Share on Facebook

 

Od pierwszych prb jazdy do 5000 km - opanowywanie umiejtnoci jazdy i ergonomia roweru.

Niech bdzie to opis zawierajcy informacje dla kogo, kto nie jedzi dotychczas na rowerze poziomym.

 

SAM 3837

 

Rower Enduro kupowaem, nie majc pojcia jak si jedzi na rowerze poziomym. Pojechaem do sklepu w poznaniu, wsiadem na Enduro i - nie byem w stanie ruszy.

Cwier obrotu pedaami nie zrobiem i ju leaem na ziemi razem z rowerem. Po trzech nieudanych prbach ruszenia, byem niemal przekonany, e w ogle nie bd w stanie na nim jedzi i e nie ma co prbowa dalej.

Od razu dostaem do sprawdzenia znacznie niszy rower Base na ktrym ruszyem z trudnoci, ale jednak ruszaem; chwiejnie, ale po "prostej" pojechaem pierwsze 10 m, pniej 2 km jazdy po prostej i po tych przymiarkach, byem ju w stanie przesi si na Enduro.

Kolejne 200 m po prostej na Enduro i potrafiem skrca po agodnych ukach.

Generalnie kto, kto nie jedzi wczeniej na rowerze poziomym, odnosi wraenie, e rower jest niestateczny - kierownica ucieka w lewo i w prawo, tak jakby kto stara si pooy kul na wierzchoku gadkiego wzniesienia (kula bdzie si stacza na rne strony, ale na wierzchoku

lee nie bdzie).

Kompletnym zaskoczeniem jest zachowanie roweru po przejechaniu okoo 150 km - rower "cudownie" staje si stateczny (kierownica przestaje ucieka w lewo i w prawo i nie trzeba ju jej mocno trzyma). Po 500 kilometrach jedzi si zupenie swobodnie - tak jak na kadym innym rowerze.

Spotkaem osoby, ktre chciay si przejecha na moim Enduro i od razu wsiaday i jedziy na nim (w skrajnym przypadku chopak od razu zacz semki krci).

Generalnie moje zdolnoci utrzymania rwnowagi na tym rowerze byy pocztkowo raczej mniejsze ni te spotykane przecitnie (tak mi si wydaje). Na pierwszych 500 km problemem jest ruszanie przy skrconej kierownicy i ruszanie na szybkim (twardym) biegu, jednak po przejechaniu okoo 4000 km na tym rowerze, potrafi si rusza, gdy jednoczenie kierownica jest skrcona i wrzucony jest szybki bieg.

Tyle samo kilometrw potrzeba, eby opanowa zawracanie na raz, na wskiej jednopasmowej drodze, majcej - powiedzmy - 2,5 m szerokoci.

Rower bez problemu wspina si na stromych podjazdach. Mimo, e pocztkowo Enduro jest znacznie trudniejszy do opanowania, ni niskie rowery, ciesz si, e trafiem na niego i e si na niego zdecydowaem.

Moje obecne wraenie jest takie, e ten rower "pynie" w zakrtach (jeeli mona tak okreli gadko poruszania si na nim).

Enduro jest jednym z najwyszych rowerw SWB; przy wzrocie rowerzysty 185 cm bez problemu mona jedn czy dwoma nogami opiera si o podoe nie podnoszc si z siedziska (np. w oczekiwaniu na zielone wiato na skrzyowaniu). Na pocztkowych 2000 km czasem noga zsunie si z pedau w czasie jazdy, jednak nie powoduje to zachwiania rwnowagi, czy skrcenia od zamierzonego kierunku jazdy.

Warto podkreli, e gdy przestaje si pedaowa, to nogi oparte na pedaach nie mcz si (oparte na zwykych platformach - bez zatrzaskw), cho patrzc z boku mona odnie bdne wraenie, e utrzymanie ng w pozycji poziomej musi by mczce dla rowerzysty.

O ile na rowerze w ukadzie klasycznym problemem mog by spinajce si minie szyi, ramion i plecw, na rowerze poziomym (take nieposiadajcym zagwka) mimo uniesionej gowy w czasie jazdy, ani szyja ani plecy nie mcz si. Jedynie na odcinku pierwszych 3000 km potrafi drtwie palce u ng, gdy si krci pedaami mocno z nisk kadcj. Wtedy wystarczy chwila zatrzymania z opuszczonymi nogami i wszystko wraca do normy.

Siedzisko roweru Enduro jest bardzo dobrze wyprofilowane i ma bardzo dobry i trway materac (przyczepiony na rzepy do siedziska). Generalnie kilkunastogodzinna jazda nie jest problemem i przejechane 250 km bez fizycznego zmczenia jest czym naturalnym.


Jako wykonania

Przyjrzaem si przede wszystkim, czy caa rama wraz z zawieszeniem i mocowaniem k posiada paszczyzn symetrii - czy nie ma adnych przekolawie. Tutaj nie ma adnych zarzutw. Przy spokojnych ogldzinach wydaje si, e rower jest idealnie rwno wykonany.

Poza tym, spoiny i malowanie, s bardzo estetyczne.

Uwagi mona mie do baganika, ktry pniej zamwiem. Okaza si by totalnie kolawy - reklamacj uznano i zwrcono mi wszelkie koszty.

Uchylna kierownica rwnie jest starannie wykonana. Jeden raz wymagaa likwidacji luzu na osi umoliwiajcej podnoszenie jej - mona to wykona atwo i skutecznie.

 

Jedyny sabo wykonany element, to cznik (mocowanie fotela) midzy ram a siedziskiem - paskownik zupenie krzywo wygity w "C". Nie narusza to jednak pokrywania si paszczyzn symetrii siedziska i ramy roweru.

 


Osigi roweru

Rower Enduro nie jest szybszy od klasycznego MTB - ani na poziomych odcinkach, ani przy zjazdach z gry. Na grzskim piachu nie traci si na nim szybciej rwnowagi, ni w czasie jazdy w tych samych warunkach na rowerze pionowym.

W przypadku powalonych, modych drzew iglastych (do 4 cm rednicy pnia, lecych nie wyej ni 30 cm nad ziemi), rower przejeda przez nie bez problemu (w przypadku pionowego roweru, takie drzewa wpltayby si w peday, po przejechaniu po nich przednim koem).

 

Mocowanie wyposaenia

Przy mocowaniu owietlenia, czy przyczepianiu bagau trzeba kombinowa. O ile dwa otwory gwintowane, dedykowane dla mocowania baganika, pozwalaj na zamocowanie pompki z jednej strony i butli na sprone powietrze z drugiej, to dodanie choby maej torby na narzdzia i zapasow dtk jest ju kopotliwe jeli nie zamontuje si baganika.

O ile dwa otwory gwintowane, dedykowane dla mocowania baganika, pozwalaj na zamocowanie pompki z jednej strony i butli na sprone powietrze z drugiej, to dodanie choby maej torby na narzdzia i zapasow dtk jest ju kopotliwe jeli nie zamontuje si baganika.

 

 

Wady roweru

Niestety acuch potrafi obija si o rur ramy, zwaszcza na szybkich (twardych) biegach. Rozwizania tego problemu nie widz; jego obejciem jest naklejenie tamy izolacyjnej (o wiele odporniejsza na cieranie od farby i do tego zapewnia, e uderzajcy w ram acuch nie dzwoni o ni, tylko w miar cicho si od niej

odbija.

 

 

Nie wiem, w jaki sposb, ale raz mi acuch wypad poza boczne koo prowadzce, mimo, e blacha ograniczajca moliwo wyrzucenia acucha poza to koo jest bardzo sztywna. Przypuszczalnie byo to w momencie cofania si na szybkim biegu.

Obejciem problemu jest woenie ze sob dwch kluczy, aby mie moliwo odkrcenia tego kka.

 

 

 

Widelec - jeden z najtaszych spord tych, ktre posiadaj blokad skoku. Od nowoci ma bardzo wyczuwalny luz (z pocztku mylaem, e stery trzeba troch cign...).

Dolna rura prowadzca acuch jest na tyle blisko ramy, e na szybkim biegu przy cofaniu si, acuch moe by zrzucony z wikszej tarczy na mniejsz,  w nastpstwie tego, moe nastpi zakleszczenie acucha i przekrcenie si przedniej przerzutki (co si niestety zdarza...); nawet jak zostaa mocno przykrcona do wspotnika. Obejciem problemu jest przekrcenie rury prowadzcej acuch tak, aby jej koniec oddali si od ramy. Trzeba te wozi ze sob klucz ampulowy do przykrcania przedniej przerzutki (w razie, jak ju j wykrci na bok). By moe rozwizaniem problemu jest zrobienie od nowa duszego mocowania rury prowadzcej acuch (tego oryginalnego nie szkoda, bo i tak jest zrobione z wygitego, zardzewiaego paskownika).

 

Reasumujc

Polecam wybr rowerw moliwie wysokich, na ile pozwala wzrost rowerzysty. Niezalenie od tego, czy bdzie si miao okazj przejecha na pocztek 2 km na niskim rowerze, czy nie, wydaje mi si, e da si zacz od razu od jazdy na wysokim rowerze, ktry ostatecznie okazuje si bardzo wygodny w jedzie i w sterowaniu.

Potrzeba tylko troch cierpliwoci. Jestem zwolennikiem sztywnych zawiesze (dzisiaj nie rozgldabym si za fullem, jak Enduro), jednak osoby prbujce jazdy na nim, majce porwnanie z jazd na innych rowerach poziomych, chwaliy go za podatne zawieszenie - twierdziy, e bardzo dobrze si na nim jedzi, bo "jest mikki" przy jedzie po nierwnej nawierzchni.

 

 

Jeli chcesz podyskutowa o tej konstrukcji? Zajrzyj na forum.

Powered by Bullraider.com
 
 
 
 
 

Joomla Templates by Joomla51.com