S³owo wstêpu
Parametry dominuj±ce w XX wieku to moc, prêdko¶æ, komfort, my¶lenie o presti¿u i nieograniczona mobilno¶æ. Symbolem tego wszystkiego jest samochód. Jednak coraz wiêcej ludzi ma nadziejê, ¿e w wieku XXI liczyæ siê bêdzie ¿ycie w zgodzie z natur±, nieagresywne technologie, spe³nianie g³êbokich potrzeb ludzkich i czerpanie rado¶ci z otoczenia, czego symbolem jest rower. (wolny przek³ad z Wernera Stiffela)
Zalety roweru (ogólnie) wobec samochodu:
- nie wytwarza ha³asu i spalin
- prêdko¶æ dostosowana do rozwiniêtej ewolucyjnie prêdko¶ci reakcji na bod¼ce (prêdko¶æ jazdy na rowerze jest porównywalna z osi±gan± przy hu¶taniu siê na lianie ;-)
- zapewnia "bezp³atne" æwiczenia fizyczne, niezbêdne dla zdrowia i dobrego samopoczucia (regularna jazda na rowerze zmniejsza zagro¿enie wysokim ci¶nieniem, nadwag± i chorobami serca).
- pó³ godziny jazdy rowerem dziennie powoduje spalenie 8 kalorii na minutê
- klarowna, przejrzysta konstrukcja
- ³atwy w naprawie
- wyprodukowanie wymaga niewiele energii i surowców
- na rowerze mo¿na przejechaæ ponad 1000 km wykorzystuj±c energiê jednego litra benzyny
- cyklista jad±cy z prêdko¶ci± 15 km/h zu¿ywa mniej energii, ni¿ samochód do swoich lamp
- cz³owiek je¿d¿±cy rowerem jest silnikiem, którego moc, sprawno¶æ i d³ugo¶æ ¿ycia ro¶nie wraz z u¿ytkowaniem
- do u¿ytkowania wystarczy tania i prosta infrastruktura
- w du¿ym stopniu podlega recyklingowi
- wymaga ma³o miejsca
- ma pozytywny wp³yw na osobowo¶æ dziêki bezpo¶redniemu kontaktowi z otoczeniem (np. odczuwanie zapachów, temperatury, wilgotno¶ci przy je¼dzie przez las )
- utrzymywanie kontaktu z otoczeniem (spo³ecznym) dziêki ³±czno¶ci optycznej i d¼wiêkowej z innymi uczestnikami ruchu
- jazda "od drzwi do drzwi"
- mog± siê nim pos³ugiwaæ tak¿e dzieci i osoby starsze
- stres mo¿e zostaæ zamieniony w energiê s³u¿±c± poruszaniu siê, zamiast odk³adaæ siê w szkodliwej formie w arteriach
Zalety rowerów poziomych w porównaniu z rowerem klasycznym:
- jazda na rowerze poziomym sprawia dzik± rado¶æ
- ni¿szy opór powietrza dziêki mniejszej powierzchni czo³owej
- przy upadku mniejsza wysoko¶æ, z jakiej siê spada (i nie na g³owê)
- przy wpadniêciu na przeszkodê nogi amortyzuj± si³ê uderzenia
- wiêkszy komfort siedzenia, siedzisko i oparcie o du¿ej powierzchni umo¿liwia tak¿e nie wytrenowanym d³ug± jazdê bez problemów
- swobodna, poprawna ergonomicznie pozycja, nie uciskane klatka piersiowa i brzuch (mo¿liwe g³êbokie oddychanie), odci±¿one nadgarstki, szyja i ramiona
- lepsza widoczno¶æ dziêki wyprostowanej pozycji (widzi siê otoczenie, a nie przedni± oponê)
- mo¿na szybciej postawiæ stopy na ziemi (oraz hamowaæ nimi awaryjnie)
- tak¿e osoby niskiego wzrostu mog± siedzieæ podczas postoju na ¶wiat³ach
- mo¿na peda³owaæ na zakrêcie bez obawy, ¿e zrobi siê "cyrkiel" na pedale (przy osi suportu na wysoko¶ci 360 mm i ponad)
- LWB i "low racer" umo¿liwiaj± uzyskanie do 50% lepszego hamowania (wykluczone podniesienie tylnego ko³a)
- w LWB po¶lizg (nawet przedniego ko³a) nie oznacza definitywnie kontaktu z gleb±
- ³atwiej zainstalowaæ amortyzacjê, ³atwiej poprowadziæ ³añcuch w punkcie neutralnym zawieszenia (aby nie wywo³ywaæ podskoków w czasie peda³owania)
- przy przerzutkach zewnêtrznych mo¿na wykorzystaæ wszystkie biegi
- ³atwiej zamontowaæ os³onê przeciwdeszczow± i aerodynamiczn±
- podparcie pleców umo¿liwia uzyskanie wiêkszych si³ nacisku na peda³y
- nie potrzeba je¼dziæ w specjalnym ubraniu, np. spodenkach kolarskich z zamszem wszytym na siedzeniu
- kierowcy czêsto omijaj± du¿ym ³ukiem, bo nie wiedz± co to
- nieco mniejsze zagro¿enie kradzie¿±
- bezpo¶redni kontakt wzrokowy z kierowcami
- trójko³owcem je¼dzi siê bezpiecznie po ¶niegu i lodzie
- na oparciu mo¿na powiesiæ torbê z zakupami
- w czasie jazdy d³ugodystansowej ³atwiej jest je¶æ i piæ
- jest siê bardziej zauwa¿anym (w pewnych okoliczno¶ciach mo¿e to byæ traktowane jako minus)
Wady:
- drogie z powodu produkcji w ma³ych seriach (lub konieczno¶æ wykonania samemu)
- przy takim samym wyposa¿eniu - ciê¿szy od klasycznego
- trudniej patrzeæ do ty³u (przy szerokim i/lub p³askim oparciu)
- mo¿na zostaæ przeoczonym pomiêdzy innymi pojazdami
- czêsto niemo¿liwa jazda bez trzymanki (choæ dla odpoczynku nie jest konieczna)
- modele z kierownic± pod siod³ow± trudniejsze do przenoszenia (skrêca siê wtedy przednie ko³o)
- dla pañ: problematyczna jazda w spódnicy :-)
- przez mo¿liwo¶æ wytworzenia wiêkszych si³ przy peda³owaniu mo¿liwe przeci±¿enie stawów kolanowych
- bardziej odczuwalna jazda po z³ej nawierzchni (w modelach bez amortyzacji)
- bez owiewki wiêksza powierzchnia wystawiona na deszcz (peleryna nie wystarcza)
- d³u¿szy (i ciê¿szy) ³añcuch, (poza modelami z napêdem na przód, np. Pajórek, Mazurczak, Voss), wiêcej miejsc do zabrudzenia, choæ eksploatacja ³añcucha d³u¿sza (proporcjonalnie do jego d³ugo¶ci)
- ¿eby stopy nie spada³y z peda³ów, trzeba wywieraæ lekki nacisk tak¿e nog± "cofaj±c±". Aby temu zapobiegaæ, nale¿y: je¼dziæ w butach na traktorze, wykonaæ "strzemiona" pod piêty lub stosowaæ peda³y SPD.
- na skrzy¿owanie mo¿na zajrzeæ dopiero, gdy przód ju¿ tam wjedzie (jak w samochodzie)
- trudniejsze podje¿d¿anie pod krawê¿niki
- LWB potrzebuj± wiêcej miejsca do zakrêcania i parkowania
- niektóre trójko³owce sprawiaj± trudno¶æ przy wje¼dzie do domu i na w±skich drogach rowerowych
- mocniejsze pocenie pleców przy wysi³ku
- trudniejsza jazda w terenie
- klucze i drobne mog± wypa¶æ z kieszeni
- trzeba byæ ekstrawertykiem, bo jest siê ci±gle nagabywanym "a co to?"