Od maszyny biegowej do cyklomobilu (20)
CYKLOMOBIL
?¦WIATA M£ODYCH?
Pojazdów tych w latach 1987-1990 powsta³o ponad 150 (czê¶æ udokumentowana, o reszcie wiem z listów i informacji widzów), niektóre je¿d¿± po dzi¶ dzieñ, inne zdemontowano lub ich w³a¶ciciele stracili chêæ i/lub mo¿liwo¶ci zajmowania siê nietypowymi wehiku³ami... (M.U.)
Pojazd ten zaprojektowa³em z my¶l± o majsterkowiczach, dysponuj±cych dosyæ ograniczonymi mo¿liwo¶ciami warsztatowymi i materia³owymi, co daje szansê wykonania go w warsztacie przy Domu Kultury , w szkolnej pracowni robót rêcznych, jak równie¿ w gara¿u czy nawet piwnicy, je¶li posiadamy odpowiednie narzêdzia. Niezbêdne s±: pi³a do metalu, wiertarka, imad³o, komplet pilników do metalu, narzêdzia do roweru, m³otek, obcêgi, oraz dostêp do tokarni i spawarki.
Wiêkszo¶æ z Was, zobaczywszy te plany, spyta na pewno: ? co skrêca w tym poje¼dzie ? przód, czy ty³? Odpowied¼ nie jest zbyt prosta, poniewa¿, dziêki odpowiedniemu nachyleniu kolumny sterowania skrêt tylnego mostu wymusza pochylenie przodu w stronê, w któr± pojazd skrêca, przez co w rzeczywisto¶ci kierunek jazdy nadaje jednocze¶nie przód i ty³. Uk³ad poziomy roweru, jak mogli¶cie przeczytaæ w poprzednich odcinkach ("¦M" nr 81, 83, 85, 88, 91, 94, 99, 100, 103, 105/106, 108, 112, 114 ,115,117,118, 122, 128 i 129) jest lepszy aerodynamicznie, co umo¿liwia rozwijanie sporych prêdko¶ci, trzy ko³a za¶ gwarantuj± stabilno¶æ.
POTRZEBNE CZʦCI I MATERIA£Y
Dopisane w 2002 r.: plany powsta³y w roku 1986, kiedy na rynku nie by³o wiêkszo¶ci czê¶ci dostêpnych obecnie, poza tym by³y przeznaczone dla m³odych i bardzo m³odych, tak¿e nie-rowerzystów, st±d wyja¶nienia spraw oczywistych. Tekst w miarê mo¿no¶ci uaktualniam, staraj±c siê nie zmieniæ zbytnio jego charakteru. (M.U.)
Ko³a:
3 sztuki: 20" x 1,75" (?sk³adakowe?), z ogumieniem (raczej na 1,75", ni¿ 2,125"). Dwa tylne powinny byæ zaplecione na piastê torpedo (ewentualnie piastê jednostronn± od wózka inwalidzkiego, mo¿e byæ z hamulcem bêbnowym ), trzecie za¶ ? wedle uznania: z piast± do wielotrybu, piast± wielobiegow±, lub (gdy nie ma nic lepszego) z torpedo. Ze wzglêdu na wytrzyma³o¶æ na wyboczenia wskazane jest zastosowanie obrêczy na co najmniej 36 szprych . Mo¿na (szczególnie osoby wysokie) zastosowaæ ko³a 24", co zmniejszy opór toczny .
Hamulce ? warianty do wyboru:
? Dwa hamulce rêczne na przednie ko³o, je¶li zastosowano wielotryb z przerzutk± lub wolnobieg;
? Dwa hamulce rêczne na tylne ko³a (szczêkowe ? mocowane na wysiêgnikach baga¿nika, lub bêbnowe w piastach) i przedni hamulec rêczny (ew. bêbnowy lub torpedo). Szczêki hamulców odpowiedniej szeroko¶ci ? od BMXa lub typu sk³adakowego. Mocowanie V-brake?ów lub hamulców cantilever wymaga nieco inwencji ? zarówno przylutowanie bolców, jak i to, ¿eby linka nie wchodzi³a w kontakt z nogami.
? Hamulec bêbnowy lub torpedo w kole napêdzanym i dodatkowy hamulec rêczny na przednie ko³o;
System napêdowy:
Klasyczny ? korby z ko³em ³añcuchowym (do ³añcucha wy¶cigowego zêby musz± byæ cieñsze!), odpowiedni ¶rodek suportowy, ³añcuch, przerzutka z wielotrybem , peda³y.
System sterowania: Komplet misek ³o¿yskowych kierownicy, widelec (z trzonem pasuj±cym do szyjki ramy, któr± dysponujemy) mo¿e mieæ od³amane, czy te¿ zgiête ramiona ? nale¿y je odci±æ i zostawiæ sam± rurê z gwintem, "pude³ko" za¶, w które wchodz± ramiona widelca nale¿y opi³owaæ/obtoczyæ a¿ do ww. rury. Widelce typu unicrown (z ramionami przyspawanymi do trzonu) nale¿y odpowiednio dopi³owaæ. Wspornik kierownicy ("fajka"), ze ¶rub± i "babk±", mo¿e mieæ uszkodzon± obejmê, która normalnie mocuje kierownicê ? i tak zostanie to odpi³owane (rys. 10, 11, 12).
B³otniki:
Nie zosta³y umieszczone na rysunku ze wzglêdu na czytelno¶æ, ale konieczny jest chocia¿ jeden, na przednie ko³o, aby nie byæ oblewanym wod± z piaskiem.
Reszta konstrukcji:
Rurki cienko¶cienne stalowe o ¶ciance 1,2 mm, mog± byæ ze z³omowych rowerów. Rury g³ówne ramy ? 28-32 i ? 25-28. Tylne zawieszenie i baga¿nik ? ? 22 i ? 16. D³ugo¶ci rurek ? 55 do 70 cm. Tyln± czê¶æ ramy g³ównej mo¿na wykonaæ w oparciu o gotowy element ze zniszczonej damki ? szyjkê ramy wraz z rurami g³ównymi, które nale¿y podgi±æ tak, aby by³y równoleg³e. Równie¿ suport wraz z wide³kami i hakami do zamocowania ko³a napêdowego mo¿e byæ wziêty ze zdezelowanego roweru (np. sk³adaka, je¶li siê stosuje ko³a 20").
Fotel (rys. 2) mo¿na zrobiæ naci±gaj±c brezent na ramie wykonanej z rurek ze starego ³ó¿ka polowego, rurek stalowych, lub te¿ oplataj±c ramê ta¶mami tapicerskimi. Dla zaawansowanych: ? wylaminowaæ z ¿ywicy syntetycznej z mat± szklan±, na gipsowej, glinianej, czy te¿ innej formie.
Proponujê równie¿, jako wersjê rozwojow±, wyposa¿yæ pojazd w owiewkê i nylonowy, dakronowy lub ortalionowy fartuch-os³onê , zmniejszaj±cy opór powietrza i chroni±cy przed z³± pogod± (UWAGA!: musi mieæ on otwory na rêce, aby sygnalizowaæ skrêt!).
Zaawansowani modelarze, szkutnicy, czy te¿ osoby maj±ce pewn± praktykê w laminowaniu mog± zbudowaæ sobie obudowê aerodynamiczn± z laminatu, czy innego tworzywa ? pozostawiam to Waszej inwencji. Materia³y pogl±dowe na ten temat ukaza³y siê w "¦M", "M³odym Techniku" ? 3. 5, 9 i 10/86, "Problemach" 5/86, "Na Prze³aj" 43/86 i uka¿± siê w "M³odym Techniku" 1/87 .
Je¶li chodzi o bezpieczeñstwo, to bardzo wskazane jest zastosowanie chor±giewki, umieszczonej na sprê¿ystym, lecz dosyæ sztywnym maszcie ? w sklepach rowerowych i supermarketach s± dostêpne antenki z chor±giewk± w barwach fluorescencyjnych, ewentualnie mo¿na wykorzystaæ stary spinning lub antenê samochodow± typu "safari". Jeden koniec mocujemy do roweru, drugi za¶, wystaj±cy do wysoko¶ci ok. 180 cm bêdzie s³u¿y³ do zamocowania na nim jaskrawej ? pomarañczowej, czerwonej lub ¿ó³tej chor±giewki z nylonu lub folii, aby zwiêkszyæ zauwa¿alno¶æ niskiego pojazdu przez kierowców, szczególnie samochodów ciê¿arowych.
Uwaga 1: pojazd o wymiarach przedstawionych na rysunku przeznaczony jest dla osób o wzro¶cie powy¿ej 170 cm. Osoby ni¿sze powinny zastosowaæ krótsze rury biegn±ce od szyjki steru do przedniego ko³a (rys. 9).
Uwaga 2: w celu zmniejszenia oporu tocznego nale¿y pompowaæ opony do mo¿liwie wysokiego ci¶nienia.
Uwaga 3 : wzór zg³oszony w Urzêdzie Patentowym PRL! Zezwala siê na wykonanie wy³±cznie do u¿ytku w³asnego. Osoby i instytucje zamierzaj±ce wykonywaæ takie pojazdy dla celów zarobkowych (produkcja), proszone s± o skontaktowanie siê z autorem za po¶rednictwem redakcji.
OBJA¦NIENIA DO RYSUNKÓW
W rzutach zosta³y pominiête niektóre fragmenty, aby mo¿na by³o zobaczyæ, jak wygl±da konstrukcja pod nimi:
? W widoku z góry po prawej stronie roweru nie zosta³ narysowany fotel i jedna z rurek nad przednim ko³em.
? W widoku z ty³u z lewej strony nie widaæ konstrukcji mechanizmu steruj±cego, z prawej strony ? konstrukcji tylnego mostu i nie jest widoczna równie¿ przednia czê¶æ roweru. ? Lini± przerywan± zaznaczony zosta³ baga¿nik do przewozu nawet i wiêkszych ³adunków, bêd±cy jednocze¶nie wspornikiem tylnych hamulców szczêkowych.
1/ D¼wignia sterowania:
A/ ? D¼wignia hamulca. B/ ? manetka przerzutki. C/ ? p³ytka przyspawana do konstrukcji ramy. D/ ? rurka popychacza sterowania. Rurka ? stalowa ? 22x1,2 lub dural PA-6 ? 22x2,5. Obecnie nie trzeba wykonywaæ pracowicie gniazd pod ¶ruby ³±cz±ce d¼wignie steruj±ce z popychaczami, gdy¿ istniej± gotowe przeguby kulowe .
2/ Fotel:
A/ i B/ ? Sposoby zamocowania brezentu na ramie. C/ ? ¶ruba mocuj±ca, D/ ? wa³ek z gumy, zapobiegaj±cy przesuwaniu siê fotela i zgnieceniu koñców obejmy ramy ¶rub± (blacha gr. 4 mm), E/ ? nakrêtka i podk³adka.
3/ Zamocowanie p³yty, do której przykrêcone bêdzie tylne ko³o: (blacha gr 4-5 mm). Linie przerywane oznaczaj± rurê konstrukcji baga¿nika.
4/ Piasta ko³a tylnego, jej zamocowanie: piasta torpedo, pozbawiona bêbna hamuj±cego i elementów sprzêg³a rolkowego. Du¿y konus A/ opiera siê o p³ytkê B/ zamocowan± do konstrukcji tylnego mostu (patrz 3). Zakontrowaæ drug± nakrêtk±!
5/ Zamocowanie haka przedniego ko³a ? przy rurach d³ugich A/ i przy posiadanych rurach krótkich B/. Linia przerywana oznacza, jak mo¿e i¶æ rurka wide³ek w przypadku zastosowania elementów typowego roweru, np. sk³adaka (suport z tylnymi wide³kami).
6/ £±czenie rur ramy ? przej¶cie od pojedynczej do podwójnej.
7/ Mechanizm orczykowy do podzia³u si³ pomiêdzy oba tylne hamulce, sterowane jedn± link± (¶rodkow±). Ten system umo¿liwia równocze¶nie zahamowanie obydwoma tylnymi ko³ami, poniewa¿ si³y ¶ciskaj±ce na obu hamulcach wyrównuj± siê. Mo¿na zastosowaæ równie¿ rolkê (bloczek), ci±gniêt± przez linkê d¼wigni hamulca.
8/ Zamocowanie górnych rur ramy do suportu (typowego, np. od sk³adaka, z wide³kami).
9/ Usztywnienie rur od przedniej czê¶ci roweru "damki" za pomoc± pasa blachy stalowej (gr. 1,2 ? 2 mm) z otworami (szukaj w z³omie).
10/ Kolumna sterowania: A/ ? ¶ruba blokuj±ca wspornik kierownicy (wziêty ze zwyk³ego roweru), B/ specjalnie wykonana wk³adka do obciêtego wspornika kierownicy, na któr± na³o¿ona jest p³ytka C/. D/ ? p³ytka zespawana z górn± rur± tylnego mostu. E/ ? mufa (rurka o ¶ciance 2 mm) na³o¿ona i po³±czona spawem z szyjk± od widelca roweru (patrz punkt "system sterowania")?F/.
11/ A, B, C ? patrz 10 A, B, C.
12/ A, B ? patrz 10 E, F.
S/ ? suwak do rozpinania os³ony.
Pojazd ten mo¿e poruszaæ siê po drogach publicznych i byæ traktowany jako rower, je¶li spe³nia nastêpuj±ce warunki : ? ma co najmniej jeden sprawnie dzia³aj±cy hamulec ? ¶wiat³o bia³e z przodu i czerwone z ty³u ? czerwone ¶wiat³o odblaskowe z ty³u ? boczne ¶wiat³a odblaskowe na szprychach ? sygna³ d¼wiêkowy (dzwonek, tr±bkê rowerow±) ? lusterko wsteczne (obowi±zywa³o od 1 stycznia 1987) ? prowadz±cy go powinien posiadaæ dokument, dopuszczaj±cy do uczestnictwa w ruchu drogowym (kartê rowerow±), o ile nie ukoñczy³ 18 roku ¿ycia.
MAREK UTKIN
Plany mo¿esz równie¿ pobraæ spakowane w formie zip.