Cyklomobil "Świata Młodych" by Marek Utkin

Ocena użytkowników:  / 0
SłabyŚwietny 
Share on Facebook
 

 

Od maszyny biegowej do cyklomobilu (20)

CYKLOMOBIL

„ŚWIATA MŁODYCH”

 Pojazdów tych w latach 1987-1990 powstało ponad 150 (część udokumentowana, o reszcie wiem z listów i informacji widzów), niektóre jeżdżą po dziś dzień, inne zdemontowano lub ich właściciele stracili chęć i/lub możliwości zajmowania się nietypowymi wehikułami... (M.U.)

 

Pojazd ten zaprojektowałem z myślą o majsterkowiczach, dysponujących dosyć ograniczonymi możliwościami warsztatowymi i materiałowymi, co daje szansę wykonania go w warsztacie przy Domu Kultury , w szkolnej pracowni robót ręcznych, jak również w garażu czy nawet piwnicy, jeśli posiadamy odpowiednie narzędzia. Niezbędne są: piła do metalu, wiertarka, imadło, komplet pilników do metalu, narzędzia do roweru, młotek, obcęgi, oraz dostęp do tokarni i spawarki.

 

Większość z Was, zobaczywszy te plany, spyta na pewno: – co skręca w tym pojeździe – przód, czy tył? Odpowiedź nie jest zbyt prosta, ponieważ, dzięki odpowiedniemu nachyleniu kolumny sterowania skręt tylnego mostu wymusza pochylenie przodu w stronę, w którą pojazd skręca, przez co w rzeczywistości kierunek jazdy nadaje jednocześnie przód i tył. Układ poziomy roweru, jak mogliście przeczytać w poprzednich odcinkach ("ŚM" nr 81, 83, 85, 88, 91, 94, 99, 100, 103, 105/106, 108, 112, 114 ,115,117,118, 122, 128 i 129) jest lepszy aerodynamicznie, co umożliwia rozwijanie sporych prędkości, trzy koła zaś gwarantują stabilność.

 

POTRZEBNE CZĘŚCI I MATERIAŁY

 Dopisane w 2002 r.: plany powstały w roku 1986, kiedy na rynku nie było większości części dostępnych obecnie, poza tym były przeznaczone dla młodych i bardzo młodych, także nie-rowerzystów, stąd wyjaśnienia spraw oczywistych. Tekst w miarę możności uaktualniam, starając się nie zmienić zbytnio jego charakteru. (M.U.)

Koła:

 3 sztuki: 20" x 1,75" („składakowe”), z ogumieniem (raczej na 1,75", niż 2,125"). Dwa tylne powinny być zaplecione na piastę torpedo (ewentualnie piastę jednostronną od wózka inwalidzkiego, może być z hamulcem bębnowym ), trzecie zaś – wedle uznania: z piastą do wielotrybu, piastą wielobiegową, lub (gdy nie ma nic lepszego) z torpedo. Ze względu na wytrzymałość na wyboczenia wskazane jest zastosowanie obręczy na co najmniej 36 szprych . Można (szczególnie osoby wysokie) zastosować koła 24", co zmniejszy opór toczny .

Hamulce – warianty do wyboru:

– Dwa hamulce ręczne na przednie koło, jeśli zastosowano wielotryb z przerzutką lub wolnobieg;

– Dwa hamulce ręczne na tylne koła (szczękowe – mocowane na wysięgnikach bagażnika, lub bębnowe w piastach) i przedni hamulec ręczny (ew. bębnowy lub torpedo). Szczęki hamulców odpowiedniej szerokości – od BMXa lub typu składakowego. Mocowanie V-brake’ów lub hamulców cantilever wymaga nieco inwencji – zarówno przylutowanie bolców, jak i to, żeby linka nie wchodziła w kontakt z nogami.

– Hamulec bębnowy lub torpedo w kole napędzanym i dodatkowy hamulec ręczny na przednie koło;

System napędowy:

Klasyczny – korby z kołem łańcuchowym (do łańcucha wyścigowego zęby muszą być cieńsze!), odpowiedni środek suportowy, łańcuch, przerzutka z wielotrybem , pedały.

System sterowania: Komplet misek łożyskowych kierownicy, widelec (z trzonem pasującym do szyjki ramy, którą dysponujemy) może mieć odłamane, czy też zgięte ramiona – należy je odciąć i zostawić samą rurę z gwintem, "pudełko" zaś, w które wchodzą ramiona widelca należy opiłować/obtoczyć aż do ww. rury. Widelce typu unicrown (z ramionami przyspawanymi do trzonu) należy odpowiednio dopiłować. Wspornik kierownicy ("fajka"), ze śrubą i "babką", może mieć uszkodzoną obejmę, która normalnie mocuje kierownicę – i tak zostanie to odpiłowane (rys. 10, 11, 12).

Błotniki:

Nie zostały umieszczone na rysunku ze względu na czytelność, ale konieczny jest chociaż jeden, na przednie koło, aby nie być oblewanym wodą z piaskiem.

Reszta konstrukcji:

Rurki cienkościenne stalowe o ściance 1,2 mm, mogą być ze złomowych rowerów. Rury główne ramy Ø 28-32 i Ø 25-28. Tylne zawieszenie i bagażnik – Ø 22 i Ø 16. Długości rurek – 55 do 70 cm. Tylną część ramy głównej można wykonać w oparciu o gotowy element ze zniszczonej damki – szyjkę ramy wraz z rurami głównymi, które należy podgiąć tak, aby były równoległe. Również suport wraz z widełkami i hakami do zamocowania koła napędowego może być wzięty ze zdezelowanego roweru (np. składaka, jeśli się stosuje koła 20").

Fotel (rys. 2) można zrobić naciągając brezent na ramie wykonanej z rurek ze starego łóżka polowego, rurek stalowych, lub też oplatając ramę taśmami tapicerskimi. Dla zaawansowanych: – wylaminować z żywicy syntetycznej z matą szklaną, na gipsowej, glinianej, czy też innej formie.

   Proponuję również, jako wersję rozwojową, wyposażyć pojazd w owiewkę i nylonowy, dakronowy lub ortalionowy fartuch-osłonę , zmniejszający opór powietrza i chroniący przed złą pogodą (UWAGA!: musi mieć on otwory na ręce, aby sygnalizować skręt!).

   Zaawansowani modelarze, szkutnicy, czy też osoby mające pewną praktykę w laminowaniu mogą zbudować sobie obudowę aerodynamiczną z laminatu, czy innego tworzywa – pozostawiam to Waszej inwencji. Materiały poglądowe na ten temat ukazały się w "ŚM", "Młodym Techniku" – 3. 5, 9 i 10/86, "Problemach" 5/86, "Na Przełaj" 43/86 i ukażą się w "Młodym Techniku" 1/87 .

  Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, to bardzo wskazane jest zastosowanie chorągiewki, umieszczonej na sprężystym, lecz dosyć sztywnym maszcie – w sklepach rowerowych i supermarketach są dostępne antenki z chorągiewką w barwach fluorescencyjnych, ewentualnie można wykorzystać stary spinning lub antenę samochodową typu "safari". Jeden koniec mocujemy do roweru, drugi zaś, wystający do wysokości ok. 180 cm będzie służył do zamocowania na nim jaskrawej – pomarańczowej, czerwonej lub żółtej chorągiewki z nylonu lub folii, aby zwiększyć zauważalność niskiego pojazdu przez kierowców, szczególnie samochodów ciężarowych.

Uwaga 1: pojazd o wymiarach przedstawionych na rysunku przeznaczony jest dla osób o wzroście powyżej 170 cm. Osoby niższe powinny zastosować krótsze rury biegnące od szyjki steru do przedniego koła (rys. 9).

Uwaga 2: w celu zmniejszenia oporu tocznego należy pompować opony do możliwie wysokiego ciśnienia.

Uwaga 3 : wzór zgłoszony w Urzędzie Patentowym PRL! Zezwala się na wykonanie wyłącznie do użytku własnego. Osoby i instytucje zamierzające wykonywać takie pojazdy dla celów zarobkowych (produkcja), proszone są o skontaktowanie się z autorem za pośrednictwem redakcji.

OBJAŚNIENIA DO RYSUNKÓW

 W rzutach zostały pominięte niektóre fragmenty, aby można było zobaczyć, jak wygląda konstrukcja pod nimi:

– W widoku z góry po prawej stronie roweru nie został narysowany fotel i jedna z rurek nad przednim kołem.

– W widoku z tyłu z lewej strony nie widać konstrukcji mechanizmu sterującego, z prawej strony – konstrukcji tylnego mostu i nie jest widoczna również przednia część roweru. – Linią przerywaną zaznaczony został bagażnik do przewozu nawet i większych ładunków, będący jednocześnie wspornikiem tylnych hamulców szczękowych.

1/ Dźwignia sterowania:

A/ – Dźwignia hamulca. B/ – manetka przerzutki. C/ – płytka przyspawana do konstrukcji ramy. D/ – rurka popychacza sterowania. Rurka – stalowa Ø 22x1,2 lub dural PA-6 Ø 22x2,5. Obecnie nie trzeba wykonywać pracowicie gniazd pod śruby łączące dźwignie sterujące z popychaczami, gdyż istnieją gotowe przeguby kulowe .

2/ Fotel:

A/ i B/ – Sposoby zamocowania brezentu na ramie. C/ – śruba mocująca, D/ – wałek z gumy, zapobiegający przesuwaniu się fotela i zgnieceniu końców obejmy ramy śrubą (blacha gr. 4 mm), E/ – nakrętka i podkładka.

3/ Zamocowanie płyty, do której przykręcone będzie tylne koło: (blacha gr 4-5 mm). Linie przerywane oznaczają rurę konstrukcji bagażnika.

4/ Piasta koła tylnego, jej zamocowanie: piasta torpedo, pozbawiona bębna hamującego i elementów sprzęgła rolkowego. Duży konus A/ opiera się o płytkę B/ zamocowaną do konstrukcji tylnego mostu (patrz 3). Zakontrować drugą nakrętką!

5/ Zamocowanie haka przedniego koła – przy rurach długich A/ i przy posiadanych rurach krótkich B/. Linia przerywana oznacza, jak może iść rurka widełek w przypadku zastosowania elementów typowego roweru, np. składaka (suport z tylnymi widełkami).

6/ Łączenie rur ramy – przejście od pojedynczej do podwójnej.

7/ Mechanizm orczykowy do podziału sił pomiędzy oba tylne hamulce, sterowane jedną linką (środkową). Ten system umożliwia równocześnie zahamowanie obydwoma tylnymi kołami, ponieważ siły ściskające na obu hamulcach wyrównują się. Można zastosować również rolkę (bloczek), ciągniętą przez linkę dźwigni hamulca.

8/ Zamocowanie górnych rur ramy do suportu (typowego, np. od składaka, z widełkami).

9/ Usztywnienie rur od przedniej części roweru "damki" za pomocą pasa blachy stalowej (gr. 1,2 – 2 mm) z otworami (szukaj w złomie).

10/ Kolumna sterowania: A/ – śruba blokująca wspornik kierownicy (wzięty ze zwykłego roweru), B/ specjalnie wykonana wkładka do obciętego wspornika kierownicy, na którą nałożona jest płytka C/. D/ – płytka zespawana z górną rurą tylnego mostu. E/ – mufa (rurka o ściance 2 mm) nałożona i połączona spawem z szyjką od widelca roweru (patrz punkt "system sterowania")–F/.

11/ A, B, C – patrz 10 A, B, C.

12/ A, B – patrz 10 E, F.

S/ – suwak do rozpinania osłony.

Pojazd ten może poruszać się po drogach publicznych i być traktowany jako rower, jeśli spełnia następujące warunki : – ma co najmniej jeden sprawnie działający hamulec – światło białe z przodu i czerwone z tyłu – czerwone światło odblaskowe z tyłu – boczne światła odblaskowe na szprychach – sygnał dźwiękowy (dzwonek, trąbkę rowerową) – lusterko wsteczne (obowiązywało od 1 stycznia 1987) – prowadzący go powinien posiadać dokument, dopuszczający do uczestnictwa w ruchu drogowym (kartę rowerową), o ile nie ukończył 18 roku życia.

MAREK UTKIN

Plany możesz również pobrać spakowane w formie zip.Pobierz plany

Powered by Bullraider.com
 
 
 
 
 

Joomla Templates by Joomla51.com