiesiæ torbê z zakupami
  • w czasie jazdy d³ugodystansowej ³atwiej jest je¶æ i piæ
  • jest siê bardziej zauwa¿anym (w pewnych okoliczno¶ciach mo¿e to byæ traktowane jako minus)


Wady:

  • drogie z powodu produkcji w ma³ych seriach (lub konieczno¶æ wykonania samemu)
  • przy takim samym wyposa¿eniu - ciê¿szy od klasycznego
  • trudniej patrzeæ do ty³u (przy szerokim i/lub p³askim oparciu)
  • mo¿na zostaæ przeoczonym pomiêdzy innymi pojazdami
  • czêsto niemo¿liwa jazda bez trzymanki (choæ dla odpoczynku nie jest konieczna)
  • modele z kierownic± pod siod³ow± trudniejsze do przenoszenia (skrêca siê wtedy przednie ko³o)
  • dla pañ: problematyczna jazda w spódnicy :-)
  • przez mo¿liwo¶æ wytworzenia wiêkszych si³ przy peda³owaniu mo¿liwe przeci±¿enie stawów kolanowych
  • bardziej odczuwalna jazda po z³ej nawierzchni (w modelach bez amortyzacji)
  • bez owiewki wiêksza powierzchnia wystawiona na deszcz (peleryna nie wystarcza)
  • d³u¿szy (i ciê¿szy) ³añcuch, (poza modelami z napêdem na przód, np. Pajórek, Mazurczak, Voss), wiêcej miejsc do zabrudzenia, choæ eksploatacja ³añcucha d³u¿sza (proporcjonalnie do jego d³ugo¶ci)
  • ¿eby stopy nie spada³y z peda³ów, trzeba wywieraæ lekki nacisk tak¿e nog± "cofaj±c±". Aby temu zapobiegaæ, nale¿y: je¼dziæ w butach na traktorze, wykonaæ "strzemiona" pod piêty lub stosowaæ peda³y SPD.
  • na skrzy¿owanie mo¿na zajrzeæ dopiero, gdy przód ju¿ tam wjedzie (jak w samochodzie)
  • trudniejsze podje¿d¿anie pod krawê¿niki
  • LWB potrzebuj± wiêcej miejsca do zakrêcania i parkowania
  • niektóre trójko³owce sprawiaj± trudno¶æ przy wje¼dzie do domu i na w±skich drogach rowerowych
  • mocniejsze pocenie pleców przy wysi³ku
  • trudniejsza jazda w terenie
  • klucze i drobne mog± wypa¶æ z kieszeni
  • trzeba byæ ekstrawertykiem, bo jest siê ci±gle nagabywanym "a co to?"

Powered by Bullraider.com
 
 
 
 
 

Joomla Templates by Joomla51.com