Share on Facebook


Słowo wstępu

Parametry dominujące w XX wieku to moc, prędkość, komfort, myślenie o prestiżu i nieograniczona mobilność. Symbolem tego wszystkiego jest samochód. Jednak coraz więcej ludzi ma nadzieję, że w wieku XXI liczyć się będzie życie w zgodzie z naturą, nieagresywne technologie, spełnianie głębokich potrzeb ludzkich i czerpanie radości z otoczenia, czego symbolem jest rower. (wolny przekład z Wernera Stiffela)

Zalety roweru (ogólnie) wobec samochodu:

  • nie wytwarza hałasu i spalin
  • prędkość dostosowana do rozwiniętej ewolucyjnie prędkości reakcji na bodźce (prędkość jazdy na rowerze jest porównywalna z osiąganą przy huśtaniu się na lianie ;-)
  • zapewnia "bezpłatne" ćwiczenia fizyczne, niezbędne dla zdrowia i dobrego samopoczucia (regularna jazda na rowerze zmniejsza zagrożenie wysokim ciśnieniem, nadwagą i chorobami serca).
  • pół godziny jazdy rowerem dziennie powoduje spalenie 8 kalorii na minutę
  • klarowna, przejrzysta konstrukcja
  • łatwy w naprawie
  • wyprodukowanie wymaga niewiele energii i surowców
  • na rowerze można przejechać ponad 1000 km wykorzystując energię jednego litra benzyny
  • cyklista jadący z prędkością 15 km/h zużywa mniej energii, niż samochód do swoich lamp
  • człowiek jeżdżący rowerem jest silnikiem, którego moc, sprawność i długość życia rośnie wraz z użytkowaniem
  • do użytkowania wystarczy tania i prosta infrastruktura
  • w dużym stopniu podlega recyklingowi
  • wymaga mało miejsca
  • ma pozytywny wpływ na osobowość dzięki bezpośredniemu kontaktowi z otoczeniem (np. odczuwanie zapachów, temperatury, wilgotności przy jeździe przez las )
  • utrzymywanie kontaktu z otoczeniem (społecznym) dzięki łączności optycznej i dźwiękowej z innymi uczestnikami ruchu
  • jazda "od drzwi do drzwi"
  • mogą się nim posługiwać także dzieci i osoby starsze
  • stres może zostać zamieniony w energię służącą poruszaniu się, zamiast odkładać się w szkodliwej formie w arteriach


Zalety rowerów poziomych w porównaniu z rowerem klasycznym:

  • jazda na rowerze poziomym sprawia dziką radość
  • niższy opór powietrza dzięki mniejszej powierzchni czołowej
  • przy upadku mniejsza wysokość, z jakiej się spada (i nie na głowę)
  • przy wpadnięciu na przeszkodę nogi amortyzują siłę uderzenia
  • większy komfort siedzenia, siedzisko i oparcie o dużej powierzchni umożliwia także nie wytrenowanym długą jazdę bez problemów
  • swobodna, poprawna ergonomicznie pozycja, nie uciskane klatka piersiowa i brzuch (możliwe głębokie oddychanie), odciążone nadgarstki, szyja i ramiona
  • lepsza widoczność dzięki wyprostowanej pozycji (widzi się otoczenie, a nie przednią oponę)
  • można szybciej postawić stopy na ziemi (oraz hamować nimi awaryjnie)
  • także osoby niskiego wzrostu mogą siedzieć podczas postoju na światłach
  • można pedałować na zakręcie bez obawy, że zrobi się "cyrkiel" na pedale (przy osi suportu na wysokości 360 mm i ponad)
  • LWB i "low racer" umożliwiają uzyskanie do 50% lepszego hamowania (wykluczone podniesienie tylnego koła)
  • w LWB poślizg (nawet przedniego koła) nie oznacza definitywnie kontaktu z glebą
  • łatwiej zainstalować amortyzację, łatwiej poprowadzić łańcuch w punkcie neutralnym zawieszenia (aby nie wywoływać podskoków w czasie pedałowania)
  • przy przerzutkach zewnętrznych można wykorzystać wszystkie biegi
  • łatwiej zamontować osłonę przeciwdeszczową i aerodynamiczną
  • podparcie pleców umożliwia uzyskanie większych sił nacisku na pedały
  • nie potrzeba jeździć w specjalnym ubraniu, np. spodenkach kolarskich z zamszem wszytym na siedzeniu
  • kierowcy często omijają dużym łukiem, bo nie wiedzą co to
  • nieco mniejsze zagrożenie kradzieżą
  • bezpośredni kontakt wzrokowy z kierowcami
  • trójkołowcem jeździ się bezpiecznie po śniegu i lodzie
  • na oparciu można powiesić torbę z zakupami
  • w czasie jazdy długodystansowej łatwiej jest jeść i pić
  • jest się bardziej zauważanym (w pewnych okolicznościach może to być traktowane jako minus)


Wady:

  • drogie z powodu produkcji w małych seriach (lub konieczność wykonania samemu)
  • przy takim samym wyposażeniu - cięższy od klasycznego
  • trudniej patrzeć do tyłu (przy szerokim i/lub płaskim oparciu)
  • można zostać przeoczonym pomiędzy innymi pojazdami
  • często niemożliwa jazda bez trzymanki (choć dla odpoczynku nie jest konieczna)
  • modele z kierownicą pod siodłową trudniejsze do przenoszenia (skręca się wtedy przednie koło)
  • dla pań: problematyczna jazda w spódnicy :-)
  • przez możliwość wytworzenia większych sił przy pedałowaniu możliwe przeciążenie stawów kolanowych
  • bardziej odczuwalna jazda po złej nawierzchni (w modelach bez amortyzacji)
  • bez owiewki większa powierzchnia wystawiona na deszcz (peleryna nie wystarcza)
  • dłuższy (i cięższy) łańcuch, (poza modelami z napędem na przód, np. Pajórek, Mazurczak, Voss), więcej miejsc do zabrudzenia, choć eksploatacja łańcucha dłuższa (proporcjonalnie do jego długości)
  • żeby stopy nie spadały z pedałów, trzeba wywierać lekki nacisk także nogą "cofającą". Aby temu zapobiegać, należy: jeździć w butach na traktorze, wykonać "strzemiona" pod pięty lub stosować pedały SPD.
  • na skrzyżowanie można zajrzeć dopiero, gdy przód już tam wjedzie (jak w samochodzie)
  • trudniejsze podjeżdżanie pod krawężniki
  • LWB potrzebują więcej miejsca do zakręcania i parkowania
  • niektóre trójkołowce sprawiają trudność przy wjeździe do domu i na wąskich drogach rowerowych
  • mocniejsze pocenie pleców przy wysiłku
  • trudniejsza jazda w terenie
  • klucze i drobne mogą wypaść z kieszeni
  • trzeba być ekstrawertykiem, bo jest się ciągle nagabywanym "a co to?"

Powered by Bullraider.com
 
 
 
 
 

Joomla Templates by Joomla51.com