Share on Facebook

 

Od pierwszych prób jazdy do 5000 km - opanowywanie umiejêtno¶ci jazdy i ergonomia roweru.

Niech bêdzie to opis zawieraj±cy informacje dla kogo¶, kto nie je¼dzi³ dotychczas na rowerze poziomym.

 

SAM 3837

 

Rower Enduro kupowa³em, nie maj±c pojêcia jak siê je¼dzi na rowerze poziomym. Pojecha³em do sklepu w poznaniu, wsiad³em na Enduro i - nie by³em w stanie ruszyæ.

Cwieræ obrotu peda³ami nie zrobi³em i ju¿ le¿a³em na ziemi razem z rowerem. Po trzech nieudanych próbach ruszenia, by³em niemal przekonany, ¿e w ogóle nie bêdê w stanie na nim je¼dziæ i ¿e nie ma co próbowaæ dalej.

Od razu dosta³em do sprawdzenia znacznie ni¿szy rower Base na którym ruszy³em z trudno¶ci±, ale jednak rusza³em; chwiejnie, ale po "prostej" pojecha³em pierwsze 10 m, pó¼niej 2 km jazdy po prostej i po tych przymiarkach, by³em ju¿ w stanie przesi±¶æ siê na Enduro.

Kolejne 200 m po prostej na Enduro i potrafi³em skrêcaæ po ³agodnych ³ukach.

Generalnie kto¶, kto nie je¼dzi³ wcze¶niej na rowerze poziomym, odnosi wra¿enie, ¿e rower jest niestateczny - kierownica ucieka w lewo i w prawo, tak jakby kto¶ stara³ siê po³o¿yæ kulê na wierzcho³ku g³adkiego wzniesienia (kula bêdzie siê staczaæ na ró¿ne strony, ale na wierzcho³ku

le¿eæ nie bêdzie).

Kompletnym zaskoczeniem jest zachowanie roweru po przejechaniu oko³o 150 km - rower "cudownie" staje siê stateczny (kierownica przestaje uciekaæ w lewo i w prawo i nie trzeba ju¿ jej mocno trzymaæ). Po 500 kilometrach je¼dzi siê zupe³nie swobodnie - tak jak na ka¿dym innym rowerze.

Spotka³em osoby, które chcia³y siê przejechaæ na moim Enduro i od razu wsiada³y i je¼dzi³y na nim (w skrajnym przypadku ch³opak od razu zacz±³ ósemki krêciæ).

Generalnie moje zdolno¶ci utrzymania równowagi na tym rowerze by³y pocz±tkowo raczej mniejsze ni¿ te spotykane przeciêtnie (tak mi siê wydaje). Na pierwszych 500 km problemem jest ruszanie przy skrêconej kierownicy i ruszanie na szybkim (twardym) biegu, jednak po przejechaniu oko³o 4000 km na tym rowerze, potrafi siê ruszaæ, gdy jednocze¶nie kierownica jest skrêcona i wrzucony jest szybki bieg.

Tyle samo kilometrów potrzeba, ¿eby opanowaæ zawracanie na raz, na w±skiej jednopasmowej drodze, maj±cej - powiedzmy - 2,5 m szeroko¶ci.

Rower bez problemu wspina siê na stromych podjazdach. Mimo, ¿e pocz±tkowo Enduro jest znacznie trudniejszy do opanowania, ni¿ niskie rowery, cieszê siê, ¿e trafi³em na niego i ¿e siê na niego zdecydowa³em.

Moje obecne wra¿enie jest takie, ¿e ten rower "p³ynie" w zakrêtach (je¿eli mo¿na tak okre¶liæ g³adko¶æ poruszania siê na nim).

Enduro jest jednym z najwy¿szych rowerów SWB; przy wzro¶cie rowerzysty 185 cm bez problemu mo¿na jedn± czy dwoma nogami opieraæ siê o pod³o¿e nie podnosz±c siê z siedziska (np. w oczekiwaniu na zielone ¶wiat³o na skrzy¿owaniu). Na pocz±tkowych 2000 km czasem noga zsunie siê z peda³u w czasie jazdy, jednak nie powoduje to zachwiania równowagi, czy skrêcenia od zamierzonego kierunku jazdy.

Warto podkre¶liæ, ¿e gdy przestaje siê peda³owaæ, to nogi oparte na peda³ach nie mêcz± siê (oparte na zwyk³ych platformach - bez zatrzasków), choæ patrz±c z boku mo¿na odnie¶æ b³êdne wra¿enie, ¿e utrzymanie nóg w pozycji poziomej musi byæ mêcz±ce dla rowerzysty.

O ile na rowerze w uk³adzie klasycznym problemem mog± byæ spinaj±ce siê miê¶nie szyi, ramion i pleców, na rowerze poziomym (tak¿e nieposiadaj±cym zag³ówka) mimo uniesionej g³owy w czasie jazdy, ani szyja ani plecy nie mêcz± siê. Jedynie na odcinku pierwszych 3000 km potrafi± drêtwieæ palce u nóg, gdy siê krêci peda³ami mocno z nisk± kadêcj±. Wtedy wystarczy chwila zatrzymania z opuszczonymi nogami i wszystko wraca do normy.

Siedzisko roweru Enduro jest bardzo dobrze wyprofilowane i ma bardzo dobry i trwa³y materac (przyczepiony na rzepy do siedziska). Generalnie kilkunastogodzinna jazda nie jest problemem i przejechane 250 km bez fizycznego zmêczenia jest czym¶ naturalnym.


Jako¶æ wykonania

Przyjrza³em siê przede wszystkim, czy ca³a rama wraz z zawieszeniem i mocowaniem kó³ posiada p³aszczyznê symetrii - czy nie ma ¿adnych przeko¶lawieñ. Tutaj nie ma ¿adnych zarzutów. Przy spokojnych oglêdzinach wydaje siê, ¿e rower jest idealnie równo wykonany.

Poza tym, spoiny i malowanie, s± bardzo estetyczne.

Uwagi mo¿na mieæ do baga¿nika, który pó¼niej zamówi³em. Okaza³ siê byæ totalnie ko¶lawy - reklamacjê uznano i zwrócono mi wszelkie koszty.

Uchylna kierownica równie¿ jest starannie wykonana. Jeden raz wymaga³a likwidacji luzu na osi umo¿liwiaj±cej podnoszenie jej - mo¿na to wykonaæ ³atwo i skutecznie.

 

Jedyny s³abo wykonany element, to ³±cznik (mocowanie fotela) miêdzy ram± a siedziskiem - p³askownik zupe³nie krzywo wygiêty w "C". Nie narusza to jednak pokrywania siê p³aszczyzn symetrii siedziska i ramy roweru.

 


Osi±gi roweru

Rower Enduro nie jest szybszy od klasycznego MTB - ani na poziomych odcinkach, ani przy zjazdach z góry. Na grz±skim piachu nie traci siê na nim szybciej równowagi, ni¿ w czasie jazdy w tych samych warunkach na rowerze pionowym.

W przypadku powalonych, m³odych drzew iglastych (do 4 cm ¶rednicy pnia, le¿±cych nie wy¿ej ni¿ 30 cm nad ziemi±), rower przeje¿d¿a przez nie bez problemu (w przypadku pionowego roweru, takie drzewa wpl±ta³yby siê w peda³y, po przejechaniu po nich przednim ko³em).

 

Mocowanie wyposa¿enia

Przy mocowaniu o¶wietlenia, czy przyczepianiu baga¿u trzeba kombinowaæ. O ile dwa otwory gwintowane, dedykowane dla mocowania baga¿nika, pozwalaj± na zamocowanie pompki z jednej strony i butli na sprê¿one powietrze z drugiej, to dodanie choæby ma³ej torby na narzêdzia i zapasow± dêtkê jest ju¿ k³opotliwe je¶li nie zamontuje siê baga¿nika.

O ile dwa otwory gwintowane, dedykowane dla mocowania baga¿nika, pozwalaj± na zamocowanie pompki z jednej strony i butli na sprê¿one powietrze z drugiej, to dodanie choæby ma³ej torby na narzêdzia i zapasow± dêtkê jest ju¿ k³opotliwe je¶li nie zamontuje siê baga¿nika.

 

 

Wady roweru

Niestety ³añcuch potrafi obijaæ siê o rurê ramy, zw³aszcza na szybkich (twardych) biegach. Rozwi±zania tego problemu nie widzê; jego obej¶ciem jest naklejenie ta¶my izolacyjnej (o wiele odporniejsza na ¶cieranie od farby i do tego zapewnia, ¿e uderzaj±cy w ramê ³añcuch nie dzwoni o ni±, tylko w miarê cicho siê od niej

odbija.

 

 

Nie wiem, w jaki sposób, ale raz mi ³añcuch wypad³ poza boczne ko³o prowadz±ce, mimo, ¿e blacha ograniczaj±ca mo¿liwo¶æ wyrzucenia ³añcucha poza to ko³o jest bardzo sztywna. Przypuszczalnie by³o to w momencie cofania siê na szybkim biegu.

Obej¶ciem problemu jest wo¿enie ze sob± dwóch kluczy, aby mieæ mo¿liwo¶æ odkrêcenia tego kó³ka.

 

 

 

Widelec - jeden z najtañszych spo¶ród tych, które posiadaj± blokadê skoku. Od nowo¶ci ma bardzo wyczuwalny luz (z pocz±tku my¶la³em, ¿e stery trzeba trochê ¶ci±gn±æ...).

Dolna rura prowadz±ca ³añcuch jest na tyle blisko ramy, ¿e na szybkim biegu przy cofaniu siê, ³añcuch mo¿e byæ zrzucony z wiêkszej tarczy na mniejsz±,  w nastêpstwie tego, mo¿e nast±piæ zakleszczenie ³añcucha i przekrêcenie siê przedniej przerzutki (co siê niestety zdarza...); nawet jak zosta³a mocno przykrêcona do wspotnika. Obej¶ciem problemu jest przekrêcenie rury prowadz±cej ³añcuch tak, aby jej koniec oddali³ siê od ramy. Trzeba te¿ woziæ ze sob± klucz ampulowy do przykrêcania przedniej przerzutki (w razie, jak ju¿ j± wykrêci na bok). Byæ mo¿e rozwi±zaniem problemu jest zrobienie od nowa d³u¿szego mocowania rury prowadz±cej ³añcuch (tego oryginalnego nie szkoda, bo i tak jest zrobione z wygiêtego, zardzewia³ego p³askownika).

 

Reasumuj±c

Polecam wybór rowerów mo¿liwie wysokich, na ile pozwala wzrost rowerzysty. Niezale¿nie od tego, czy bêdzie siê mia³o okazjê przejechaæ na pocz±tek 2 km na niskim rowerze, czy nie, wydaje mi siê, ¿e da siê zacz±æ od razu od jazdy na wysokim rowerze, który ostatecznie okazuje siê bardzo wygodny w je¼dzie i w sterowaniu.

Potrzeba tylko trochê cierpliwo¶ci. Jestem zwolennikiem sztywnych zawieszeñ (dzisiaj nie rozgl±da³bym siê za fullem, jak Enduro), jednak osoby próbuj±ce jazdy na nim, maj±ce porównanie z jazd± na innych rowerach poziomych, chwali³y go za podatne zawieszenie - twierdzi³y, ¿e bardzo dobrze siê na nim je¼dzi, bo "jest miêkki" przy je¼dzie po nierównej nawierzchni.

 

 

Je¶li chcesz podyskutowaæ o tej konstrukcji? Zajrzyj na forum.

Powered by Bullraider.com
 
 
 
 
 

Joomla Templates by Joomla51.com