Ocena użytkowników:  / 0
SÅ‚abyÅšwietny 
Share on Facebook

 

NADCHODZI IFMA 2004.

 

IFMA 2004 odbêdzie siê w dniach 16 - 19 wrze¶nia i bêdzie okazj± do celebrowania 40 rocznicy tych s³ynnych targów bran¿y rowerowej, odbywaj±cych siê w Kolonii. W programie planowana jest wystawa "nowo¶ci" sprzed 40 lat oraz wmurowanie kamienia wêgielnego pod nowe hale, które zostan± oddane do u¿ytku w 2006 r. Swój udzia³ w jubileuszowej IFMie zapowiedzia³o ju¿ 790 wystawców z 36 krajów.

Bilety, informacje:

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

 

WSPOMINAMY IFMê 2003.

Marek Utkin Zdjêcia: Autor, Kölnmesse, materia³y producentów.

 

Na Targach IFMA 2003 nie widaæ by³o prze³omowych wynalazków, lecz pojawi³o siê na niej wiele produktów, które mo¿na okre¶liæ mianem u¿ytecznych. Kierunek, w którym zmierza obecny rozwój rowerów i akcesoriów da siê uj±æ w trzech s³owach: komfort, ergonomia, bezpieczeñstwo.

Rowery (klasyczne) nowe i stare

Firmy rowerowe, dla których amortyzacja i elementy zwiêkszaj±ce komfort sta³y siê od dawna standardem, pod±¿aj± obecnie w kierunku, ku któremu sk³ania siê Shimano, zgodnie z wymaganiami systemu Di2 (Digital Inteligence), reprezentowanego obecnie np. przez grupê C-810. W nastêpstwie tego pojawi³y siê kolejne modele rowerów miejskich z ram± jednobelkow±. Ta pojedyncza rura ramy ma du¿y przekrój, a co najwa¿niejsze - prowadzi od pocz±tku do koñca (lub prawie do koñca) roweru, gdy¿ mo¿na j± wykorzystaæ do pomieszczenia kabli zasilaj±cych i steruj±cych przerzutkami oraz amortyzacj±, co w ramach klasycznych by³o trudne, je¶li nie niemo¿liwe. Ramy tych nowych rowerów maj± niski przekrok, co w nowym modelu Gianta, "Generation-E" (wersji concept) zwiêkszono jeszcze dodatkowo, wprowadzaj±c podwójn± przek³adniê z bardzo ma³ymi ko³ami ³añcuchowymi i obudowuj±c ³añcuch. Dziêki temu rower wygl±da, jakby by³ napêdzany wa³kiem i nic nie wystaje ponad ramê. Niemiecka firma riese und müller, znana przede wszystkim z produkcji kultowego obecnie sk³adaka Birdy, zaproponowa³a rower "rodzinny" o nazwie Gemini, oparty o podobne za³o¿enia - gruba, jednobelkowa rama, pe³na amortyzacja i szeroka kierownica umo¿liwiaj±ca zamocowanie fotelika dla dziecka.

Z kolei berliñski Hawk poszed³ w przeciwnym kierunku, przedstawiaj±c kolekcjê rowerów "Classic", czyli nostalgicznych, które wygl±dem na¶laduj± stare motocykle z lat 1920 - 30. Wbrew pozorom charakterystyka techniczna i sprawno¶æ tych rowerów nie odbiega od tego, co prezentuj± wspó³czesne MTB. Ramy tych nostalgicznych maszyn wykonano z aluminium, pogrubienia udaj±ce zbiornik paliwa maj± na celu wzmocnienie szyjki ramy, a zastosowano w nich osprzêt Shimano (hamulce rolkowe i piasty wielobiegowe), korby Truvativ, siod³a Brooksa i chwyty kierownicy obszyte skór±.

 

Sk³adaki za to zaczê³y pod±¿aæ w stronê dalszego "skompaktowania", wykorzystuj±c technologiê rozwiniêt± dla potrzeb mini-hulajnóg, popularnych ok. trzech lat temu. Przyk³adem na to mo¿e byæ mini-sk³adak tajwañski, daj±cy siê z³o¿yæ do niewielkiego, poziomego pakunku, oraz prototyp wynalazcy niemieckiego, który mo¿na z³o¿yæ jednym ruchem do pionu tak, aby zajmowa³ jak najmniejsz± powierzchniê na pod³odze.

 

 

Taksówka pozioma

Przechodz±c do zupe³nie nowych rozwi±zañ o jeszcze wy¿szym stopniu innowacyjno¶ci, nie mo¿na nie wspomnieæ o Velotaxi, taksówce

rowerowej w uk³adzie poziomym. Pojazd ten zosta³ opracowany przez Velotaxi GmbH Berlin i po raz pierwszy zastosowany w Berlinie, lecz obecnie mo¿na go zobaczyæ w Düsseldorfie, Wiedniu, Kyoto, Londynie, Amsterdsamie i Barcelonie. Zastosowano w nim stalow± ramê i karoseriê z polietylenu, hydrauliczne hamulce tarczowe na ko³a tylne i hydrauliczny hamulec szczêkowy z przodu, oraz wspomagaj±cy motor elektryczny o mocy 250W. Jest on zainstalowany w pia¶cie przedniego ko³a (opcjonalnie 600W na tylnej osi) i w³±cza siê automatycznie przy prêdko¶ci od 0 do 11 km/h (czyli przy ruszaniu lub podjazdach pod górê) i steruje siê nim obrotowym chwytem kierownicy, jak w motocyklu. Napêd dodatkowy przy masie w³asnej 144 kg jest bardzo u¿yteczny, hamulce za¶, zgodnie z wynikami testów niemieckiej organizacji ds. ruchu drogowego, DEKRA, dzia³aj± mocniej, ni¿ w wielu ma³ych samochodach. Velotaxi, czyli City Cruiser mo¿e zabieraæ dwie osoby i jednocze¶nie s³u¿y jako ruchoma powierzchnia reklamowa.

Je¶li ju¿ mowa o napêdzie elektrycznym, firma Sun+Cycle z Norymbergi zaprezentowa³a tzw. shadow trailer, czyli przyczepê do transportu ciê¿kich ³adunków, z w³asnym napêdem elektrycznym wspomagaj±cym rowerzystê. Dziêki rozbudowanej elektronice i systemowi sensorów cyklista nie jest zagro¿ony rozjechaniem przez w³asn± przyczepê, gdy¿ moc jest dawkowana zgodnie z tym, co siê zaprogramuje na panelu sterowania umieszczonym na zaczepie holowniczym i w razie k³opotów odcinana. Przyczepê Sun+Cycle zamówi³a ju¿ poczta niemiecka, przy czym wersja dla listonosza jest wyposa¿ona w podnoszon± elektrycznie pod³ogê, aby nie trzeba by³o siê nachylaæ przez burtê w celu wyjêcia paczek.

 

 

Minister na poziomie

Rowery poziome wzbudza³y zainteresowanie nie tylko przeciêtnych zwiedzaj±cych, lecz tak¿e osób

znanych niemieckiej publiczno¶ci, jak np. by³ego ministra transportu Republiki Federalnej Kurta Bodewiga, który na stoisku firmy HP Velotechnik zaryzykowa³ przeja¿d¿kê rowerem poziomym Spirit.

Eksperyment ku sporej satysfakcji je¿d¿±cego zakoñczy³ siê powodzeniem, pomimo, i¿ minister po raz pierwszy w swej karierze dosiada³ roweru poziomego. Z "poziomów", na jakich minister z pocz±tku powinien potrenowaæ, ta sama firma zaprezentowa³a nowy model SWB (krótkiego roweru poziomego) Grashopper (Pasikonik), przeznaczony do turystyki. Rower jest (oczywi¶cie!) zielony, wyposa¿ony w amortyzacjê przodu i ty³u, hamulce tarczowe oraz siedzisko o regulowanym rozmiarze.

 

 

Jeszcze wiêcej ¶wiat³a

Niemiecki producent o¶wietlenia rowerowego, Busch & Müller KG, zaj±³ siê ponownie zagadnieniem zwiêkszenia bezpieczeñstwa rowerzysty po zmroku. S³u¿±cy temu system nosi nazwê DIWA (skrót od DIstanz-WArnsystem - system ostrzegania o zmianie odleg³o¶ci) i zaprojektowano go z my¶l± o rowerach z dynamem w pia¶cie. Sk³ada siê on z lampy przedniej Lumotec Oval DIWA Plus i lampy tylnej DToplight DIWA Plus, wraz z umieszczon± w niej elektronik±. Uk³ad elektroniczny zlicza impulsy p³yn±ce od dynama i w razie zmniejszania siê ich czêstotliwo¶ci (czyli zwalniania), tylna lampa zwiêksza jasno¶æ ¶wiecenia, co sygnalizuje pojazdom jad±cym z ty³u konieczno¶æ zwiêkszenia uwagi lub hamowania. Takie rozwi±zanie dla rowerzystów jest szczególnie przydatne, gdy¿ technika zwalniania bez uruchamiania hamulców (do których mo¿na pod³±czyæ ew. ¶wiat³o stopu) jest powszechnie stosowana, szczególnie w¶ród wytrawnych cyklistów, gdy¿ oszczêdza energiê. Z kolei rozwi±zanie skutecznego o¶wietlania drogi (i bycia widocznym) przy minimalnym poborze pr±du zaproponowa³a tajwañska firma Madder Co. W lampie KS-100 produkowanej przez tê firmê zastosowano 15 diod ¶wiec±cych nowej generacji, emituj±cych jaskrawe, bia³oniebieskie ¶wiat³o, podobne do lampy ksenonowej. LEDy te pracuj± pe³n± moc± przez 12 godzin, zasilane z czterech baterii paluszkowych LR6/AA i daj± ¶wiat³o zbli¿one intensywno¶ci± do ¶wiat³a lampy halogenowej, acz nieco bardziej rozproszone. Niemiecki producent kasków, firma KED,

przedstawi³a he³m Champion o 15 otworach wentylacyjnych, wyposa¿ony w urz±dzenie o nazwie "QuickSafe Flash System - Turn & Fit", które umo¿liwia polu¼nienie lub zacie¶nienie uprzê¿y przy pomocy pokrêt³a, czego mo¿na dokonaæ jedn± rêk± w czasie jazdy. W pokrêtle jest zainstalowana lampka z b³yskaj±c± diod± LED, która jest widoczna z du¿ej odleg³o¶ci.

Drugim rozwi±zaniem firmy KED, zwiêkszaj±cym komfort, a tym samym bezpieczeñstwo u¿ytkowania kasku, jest opatentowany system mocowania Reballance-Headring, wykonany ze specjalnego wielowarstwowego materia³u paroprzepuszczalnego, umo¿liwiaj±cego odprowadzanie ciep³a. Gdy temperatura cia³a jad±cego wzrasta w wyniku wzmo¿onego wysi³ku, Reballance absorbuje nadmiar ciep³±. Gdy temperatura spada, np. na postoju, lub przy zje¼dzie, uprz±¿ oddaje ciep³o. Tym samym uprz±¿ umo¿liwia utrzymanie sta³ej temperatury, dzia³aj±c jak akumulator, co umo¿liwia wykonywanie wiêkszego wysi³ku i nie zachêca do rozpiêcia klamry, gdy siê robi zbyt gor±co.

 

Przede wszystkim wygoda

Zwiêkszeniu komfortu, oprócz skomplikowanej amortyzacji, s³u¿± grube opony, jak np. wprowadzona w ubieg³ym roku przez Schwalbe opona Big Apple (26 x 2,35"), w tym roku zaprezentowana jako l¿ejsza wersja Super Moto. Wed³ug badañ Instytutu Sportu w Kolonii, Big Apple zapewnia poprawê komfortu jazdy w podobnym stopniu, jak pe³na amortyzacja (BA - 25%, amortyzacja - 33%), przy czym redukuje drgania w takim zakresie, w którym widelce amortyzowane w ogóle nie reaguj±. Poza tym przy takim samym ci¶nieniu gruba opona toczy siê o 10W l¿ej, ni¿ opona cienka. W Super Moto zastosowano superprzyczepn± mieszankê gumow± Speedgrip oraz zmienion± konstrukcjê osnowy, co da³o w rezultacie oponê przezabawn± i superszybk±.

 

Powered by Bullraider.com
 
 
 
 
 

Joomla Templates by Joomla51.com