Share on Facebook

W ostatnim czasie na forum pojawio si troch recenzji, wic postanowiem rwnie napisa kilka sw o moim nowym nabytku.

Osoby uczestniczce aktywnie w yciu naszego forum, lub odwiedzajce nasze zloty, z pewnoci pamitaj konstrukcje Krzyka z

z Bractwa Turystyki Rowerowej w Pile.

 

Poprzedni waciciel sprawi sobie nowy rower, wic z tym postanowi si rozsta.

Gwnym powodem dla ktrego postanowiem zakupi LWB-ka bya ciekawo oraz ch sprawdzenia, jak taka konstrukcja sprawuje si w zimowych warunkach.

 

Bil1


Niestety, ale krtkie przejadki podczas zlotowych wycieczek, daj bardzo niewielk wiedz empiryczn na temat cech, dozna i ewentualnych problemw, jakie mog nas spotka podczas codziennego uytkowania.


Odbir roweru

Jako e rower przekracza gabaryty standardowej palety, transport przy pomocy firmy kurierskiej okaza si kompletnie nieopacalny, jednak dziki koledze Krzysia, rower dotar na naczepie tira do Grjca, skd odebraem go ju wasnym transportem.

Umwiem si z kierowc dostawcza z mojej firmy i pnym wieczorem wyjechalimy do Grjca.

Z - Nigdy nie byem w Grjcu, wiesz jak tam jecha.

Ja - Nic si Zbyszku nie martw

Ja - Wydrukowaem mapk, wic Nic si Zbyszku nie martw

Ja - I zostawiem j w firmie na drukarce, wic Nic si Zbyszku nie martw

I tak pojechalimy, niezbyt daleko bo zaraz utknlimy w korku.

Po kilku chwilach zadzwoni Andrzej, kierowca tira, i wyjani nam, jak mamy dojecha, bo nie jecha do samego Grjca, lecz do maej miejscowoci o nazwie Bikwek, a w niej do gospodarstwa rolnego oddalonego o kilka kilometrw.

Po wjechaniu do wioski zdzwonilimy ponownie. Dokadne wskazwki Andrzeja i nasza doskonaa orientacja w terenie, bardzo szybko i sprawnie pozwolia nam... si zgubi.

Ciemno, pada deszcz, droga si skoczya, stoimy w jakim sadzie a mj kierowca si wcieka.

Ja- Nic si Zbyszku nie martw? Chcesz jabko?

Z - Spier?

Tak wic, nazrywaem jabek, Andrzej wyszed po nas na gwn drog i dotarlimy na miejsce.

Przenielimy rower i pozostae utensylia z naczepy do naszego dostawczaka. Rozliczyem si z kierowcami w niepienidzach, i po godzinie rower sta ju w swojej nowej siedzibie.

To co mnie najbardziej zaskoczyo (dwa razy) to waga roweru. Ju podczas cigania z naczepy, wyda mi si bardzo lekki pomimo swoich gabarytw, cho te jak na rower klasy LWB s raczej standardowe.

Rower z braku czasu przesta ponad tydzie, po ktrym przyszed czas na uruchomienie.

 

Przesunem do przodu fotel, co wymagao wykonania nowego wspornika oparcia i zaataem prowizorycznie dziur w kufrze. Uszkodzenie jest na wysokoci koa i w aden sposb nie wpywa na wytrzymao kufra. W atwy sposb mona to zaata mat szklan i odrobin ywicy, jednak mi, podobnie jak poprzedniemu wacicielowi, z lenistwa nie chciao si tego robi.

Aby nie leciaa do rodka woda, uyem tego co miaem pod rk, czyli kawaka butelki typu PET i sylikonu sanitarnego ? wyglda to okropnie, ale po pierwsze, z zewntrz tego nie wida, a po drugie, spenia na razie sowi rol. Po przymiarce, niestety kufer nie pasowa. Fotel przysunem o prawie 7cm a kufer wisi wanie na fotelu, wic trzeba byo wykona nowe otworu i amputowa kawaek ramy.

W poniedziaek postanowiem bez wczeniejszego objedenia roweru pojecha nim do pracy.

Najbardziej obawiaem si, e kopoty bd mi sprawi gabaryty, w kocu rower jest duszy o 30cm od mojego SWB (cakowita dugo 230cm), tymczasem to co mnie ponownie zaskoczyo to waga. Po zainstalowaniu kufra rower strasznie uty. Jechao mi si strasznie ciko. Do pracy dotarem cay spocony, w dodatku 15 minut pniej ni zazwyczaj, a nastpnego dnia miaem zakwasy.

 

Na pocztku mylaem, e tak jak w przypadku przesiadki z roweru klasycznego na poziomk tak i tu pracuj inne partie mini i faktycznie to te byo przyczyn. Jednak, gdy po czterech dniach zaczy mnie potwornie bole kolana, wiedziaem ju, e to wina zbyt bliskiego przysunicia fotela, wic kolejna zmiana.

Po poprawkach rower nabra wigoru, pierwsze 5km pokonuje bardzo szybko, ale po tym dystansie zaczyna mi si jecha naprawd okropnie ciko. Sprawdzam czy nie zapaem gumy, bo wydaje mi si to troch dziwne ? znw spocony, padnity i spniony docieram do pracy. Zastanawiam si, czy drogi powrotnej nie odby autobusem i nie zostawi w choler tej konstrukcji przypitej do potu.

 

Jednak po zastanowieniu, postanawiam sprawdzi, czy jednak z rowerem nic si nie stao. Stao si. Pk koniec spryny odcigajcej tylny hamulec. Prawie ca drog pokonaem z zacinitymi na obrczy szczkami, zdzierajc przy tym jednoczenie klocki. Zachowaem si jak baba, ktra pomimo zacignitego rcznego hamulca, lepo chce dotrze do celu.

Po licznych perturbacjach i kilku poprawkach oraz przejechanych okoo 800km mog chyba wreszcie wypowiedzie si o konstrukcji w sposb obiektywny.

 

 

Rama i geometria

A wic (bd tak zaczyna zdanie, bo tak mi si podoba!)

Rower zbudowany w oparciu o jedno-belkow ram z zamknitym tylnym trjktem. Stalowa rama, pomimo, i na pozr wydaje si bardzo sztywna, zapewnia, jak na konstrukcje bez amortyzacji, bardzo przyzwoite tumienie drga na takiej nawierzchni jak kostka bauma, czy nawet niewielki bruk.

Dziki mocno pochylonej gwce ramy, kierownic moemy porusza w sposb niemal identyczny jak w klasycznym rowerze, co w odrnieniu do kierownic typu tiller sprawia, e nawet osoba nie majca wczeniej stycznoci z rowerami poziomymi, czuj si na takiej konstrukcji bardzo naturalnie.

Nerwowo (narowisto) jak powoduje tak duy kt gwki, zniwelowano dziki podgitemu 28-calowemu widelcowi, co pozwolio uzyska optymaln warto trail, dziki czemu rower prowadzi si naprawd stabilnie.


Pozycja, kontrola, widoczno

Pozycja siedzca, daje duo lepsz kontrol nad rowerem ni pleca. W poczeniu z bardzo dobr geometri, rower jest niesamowicie stabilny, w zakrtach prowadzi si jak po sznurku i w przeciwiestwie o mojego SWB, wybacza wiele bdw.

Podobnie jak w kierownicach u-bar mamy wyprostowane rce, co zapewnia duy komfort jazdy, jednak powoduje, e w chodne dni naley spina mankiety kurtki, gdy zimne powietrze lub krople deszczu dostaj si pod rkawy.

Pokonywanie nierwnoci w nawierzchni, rwnie jest mniej odczuwalne, ni przy pozycji lecej.

W peni wyprostowany tuw sprawia, e mamy zapewnion doskona widoczno na wszystkie strony. Rwnie odwracanie si do tyu nie nastrcza adnych problemw i nie powoduje zmiany toru jazdy. Dodatkowo rower zosta wyposaony w dwa sferyczne lusterka, jednak peni one rol bardziej lusterek bocznych ni wstecznych, poniewa bezporednio za rowerem jest martwy punk. Ponadto naley z nich korzysta bardzo rozwanie, gdy "oszukuj". Obiekty odbite, s w rzeczywistoci o wiele bliej ni wida to w lusterkach.

Jak zawsz, nie mona zje ciastka i mie ciastka. W tym przypadku jest tak samo. Na bardziej wyprostowanej pozycji cierpi aerodynamika, co powoduje, e w poczeniu ze spor wag, rower nie jest demonem prdkoci. Jazda nim przypomina bardziej dostojne poruszanie si rowerem miejskim (no, moe szybkim mieszczuchem) ni narwanym szosowym przecinakiem. 


Napd

Do dyspozycji mamy 7-rzdowy wolnobieg, trzyrzdow przekadnie poredni z przedni przeut zainstalowan pod fotelem oraz przedm jednorzdow korb o 175milimetrowych ramionach, na kocach ktrych osadzono due platformowe peday.      

W swoim SWB dysponuje napdem 9x3 i w zalenoci od sytuacji wykorzystuje cay ten zakres, wic gdy zobaczyem na manetce nieco ju wytart cyfr 7, musz przyzna, e troch mnie to zmartwio. Bardzo szybko si jednak okazao, e 7 przeoe w dodatku dobrze zestopniowanych, sprawdza si doskonale.

Do ruszania urywam pierwszego przeoenia na redniej tarczy ( w SWB trzeciego na duej). Niestety przy bardziej stromych podjazdach jestemy zmuszenie korzysta z przedniej przerzutki. Niestety, bo ta w obecnej chwili nie dziaa precyzyjnie. Wymaga regulacji, ktra z uwagi na umiejscowienie pod fotelem i brak swobodnego dostpu jest mocno utrudniona.

Zastosowane klamko manetki shimano maj ju swoje lata i wygldaj na mocno zuyte. Prawa manetka czasem przepuszcza przy "cigniciu w gr" jednak nie jest to na tle dokuczliwe, aby przemawiao za jej wymian. Pomimo swojego zuycia i z pewnoci wieku, zmiana przeoe jest do precyzyjna, cho nie tak szybka jak w obecnych rozwizaniach ze redniej pki cenowej.

Do koca nie jestem zdecydowany, czy opowiedzie si za cynglowym czy obrotowym systemem zmiany przeoe.

Ten pierwszy wygodnie daje si obsugiwa w grubych narciarskich rkawiczkach, co bez wtpienia jest zalet w jesienne lub zimowe chodne dni, wymaga jednak wielokrotnego i szybkiego wciskania dwigni, gdy dojedamy do wiate. System obrotowy natomiast sprawia, e t sam operacje moemy wykona jednym pynnym ruchem, lecz z kolei w lecie jestemy zmuszeni do korzystania z rkawiczek, bo mokra lub spocona do lizga si na manetce, uniemoliwiajc tym samym zmian przeoe.    

Niezalenie od powyszego, jedyne czynnikiem, ktry moe przemawia za zmian caego systemu, to coraz wiksze trudnoci w zakupie 7-rzdowych wolnobiegw, bo po regulacji przerzutki istniejcy system bdzie mona okreli jako zadawalajcy.

W rowerze zastosowano dwa acuchy. Pierwszy jednorzdowy, prowadzony jest po lewej stronie i na czci powrotnej napinany przez rolk z kkiem zbatym. Owa rolka to pita achillesowa i jak dotd jedyny element roweru, ktry budzi moj irytacje na tyle du, e jego wymiana bya jedynie kwesti czasu. Mocowanie rolki nieustannie luzowao si na wybojach, co w konsekwencji powodowao spadanie acucha. Natomiast zbyt mocne jej napicie i skrcenie, powodowao cik prac napdu. Bardzo podobnie wykonany napinacz Franc zastosowa w jednej ze swoich konstrukcji i z tego co zdyem zaobserwowa, rwnie ma podobny kopot z acuchem.    

Oryginalna rolk usunem, i zastpiem rolk profilowan z poliamidu, wyposaon w oysko maszynowe.

Poniewa acuch spada przy przekadni poredniej, zmieniem rwnie punkt mocowania rolki. Ten drobny zabieg spowodowa, e przednia cz napdu pracuje niemal bezgonie. acuch chodzi bez wikszych oporw i nie spada nawet na duych wertepach.

Brak systemu SPD w pierwszej chwili sprawia mi troch problemw - odruchowe unoszenie stopy na pedale i odrywanie stopy podczas zmiany niektrych przeoe, ale z zaoenia miaem jedzi w zimowych butach bez SPD, wic i tak trzeba byo by si przyzwyczai.      Na zastosowanych pedaach wida silne lady zuycia, jednak ich rozmiar i solidna konstrukcja powoduje, e buty nie zelizguj si z platform i zapewniaj solidne podparcie. O prawego pedau zostaa zespawana z korb, co moe wiadczy o tym, e przez zastosowanie lewego napdu wystpowa problem z wykrcaniem si pedau. Mankamentem tego rozwizania jest to, e przy uszkodzeniu osi, prawdopodobnie bdzie trzeba rwnie wymieni korb.

 

Ergonomia Czyli na co dzie, w ruchu miejskim, i na zakupy

Jak ju wspomniaem, obawiaem si o zwrotno i utrudnienia jakie mog sprawia gabaryty roweru. Te obawy okazay si bezpodstawne. Co prawda rower jest duszy od mojego SWB o 30cm, jednak kontrola jedynie zachodzcego tyu jest prostsza, ni kontrola zarwno zachodzcego tyu jak i przodu. Promie skrtu jest zbliony do maego miejskiego auta, ale na trasie do pracy w gwnej mierze korzystam z ulic, a i manewrowanie na wskich drogach dla rowerw, nie jest specjalnym problemem ? wymaga jedynie troch wprawy, a t nabyem poruszajc si przez lata 2metrowym SWB. Unikanie nierwnoci, dziur i uskokw znacznie uatwia fakt, e widzimy przednie koo i drog bezporednio przed nim, w przypadku mojego SWB nie widz nawierzchni jakie 1,5 do 2m przed rowerem. Rwnie wymagana ilo wiata potrzebna do jazdy po zmroku, jest o wiele mniejsza.

Zatrzymywanie i ruszeni jest sprawne i przyjemne dziki nisko zawieszonemu suportowi. Tu ponownie brak SPD a co za tym idzie brak moliwoci sprawnego cofnicia pedau, jest niestety mankamentem - zwaszcza w korku.

Konstrukcja swoje way, wic jako trzeba j zatrzyma ? i tu powstaje problem.

Przedni szczkowy hamulec szosowy zaledwie spowalnia rower. Szosowa szczka z V-brake?ow klamk to niezbyt efektywne poczcie. Na widelcu brak jest mocowania pod tarcz, lub choby piwotw do zainstalowania V-ek, a szkoda, bo poziomki z uwagi na brak moliwoci wykonania OTB ( zwaszcza w przypadku LWB) bardzo efektywnie mog hamowa przodem.

Sytuacje ratuje troch tylny V-brake. Rozkad masy w rowerze sprawia, e ty hamuje cakiem sprawnie i zatrzymuje tego stalowego potwora, co rzadko si zdarza w przypadku hamowania tyem w krtszych konstrukcjach. Niemniej hamulce mogy by dziaa lepiej.

Dua przestrze pomidzy kierownic a fotelem oraz nisko umiejscowiony fotel zapewnia bardzo wygodne szybkie, sprawne wsiadanie ? umoliwia rwnie zejcie z roweru gdy ten znajduje si jeszcze ruchu.

 

Kufer z wkna szklanego to ponownie mieszanka zalet i wad.

Zwikszamy wag i gabaryty co utrudnia wprowadzanie roweru w wskie korytarze.

atwiej wyj z niego torb lub plecak i i w sin dal, ni odpina i pniej nosi mao porczn sakw. Mona wrzuci szybko i sprawnie zakupy, baz uciliwego pakowania, lecz te haasuj na kadym wyboju. Klapa rwnie haasuje i otwiera si na wybojach. T ostatni przypado zminimalizowaem, wklejajc dodatkowe uszczelki, a mam nadzieje, e wyeliminuje cakowicie wymieniajc zamek (jest ju zamwiony)

Dodatkowa powierzchnia boczna na pewno stanowi wietn powierzchnie reklamow, co z pewnoci mog doceni posiadacze wasnych niewielkich firm. 

Parkowanie roweru przy stojakach nie nastrcza adnych problemw. Grubo i wysoko gwnej belki sprawia, e mona si przypi standardowym U-locki?em zarwno do sztyc znakw drogowych jak i do stojakw typu odwrcone U, a zamknity tylny trjkt daje moliwo przypicia si tyem do wyrwikek.


Reakcje ludzi.

Zaskoczya mnie najbardziej reakcja znajomych bo usyszaem;

Na co ci ten staro, ten stary LWB to twj?, Ale wyskrobek.

Na ulicy natomiast zaskoczyo mnie zupenie co innego.

Fajny, wietny sprzt, ekstra rower, ale ani razu nie usyszaem zwrotu ?ale dziwny rower? co w przypadku, gdy poruszam si SWB jest do czste. By moe jest to spowodowane tym, i jedzi troch dugich rowerw typu choper z seryjnej produkcji i widok czowieka w tej pozycji nie jest ju takim zaskoczeniem.

 

Miodno - podsumowanie

Jeli jeszcze nie wyczylicie tej strony i dotarlicie do tego miejsca, to jeszcze chwilk wytrzymacie.

Wiecie co to miodno? W latach 90-tych, gdy mielimy w Polsce pierwsze 8-bitowe gry komputerowe, by to jeden z parametrw ich oceny. Trudno powiedzie, czym jest tak naprawd miodno.

Miodno sprawia, e jest nam przyjemnie, chcemy gra w gr pomimo jej kiepskiej muzyki i grafiki. Miodno - to, to co, co nas przyciga do ponownego sigania wci po ten sam tytu.

Z tym rowerem jest wanie jak z t 8-bitow gr.

Ma kiepskie hamulce, acuch czasem spada, jest ciki, mao zwrotny, wolny, stary, ma spowiay lakier, nie wchodzi do windy, ale mimo tego wszystkiego, daje ogromn frajd z jazdy. Na dug wypraw zabra bym swojego fabrycznego SWB z uwagi na wiele cech, ktrych wyskrobek jest pozbawiany, jednak do sklepu po buki i drog do pracy wybieram LWB-ka, bo ma wiele przydatniych cech uytkowych, a przy tym daje mi moliwo innego spojenia na otoczenie i naprawd ogromn przyjemno z jazdy. 

 

zemWymiary

Dugo- 230 cm

Baza- 170 cm

Wysoko fotelika nad ziemi- 59cm

Wysoko suportu nad ziemi- 52,5cm

Kt gwki- 55

Kt fotelika- 58

Powered by Bullraider.com
 
 
 
 
 

Joomla Templates by Joomla51.com