MT 3/88 str.30-32
To by³ ¶wiat zza szyb... CYKLOMOBILU
Szóstego wrze¶nia 1987 r., w niedzielê, osoby znajduj±ce siê w centrum Warszawy ujrza³y kawalkadê niezwyk³ych pojazdów: cyklomobili, rowerów poziomych, trójko³owców i jedno¶ladów. Pojazdy te nie zjawi³y siê tam przypadkowo - przejazd ten by³ czê¶ci± Pierwszych Ogólnopolskich Zawodów Cyklomobili, imprezy zorganizowanej z okazji wystawy "Miê¶nio-Sam", odbywaj±cej siê w Muzeum Techniki w Pa³acu Kultury i Nauki.
Sama wystawa, trwaj±ca od 29 sierpnia do 30 pa¼dziernika 1987 r. by³a prezentacj± pojazdów napêdzanych miê¶niowo (st±d "Miê¶nio") zbudowanych samodzielnie przez indywidualnych konstruktorów (st±d "Sam"). Eksponowanych by³o 30 pojazdów, z czego trzy - przedstawiciele trzech generacji rowerów (bicykl braci Michaux, przedwojenny rower Zawadzki i
by³y w³asno¶ci± Muzeum Techniki. W¶ród pozosta³ych eksponatów szczególn± uwagê widzów zwraca³y na siebie miê¶nioloty-wiatrakowce 79-letniego pana Franciszka Szlendaka z Ryk k. Dêblina - konstrukcje bêd±ce rowerami z dorobionymi wirnikami no¶nymi, dodatkowymi przek³adniami i ¶mig³em ci±gn±cym w jednej wersji. Autorowi tych aparatów (w za³o¿eniu lataj±cych)
Pozosta³e prezentowane pojazdy to g³ównie trójko³owce, z czego jedena¶cie
tak wiêc poczynaj±c od dwóch konstrukcji, w których ich budowniczowie obyli siê w ogóle bez spawania, poprzestaj±c na po³±czeniach ¶rubowych, a¿ do bardzo technologicznie specyficznie wykonanych pojazdów, w których zastosowano elementy uk³adu kierowniczego od "malucha" lub kompletn± amortyzacjê tylnego mostu.
W mniejszo¶ci prezentowane by³y jedno¶lady poziome, z których cztery modele maj± krótk± bazê, co umo¿liwia du¿± zwrotno¶æ
Przedstawicielami rowerów "utylitarnych", baga¿owych, s±: jedno¶ladowy "Rower Polski" - praca dyplomowa Dariusza Zamojskiego z technikum w Dêblinie2 i rower trójko³owy Ireneusza D±browskiego z Warszawy. "Rower Polski" nie ró¿ni siê wiele od sk³adaka, z tym, ¿e posiada trzy baga¿niki - przedni, zespolony z ram±, tylny i ...¶rodkowy, przypominaj±cy podest na hulajnodze, na którym mo¿na postawiæ nawet ciê¿k± skrzynkê lub bañkê. Ma on równie¿ podwy¿szony suport, co umo¿liwia jazdê po polnej drodze lub nierówno¶ciach bez zawadzania peda³ami o pod³o¿e. Rower trójko³owy wyposa¿ony jest za to w laminatowy pojemnik pomiêdzy tylnymi ko³ami, zamykany na kluczyk i obszerny, w sam raz na wiêksze zakupy.
Wracaj±c do zawodów - by³y one organizowane przez Muzeum Techniki i redakcjê "¦wiata M³odych" przy udziale Ko³a Pojazdów Alternatywnych Polskiego Klubu Ekologicznego3 . Nie odby³y siê co prawda w trakcie ich trwania konkurencje stricte prêdko¶ciowe, jak np. sprint na 200 m, lecz zasadniczym celem tej pierwszej imprezy by³o zademonstrowanie pojazdów szerszej publiczno¶ci, st±d pierwszym punktem programu by³ nierywalizacyjny rajd ulicami Emilii Plater, ¦wiêtokrzysk±, Marsza³kowsk± i Alejami Jerozolimskimi. Nastêpne konkurencje to ocena statyczna, podczas której jury sprawdza³o wygodê, bezpieczeñstwo, ³atwo¶æ obs³ugi i mo¿liwo¶æ zabierania baga¿u przez pojazd oraz konkurencja sprawno¶ciowa na czas, polegaj±ca na przejechaniu trasy z³o¿onej ze slalomu z 20 sto¿ków, pobraniu symbolicznych zakupów (2 paczki p³atków owsianych i torby 2,5 kg ziemniaków) i zatrzymaniu siê dok³adnie na linii mety.
Na zawodach zjawili siê równie¿ zawodnicy, którzy nie zd±¿yli wystawiæ swych maszyn na wystawie, jak np. p. Kazimierz Le¶niewski, który sam wyst±pi³ na bardzo interesuj±cym 3-ko³owym poje¼dzie, którego wszystkie ko³a pochyla³y siê na zakrêcie. Poza tym zjawi³y siê dwa "Cyklomobile ¦M" oraz spora grupa z Pabianic na "Jamnikach 08".
Nale¿y stwierdziæ, ¿e impreza spe³ni³a swe zadanie - kilka tysiêcy osób mia³o okazjê zobaczyæ, ¿e budowa i u¿ytkowanie pojazdów napêdzanych miê¶niowo w warunkach amatorskich i w naszym kraju s± realnie wykonalne.
1Jacek Zió³kowski zgin±³ potr±cony przez samochód, jad±c rowerem konwencjonalnym w Nowy Rok 1990/91. "Iwero-1" (i pozosta³e rowery poziome jego konstrukcji) znajdowa³y siê w filii Muzeum Techniki w Warszawie - w Zak³adach Norblina przy ul. ¯elaznej.
Jak poinformowa³ nas Wicedyrektor Muzeum Techniki NOT, do po³owy listopada 2013r Iwero-1 sta³ w Muzeum Techniki w PKiN natomiast aktualnie znajduje siê w magazynie muzeum pod Warszaw±. Losy pozosta³ych konstrukcji nie s± znane. Mo¿liwe, ¿e równie¿ znajduj± siê w magazynie. [RK]
przyp. red.
2Dêblin, a raczej tamtejszy Zespó³ Szkó³ Mechanicznych by³ (z inicjatywy in¿. Józefa Majewskiego) przez d³ugi czas "ku¼ni±" (niekiedy dos³ownie :-) rowerów poziomych. W zwi±zku z obecnymi reformami szkolnictwa sytuacja szkó³ technicznych nie wygl±da ró¿owo, ale nowe konstrukcje powstaj±.
3W 1992 r. Ko³o Pojazdów Alternatywnych uniezale¿ni³o siê od urzêdniczych struktur PKE i dzia³a³o niezale¿nie (do 1996/97 r.) jako Klub Pojazdów Alternatywnych przy Muzeum Techniki w Warszawie.
Copyright ? by Marek Utkin 1996 -- 2001. Wszelkie prawa zastrze¿one,
kopiowanie i publikacja w ca³o¶ci i fragmentami WY£¡CZNIE po uzyskaniu
zgody Autora oraz za podaniem ¼ród³a.