Share on Facebook


Sowo wstpu

Parametry dominujce w XX wieku to moc, prdko, komfort, mylenie o prestiu i nieograniczona mobilno. Symbolem tego wszystkiego jest samochd. Jednak coraz wicej ludzi ma nadziej, e w wieku XXI liczy si bdzie ycie w zgodzie z natur, nieagresywne technologie, spenianie gbokich potrzeb ludzkich i czerpanie radoci z otoczenia, czego symbolem jest rower. (wolny przekad z Wernera Stiffela)

Zalety roweru (oglnie) wobec samochodu:

  • nie wytwarza haasu i spalin
  • prdko dostosowana do rozwinitej ewolucyjnie prdkoci reakcji na bodce (prdko jazdy na rowerze jest porwnywalna z osigan przy hutaniu si na lianie ;-)
  • zapewnia "bezpatne" wiczenia fizyczne, niezbdne dla zdrowia i dobrego samopoczucia (regularna jazda na rowerze zmniejsza zagroenie wysokim cinieniem, nadwag i chorobami serca).
  • p godziny jazdy rowerem dziennie powoduje spalenie 8 kalorii na minut
  • klarowna, przejrzysta konstrukcja
  • atwy w naprawie
  • wyprodukowanie wymaga niewiele energii i surowcw
  • na rowerze mona przejecha ponad 1000 km wykorzystujc energi jednego litra benzyny
  • cyklista jadcy z prdkoci 15 km/h zuywa mniej energii, ni samochd do swoich lamp
  • czowiek jedcy rowerem jest silnikiem, ktrego moc, sprawno i dugo ycia ronie wraz z uytkowaniem
  • do uytkowania wystarczy tania i prosta infrastruktura
  • w duym stopniu podlega recyklingowi
  • wymaga mao miejsca
  • ma pozytywny wpyw na osobowo dziki bezporedniemu kontaktowi z otoczeniem (np. odczuwanie zapachw, temperatury, wilgotnoci przy jedzie przez las )
  • utrzymywanie kontaktu z otoczeniem (spoecznym) dziki cznoci optycznej i dwikowej z innymi uczestnikami ruchu
  • jazda "od drzwi do drzwi"
  • mog si nim posugiwa take dzieci i osoby starsze
  • stres moe zosta zamieniony w energi suc poruszaniu si, zamiast odkada si w szkodliwej formie w arteriach


Zalety rowerw poziomych w porwnaniu z rowerem klasycznym:

  • jazda na rowerze poziomym sprawia dzik rado
  • niszy opr powietrza dziki mniejszej powierzchni czoowej
  • przy upadku mniejsza wysoko, z jakiej si spada (i nie na gow)
  • przy wpadniciu na przeszkod nogi amortyzuj si uderzenia
  • wikszy komfort siedzenia, siedzisko i oparcie o duej powierzchni umoliwia take nie wytrenowanym dug jazd bez problemw
  • swobodna, poprawna ergonomicznie pozycja, nie uciskane klatka piersiowa i brzuch (moliwe gbokie oddychanie), odcione nadgarstki, szyja i ramiona
  • lepsza widoczno dziki wyprostowanej pozycji (widzi si otoczenie, a nie przedni opon)
  • mona szybciej postawi stopy na ziemi (oraz hamowa nimi awaryjnie)
  • take osoby niskiego wzrostu mog siedzie podczas postoju na wiatach
  • mona pedaowa na zakrcie bez obawy, e zrobi si "cyrkiel" na pedale (przy osi suportu na wysokoci 360 mm i ponad)
  • LWB i "low racer" umoliwiaj uzyskanie do 50% lepszego hamowania (wykluczone podniesienie tylnego koa)
  • w LWB polizg (nawet przedniego koa) nie oznacza definitywnie kontaktu z gleb
  • atwiej zainstalowa amortyzacj, atwiej poprowadzi acuch w punkcie neutralnym zawieszenia (aby nie wywoywa podskokw w czasie pedaowania)
  • przy przerzutkach zewntrznych mona wykorzysta wszystkie biegi
  • atwiej zamontowa oson przeciwdeszczow i aerodynamiczn
  • podparcie plecw umoliwia uzyskanie wikszych si nacisku na peday
  • nie potrzeba jedzi w specjalnym ubraniu, np. spodenkach kolarskich z zamszem wszytym na siedzeniu
  • kierowcy czsto omijaj duym ukiem, bo nie wiedz co to
  • nieco mniejsze zagroenie kradzie
  • bezporedni kontakt wzrokowy z kierowcami
  • trjkoowcem jedzi si bezpiecznie po niegu i lodzie
  • na oparciu mona powiesi torb z zakupami
  • w czasie jazdy dugodystansowej atwiej jest je i pi
  • jest si bardziej zauwaanym (w pewnych okolicznociach moe to by traktowane jako minus)


Wady:

  • drogie z powodu produkcji w maych seriach (lub konieczno wykonania samemu)
  • przy takim samym wyposaeniu - ciszy od klasycznego
  • trudniej patrze do tyu (przy szerokim i/lub paskim oparciu)
  • mona zosta przeoczonym pomidzy innymi pojazdami
  • czsto niemoliwa jazda bez trzymanki (cho dla odpoczynku nie jest konieczna)
  • modele z kierownic pod siodow trudniejsze do przenoszenia (skrca si wtedy przednie koo)
  • dla pa: problematyczna jazda w spdnicy :-)
  • przez moliwo wytworzenia wikszych si przy pedaowaniu moliwe przecienie staww kolanowych
  • bardziej odczuwalna jazda po zej nawierzchni (w modelach bez amortyzacji)
  • bez owiewki wiksza powierzchnia wystawiona na deszcz (peleryna nie wystarcza)
  • duszy (i ciszy) acuch, (poza modelami z napdem na przd, np. Pajrek, Mazurczak, Voss), wicej miejsc do zabrudzenia, cho eksploatacja acucha dusza (proporcjonalnie do jego dugoci)
  • eby stopy nie spaday z pedaw, trzeba wywiera lekki nacisk take nog "cofajc". Aby temu zapobiega, naley: jedzi w butach na traktorze, wykona "strzemiona" pod pity lub stosowa peday SPD.
  • na skrzyowanie mona zajrze dopiero, gdy przd ju tam wjedzie (jak w samochodzie)
  • trudniejsze podjedanie pod krawniki
  • LWB potrzebuj wicej miejsca do zakrcania i parkowania
  • niektre trjkoowce sprawiaj trudno przy wjedzie do domu i na wskich drogach rowerowych
  • mocniejsze pocenie plecw przy wysiku
  • trudniejsza jazda w terenie
  • klucze i drobne mog wypa z kieszeni
  • trzeba by ekstrawertykiem, bo jest si cigle nagabywanym "a co to?"

Powered by Bullraider.com
 
 
 
 
 

Joomla Templates by Joomla51.com