Ocena użytkowników:  / 0
SłabyŚwietny 
Share on Facebook

 

NADCHODZI IFMA 2004.

 

IFMA 2004 odbdzie si w dniach 16 - 19 wrzenia i bdzie okazj do celebrowania 40 rocznicy tych synnych targw brany rowerowej, odbywajcych si w Kolonii. W programie planowana jest wystawa "nowoci" sprzed 40 lat oraz wmurowanie kamienia wgielnego pod nowe hale, ktre zostan oddane do uytku w 2006 r. Swj udzia w jubileuszowej IFMie zapowiedziao ju 790 wystawcw z 36 krajw.

Bilety, informacje:

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

 

WSPOMINAMY IFM 2003.

Marek Utkin Zdjcia: Autor, Klnmesse, materiay producentw.

 

Na Targach IFMA 2003 nie wida byo przeomowych wynalazkw, lecz pojawio si na niej wiele produktw, ktre mona okreli mianem uytecznych. Kierunek, w ktrym zmierza obecny rozwj rowerw i akcesoriw da si uj w trzech sowach: komfort, ergonomia, bezpieczestwo.

Rowery (klasyczne) nowe i stare

Firmy rowerowe, dla ktrych amortyzacja i elementy zwikszajce komfort stay si od dawna standardem, podaj obecnie w kierunku, ku ktremu skania si Shimano, zgodnie z wymaganiami systemu Di2 (Digital Inteligence), reprezentowanego obecnie np. przez grup C-810. W nastpstwie tego pojawiy si kolejne modele rowerw miejskich z ram jednobelkow. Ta pojedyncza rura ramy ma duy przekrj, a co najwaniejsze - prowadzi od pocztku do koca (lub prawie do koca) roweru, gdy mona j wykorzysta do pomieszczenia kabli zasilajcych i sterujcych przerzutkami oraz amortyzacj, co w ramach klasycznych byo trudne, jeli nie niemoliwe. Ramy tych nowych rowerw maj niski przekrok, co w nowym modelu Gianta, "Generation-E" (wersji concept) zwikszono jeszcze dodatkowo, wprowadzajc podwjn przekadni z bardzo maymi koami acuchowymi i obudowujc acuch. Dziki temu rower wyglda, jakby by napdzany wakiem i nic nie wystaje ponad ram. Niemiecka firma riese und mller, znana przede wszystkim z produkcji kultowego obecnie skadaka Birdy, zaproponowaa rower "rodzinny" o nazwie Gemini, oparty o podobne zaoenia - gruba, jednobelkowa rama, pena amortyzacja i szeroka kierownica umoliwiajca zamocowanie fotelika dla dziecka.

Z kolei berliski Hawk poszed w przeciwnym kierunku, przedstawiajc kolekcj rowerw "Classic", czyli nostalgicznych, ktre wygldem naladuj stare motocykle z lat 1920 - 30. Wbrew pozorom charakterystyka techniczna i sprawno tych rowerw nie odbiega od tego, co prezentuj wspczesne MTB. Ramy tych nostalgicznych maszyn wykonano z aluminium, pogrubienia udajce zbiornik paliwa maj na celu wzmocnienie szyjki ramy, a zastosowano w nich osprzt Shimano (hamulce rolkowe i piasty wielobiegowe), korby Truvativ, sioda Brooksa i chwyty kierownicy obszyte skr.

 

Skadaki za to zaczy poda w stron dalszego "skompaktowania", wykorzystujc technologi rozwinit dla potrzeb mini-hulajng, popularnych ok. trzech lat temu. Przykadem na to moe by mini-skadak tajwaski, dajcy si zoy do niewielkiego, poziomego pakunku, oraz prototyp wynalazcy niemieckiego, ktry mona zoy jednym ruchem do pionu tak, aby zajmowa jak najmniejsz powierzchni na pododze.

 

 

Takswka pozioma

Przechodzc do zupenie nowych rozwiza o jeszcze wyszym stopniu innowacyjnoci, nie mona nie wspomnie o Velotaxi, takswce

rowerowej w ukadzie poziomym. Pojazd ten zosta opracowany przez Velotaxi GmbH Berlin i po raz pierwszy zastosowany w Berlinie, lecz obecnie mona go zobaczy w Dsseldorfie, Wiedniu, Kyoto, Londynie, Amsterdsamie i Barcelonie. Zastosowano w nim stalow ram i karoseri z polietylenu, hydrauliczne hamulce tarczowe na koa tylne i hydrauliczny hamulec szczkowy z przodu, oraz wspomagajcy motor elektryczny o mocy 250W. Jest on zainstalowany w piacie przedniego koa (opcjonalnie 600W na tylnej osi) i wcza si automatycznie przy prdkoci od 0 do 11 km/h (czyli przy ruszaniu lub podjazdach pod gr) i steruje si nim obrotowym chwytem kierownicy, jak w motocyklu. Napd dodatkowy przy masie wasnej 144 kg jest bardzo uyteczny, hamulce za, zgodnie z wynikami testw niemieckiej organizacji ds. ruchu drogowego, DEKRA, dziaaj mocniej, ni w wielu maych samochodach. Velotaxi, czyli City Cruiser moe zabiera dwie osoby i jednoczenie suy jako ruchoma powierzchnia reklamowa.

Jeli ju mowa o napdzie elektrycznym, firma Sun+Cycle z Norymbergi zaprezentowaa tzw. shadow trailer, czyli przyczep do transportu cikich adunkw, z wasnym napdem elektrycznym wspomagajcym rowerzyst. Dziki rozbudowanej elektronice i systemowi sensorw cyklista nie jest zagroony rozjechaniem przez wasn przyczep, gdy moc jest dawkowana zgodnie z tym, co si zaprogramuje na panelu sterowania umieszczonym na zaczepie holowniczym i w razie kopotw odcinana. Przyczep Sun+Cycle zamwia ju poczta niemiecka, przy czym wersja dla listonosza jest wyposaona w podnoszon elektrycznie podog, aby nie trzeba byo si nachyla przez burt w celu wyjcia paczek.

 

 

Minister na poziomie

Rowery poziome wzbudzay zainteresowanie nie tylko przecitnych zwiedzajcych, lecz take osb

znanych niemieckiej publicznoci, jak np. byego ministra transportu Republiki Federalnej Kurta Bodewiga, ktry na stoisku firmy HP Velotechnik zaryzykowa przejadk rowerem poziomym Spirit.

Eksperyment ku sporej satysfakcji jedcego zakoczy si powodzeniem, pomimo, i minister po raz pierwszy w swej karierze dosiada roweru poziomego. Z "poziomw", na jakich minister z pocztku powinien potrenowa, ta sama firma zaprezentowaa nowy model SWB (krtkiego roweru poziomego) Grashopper (Pasikonik), przeznaczony do turystyki. Rower jest (oczywicie!) zielony, wyposaony w amortyzacj przodu i tyu, hamulce tarczowe oraz siedzisko o regulowanym rozmiarze.

 

 

Jeszcze wicej wiata

Niemiecki producent owietlenia rowerowego, Busch & Mller KG, zaj si ponownie zagadnieniem zwikszenia bezpieczestwa rowerzysty po zmroku. Sucy temu system nosi nazw DIWA (skrt od DIstanz-WArnsystem - system ostrzegania o zmianie odlegoci) i zaprojektowano go z myl o rowerach z dynamem w piacie. Skada si on z lampy przedniej Lumotec Oval DIWA Plus i lampy tylnej DToplight DIWA Plus, wraz z umieszczon w niej elektronik. Ukad elektroniczny zlicza impulsy pynce od dynama i w razie zmniejszania si ich czstotliwoci (czyli zwalniania), tylna lampa zwiksza jasno wiecenia, co sygnalizuje pojazdom jadcym z tyu konieczno zwikszenia uwagi lub hamowania. Takie rozwizanie dla rowerzystw jest szczeglnie przydatne, gdy technika zwalniania bez uruchamiania hamulcw (do ktrych mona podczy ew. wiato stopu) jest powszechnie stosowana, szczeglnie wrd wytrawnych cyklistw, gdy oszczdza energi. Z kolei rozwizanie skutecznego owietlania drogi (i bycia widocznym) przy minimalnym poborze prdu zaproponowaa tajwaska firma Madder Co. W lampie KS-100 produkowanej przez t firm zastosowano 15 diod wieccych nowej generacji, emitujcych jaskrawe, biaoniebieskie wiato, podobne do lampy ksenonowej. LEDy te pracuj pen moc przez 12 godzin, zasilane z czterech baterii paluszkowych LR6/AA i daj wiato zblione intensywnoci do wiata lampy halogenowej, acz nieco bardziej rozproszone. Niemiecki producent kaskw, firma KED,

przedstawia hem Champion o 15 otworach wentylacyjnych, wyposaony w urzdzenie o nazwie "QuickSafe Flash System - Turn & Fit", ktre umoliwia polunienie lub zacienienie uprzy przy pomocy pokrta, czego mona dokona jedn rk w czasie jazdy. W pokrtle jest zainstalowana lampka z byskajc diod LED, ktra jest widoczna z duej odlegoci.

Drugim rozwizaniem firmy KED, zwikszajcym komfort, a tym samym bezpieczestwo uytkowania kasku, jest opatentowany system mocowania Reballance-Headring, wykonany ze specjalnego wielowarstwowego materiau paroprzepuszczalnego, umoliwiajcego odprowadzanie ciepa. Gdy temperatura ciaa jadcego wzrasta w wyniku wzmoonego wysiku, Reballance absorbuje nadmiar ciep. Gdy temperatura spada, np. na postoju, lub przy zjedzie, uprz oddaje ciepo. Tym samym uprz umoliwia utrzymanie staej temperatury, dziaajc jak akumulator, co umoliwia wykonywanie wikszego wysiku i nie zachca do rozpicia klamry, gdy si robi zbyt gorco.

 

Przede wszystkim wygoda

Zwikszeniu komfortu, oprcz skomplikowanej amortyzacji, su grube opony, jak np. wprowadzona w ubiegym roku przez Schwalbe opona Big Apple (26 x 2,35"), w tym roku zaprezentowana jako lejsza wersja Super Moto. Wedug bada Instytutu Sportu w Kolonii, Big Apple zapewnia popraw komfortu jazdy w podobnym stopniu, jak pena amortyzacja (BA - 25%, amortyzacja - 33%), przy czym redukuje drgania w takim zakresie, w ktrym widelce amortyzowane w ogle nie reaguj. Poza tym przy takim samym cinieniu gruba opona toczy si o 10W lej, ni opona cienka. W Super Moto zastosowano superprzyczepn mieszank gumow Speedgrip oraz zmienion konstrukcj osnowy, co dao w rezultacie opon przezabawn i superszybk.

 

Powered by Bullraider.com
 
 
 
 
 

Joomla Templates by Joomla51.com