Share on Facebook

faq1
Jakie s rodzaje rowerw poziomych? Na jakie rodzaje je dzielimy? Co oznaczaj tajemnicze nazwy i skrty? Czyli troch wiedzy podstawowej z ktr warto si zapozna, zanim wejdziemy gbiej.

 

Typologia Poziomw

Czyli jakie s rodzaje rowerw poziomych

Rowery poziome dzieli si na: jednoladowe (2 koa) i wieloladowe (trjkoowe i czterokoowe), nie obudowane, z czciow zabudow (owiewka z przodu i/lub szpic za fotelem) i z pen obudow. S te tandemy.

 

Rodzaje rowerw jednoladowych

Ukady rowerw trjkoowych

Ukad kierowania

Ukad napdowy

Ilustracje

Rodzaje tandemw

 

 

Rowery poziome, jednoladowe mog by:

z krtkim rozstawem osi: peday wysoko przed przednim koem (z angielska SWB: Short Wheel Base): bardzo wygodne, porczne, maj may promie skrtu, wchodz do windy, daj si przechowywa w M2, krtko bardzo wygodne, wspaniale nadaj si do jazdy po miecie (Autor dobrze o tym wie bo wanie takie rowery buduje), szalecy na takich wanie
uprawiaj DH;

z dugim rozstawem osi: peday nisko, za przednim koem (z angielska LWB: Long Wheel Base): najdoskonalsze co moe by na dugie trasy ale maj duy promie skrtu, trudno
si tym manewruje w miecie, nie ma mowy o parkowaniu w mieszkaniu i wprowadzeniu tego do windy: taki rower ma po prostu powyej 2m rozstawu osi co daje dugo cakowit
blisk 3m.

ze rednim rozstawem osi, co poredniego midzy SWB i LWB: peday wysoko, tu za lub nad przednim koem, fotel z reguy troch nad tylnym koem (z angielska CLWB: Compact
Long Wheel Base): duo wygodniejsze (pono), atwiejsze na pewno do nauki i duo bardziej porczne ni LWB ale cigle nie ta manewrowo co SWB;

Powyszy podzia normalnie wystpuje jeszcze z liczbami wyznaczajcymi poszczeglne zakresy rozstawu osi, czyli SWB to rozstaw nie wicej ni X mm, CLWB to midzy X a Y mm
a LWB powyej Y mm. Ja tego podziau wg. linijki nie lubi i nie stosuj. Uwaam, tak jak napisaem, e wszystko co ma peday przed przednim koem to SWB, nad - to CLWB a
za - LWB i tyle.

Jest to wynikiem wystpowania rowerw typu Low Racer: czyli bardzo niskich rowerw wycigowych, ktre to wanie maj peday przed przednim koem, a rowerzysta pley
midzy koami z fotelem zamocowanym bardzo nisko nad ziemi (20~25cm a nawet niej). Daje to rower o dugoci okoo 2.5m: niby CLWB, ale zasada napdu jest SWB wic ja
uwaam, e jest to SWB a linijka ma ph (5.5)

 

Rowery trjkoowe mog by w ukadzie:


z pojedynczym, napdzanym koem przednim i skrtnym tyem (peday s przed przednim koem co w stylu SWB): wietny sposb na glebnicie wedug Autora;


pojedynczym koem przednim, skrcanym i napdem na dwa tylne (niektre LWB i CLWB): dla tych co si wstydz kek podporowych lub chc wozi bardzo duo bagau;


dwoma napdzanymi przednimi koami i skrcanym tyem (te SWB) co Autor uwaa za bzdur, niemniej podaje z kronikarskiego obowizku;


z dwoma przednimi skrcanymi i pojedynczym tylnym napdzanym (te co a la SWB): i to wedug Autora jest te cakiem odjazdowe.

 


Ukad kierowania:


grna kierownica: zamocowana klasycznie (z angielska ASS: Above Seat Steering lub czasem OSS): stawia si mniejszy opr aerodynamiczny, bo moe by bardzo wska; drug zalet tego ukadu, jest to, e bardzo wygodnie si tym manewruje midzy samochodami; istnieje jednak due ryzyko zawadzania o ni kolanami (co Autorowi si zdarzao
jak mia tak kierownic w swoich dwch pierwszych prototypach). Czasem w rowerach CLWB oraz LWB, aby za bardzo nie pochyla gwki ramy a jednoczenie dotrze z kierownic
do rowerzysty stosuje si przegub Cardana midzy sztyc widelca a mostkiem.


dolna kierownica, zamocowan pod fotelem, czyli podsiodow (z angielska USS: Under Seat Steering): stawia si troszk wikszy opr, bo jest si szerszym, ale jest wygodniej
bo rce wisz swobodnie w d. Na pocztku jest to pikny sposb na wywrotk ale pniej, jak si czowiek przyzwyczai: poezja i Autor wie co pisz, bo tak ma. W przypadku
USS s dwie moliwoci:

1. z kierowaniem bezporednim, w ktrym kierownica jest zamocowana bezporednio do widelca powyej ramy (mona zastosowa zwyk standardow kierownic), albo poniej
ramy (do stolika czcego oba golenie widelca); zaleta systemu: bardzo prosty w budowie, niezawodny i lekki; wady: siedzi si bardzo, bardzo wysoko i blisko przedniego
koa, a i tak kierownica jest mocno z przodu wzgldem fotela, musi by te bardzo szeroka.

2. z kierowaniem porednim, w ktrym kierownic umieszcza si w dowolnym wygodnym miejscu pod fotelem a napd przekazywany jest na widelec za pomoc popychacza, linek
lub acucha; zalety systemu: wikszy komfort bo kierownica jest bardziej z tyu, fotel mona zamocowa duo niej i dalej od koa; wady: ciszy ni kierowanie
bezporednie, bardziej skomplikowane, wicej rzeczy moe si zepsu. Niemniej to jest to rozwizanie, ktre Autor z powodzeniem stosuje ju od 3 prototypw.

Niektre rowery trjkoowe i czterokoowe s skrcane dwoma pionowymi drkami obracajcymi si wok poziomej osi prostopadej do osi roweru wystajcymi w gr po obu
stronach fotela (skrca si tak jak czogiem).

Albo jednym pionowym zamontowanym midzy nogami i kiwajcym si na boki.

 

 

Przeniesienie napdu:

Napd moe by przekazywany klasycznie na ty (we wszystkich CLWB i LWB oraz w wikszoci SWB):

1. najczciej pojedynczym acuchem; zalety: prosty, lekki ukad, dua ywotno acucha, mona uywa wszystkich przeoe; wady: acuch jest bardzo dugi, czsto
ma wiele zaama nie poprawiajcych sprawnoci (w SWB) albo mocno si koysze groc spadniciem (w LWB i CLWB) przeto trzeba stosowa dodatkowe rolki. Autor wanie w
ten sposb ma rozwizany napd w Nr5 i strach go ogarnia na myl o wymianie acucha o 250 ogniwach.
2. ukady z dwoma acuchami te si trafiaj: z przednim acuchem po lewej stronie a tylnym klasycznie po prawej, 2 moliwoci: na przednim acuchu podzespoy od
tandemu (rzadkie i drogie), albo zwyke (powszechne i tanie ale za to si wtedy peday wykrcaj) a przede wszystkim trudno zaoy na lewy acuch przerzutki (trzeba by
dorabia); z dwoma acuchami po prawej: wtedy trzeba mocno przerobi przekadnie poredni aby rozsun koronki eby acuchy si nie obcieray ale mona zaoy wicej
przerzutek i bardzo powikszy liczb biegw. Oglnie wadami wszystkich ukadw z dwoma acuchami (niezalenie jak poprowadzonymi) s dua masa napdu i duy koszt (wicej
acucha, dodatkowy suport, koronki, wielotryb, czasem przerzutki), wicej problemw z regulacj, wicej problemw z prostopadoci osi suportw czyli i rwnolegoci
paszczyzn koronek i wielotrybu. Natomiast zalety: mona mie duo wicej biegw, lepsze przeoenie, acuch jest mniej powyginany (na SWB).

lub na przd (nieliczne SWB: autor nie lubi takich, bo si wyglebi na takim, poza tym maj duy promie skrtu). Co do napdu na przd w SWB to s trzy moliwoci:

1. Przednie koo, wysignik z pedaami oraz fotel s zwizane razem i skrcaj si wzgldem tylnego widelca wok osi zamocowanej za fotelem. Zalet konstrukcji jest to,
e bardzo prosto jest amortyzowa przednie koo (na wleczonym wahaczu jak ty) oraz ukad napdowy jest bardzo prosty i krtki. Wady: boj si, e moe to by trudne do
wyprowadzenia z zakrtu oraz na pewno nie jest to rower dla pocztkujcych (maj wycznie kierownic podsiodow i skrca si razem z przodem co nie uatwia przyzwyczajenia
si do roweru poziomego). Jest to bardzo rzadkie i prawie nie wystpuje w przyrodzie.
2. Przednie koo i wysignik z pedaami s zwizane razem i skrcaj si wzgldem fotela i tylnej czci ramy z koem: co jak rozbudowany rowerek dziecicy. Zalety:
moe te by z grn kierownic wic jest si prociej nauczy na tym jedzi, cigle prosto amortyzowa przd i poprowadzi napd. Wady: jak si zacznie mocno naciska
na peday, to trudno ujecha na wprost (nacisk na peday skrca koo), dosy ograniczony promie skrtu (ze wzgldu na komfort pedaowania).
3. Wysignik z pedaami oraz fotel s na jednej ramie z tylnym koem a skrca si tylko przednie koo przekaszajc acuch. Zastosowanie: przede wszystkim bardzo niskie
maszyny wycigowe, ktre w zasadzie jed na wprost. Zalety: nie trzeba prowadzi acucha na ty robic mu wiele zaama pochaniajcych energi, stosunkowo krtki acuch.
Wady: strasznie duy promie skrtu, acuch pewnie te si szybciej zuywa, ograniczone zastosowanie tak napdzanego roweru.

 

 

Ilustracje

 

Jednolady:

 

Przeniesienie napdu

Ty

Przd

Sposb kierowania

ASS (OSS)

USS

ASS (OSS)

 

Klasyczny SWB

 

 

bardzo mao jest takich rowerw, podaje tylko z kronikarskiego obowizku

Raczej si nie robi

Wystpuj bardzo rzadko

Nie robi si, bo niska kierownica zawadzaaby na zakrtach.

Wielolady (trjkoowce) Co do tandemw, to jest sporo moliwoci: poprzeczne, w ktrych siedzi si obok siebie, gwnie trjkoowe i czterokoowe; podune w ktrych siedzi si jeden za drugim: kierujcy w ukadzie SWB a pasaer w stylu a la LWB, daje to strasznie dugi rower; podune w ktrych siedzi si jeden za drugim: kierujcy w ukadzie SWB a pasaer plecami do kierunku jazdy, z pedaami za tylnym koem: jest to krtkie i strasznie miesznie wyglda; zdarzaj si tandemy w ktrych oboje jadcych siedzi jeden za drugim jak na LWB, ale dugo takiego roweru przekracza wszelki zdrowy rozsdek, wic Autor uwaa je za poronione niemniej podaje z kronikarskiego obowizku.

Powered by Bullraider.com
 
 
 
 
 

Joomla Templates by Joomla51.com