Share on Facebook

Rowery tego typu wystêpuj± pod has³em Crank Forward lub semirecumbent, czyli prawie poziomy.

Adam Bry³a

Ka¿da konstrukcja niezale¿nie od przeznaczenia ma zarówno swoje zalety jak i wady; dotyczy to równie¿ rowerów. Celem, jaki sobie za³o¿y³em, by³a konstrukcja pojazdu, którego najistotniejsz± zalet± mia³ byæ komfort jazd; roweru przeznaczonego do jazdy miejskiej oraz po le¶nych ¶cie¿kach i trasach rowerowych z uwzglêdnieniem d³ugich tras.

Po jazdach w sezonie letnio-jesiennym pragnê przedstawiæ swoje, oraz moich znajomych, wra¿enia z jazdy na tego typu rowerze:

zemZalety:

    • P ozycja jazdy odci±¿a rêce, jednocze¶nie pozwala na swobodne podziwianie tego, co zostawiamy za sob± w czasie jazdy bez ci±g³ego podnoszenia g³owy, co zazwyczaj koñczy siê bólem karku.
    • W czasie jazdy plecy s± wyprostowane, odci±¿amy krêgos³up.
    • Zmniejszony zostaje opór powietrza, dodatkowo redukowany przez owiewkê.
    • Eliminacja konieczno¶ci zsiadania z roweru podczas wymuszonych postojów; sygnalizacja ¶wietlna, skrzy¿owania itp. Idealne w czasie jazdy po mie¶cie!!
    • Mo¿liwo¶æ asekuracji nogami, szczególnie przydatne podczas jazd po piaszczystym i ¶liskim terenie.
    • D³ugo¶æ roweru pozwala na zachowanie, a wrêcz zwiêkszenie zwrotno¶ci w stosunku do standardowego roweru. Ju¿ po chwili treningu mo¿na wykonaæ kó³ko o ¶rednicy trzech metrów.
    • Rower posiada trzy hamulce: dwa rêczne- tylny i przedni oraz w pia¶cie tylnego ko³a. Efektywno¶æ hamowania, szczególnie tylniego ko³a, jest imponuj±ca (ni¿szy ¶rodek ciê¿ko¶ci oraz doci±¿enie tylnego ko³a) a przy ostrym hamowaniu przodem nie musimy siê obawiaæ o "wywiniêcie koz³a" przez kierownicê.
    • Jazda z wiêkszymi prêdko¶ciami, szczególnie z góry to sama przyjemno¶æ rower "k³adzie siê na zakrêtach" jak rasowa wy¶cigówka.
    • £atwo¶æ zmiany wysoko¶ci siedzenia, bez ¿adnych narzêdzi i bez "celowania" do osi ramy.
    • Pomimo ¿e siedzimy ni¿ej, jeste¶my dobrze widoczni przez kierowców, co jest szczególnie istotne w je¼dzie miejskiej.

Zwiêkszone bezpieczeñstwo to; specjalne niebieskie diody umieszczone w dolnej czê¶ci owiewki, oraz wyra¼ne tylne o¶wietlenie, w³±czane samoczynnie, niezale¿nie od pory dnia podczas jazdy (po zatrzymaniu ¶wiec± jeszcze przez cztery minuty) czyni± rowerzystê bezpieczniejszym. Przy okazji apel!! Nie oszczêdzajmy na bateriach, leczenie jest nie tylko dro¿sze, ale jeszcze bolesne.

 

Tyle o zaletach.

Wad± tego typu rozwi±zania jest pokonywanie ostrych wzniesieñ. Chc±c eksploatowaæ rower w terenie górzystym nale¿a³oby zastosowaæ przerzutki o wiêkszej ilo¶ci biegów. Ja zastosowa³em trzybiegow± przerzutkê w tylniej pia¶cie, która jest wystarczaj±ca na jazdê po niewielkich wzniesieniach typowych dla terenów Polski ¶rodkowej.

Równie¿ ze wzglêdu na wiêkszy nacisk na tylne ko³o jazda po bardzo miêkkich i sypkich pod³o¿ach jest utrudniona. Utrudnieniem, natury konstrukcyjnej jest wykonanie siode³ka, które ze wzglêdu na znaczne jego obci±¿enie powinno byæ dobrze wyprofilowane i amortyzowane. Niestety nie mo¿na takiego kupiæ.

Reasumuj±c, ten typ roweru znakomicie sprawdza siê w jazdach miejskich oraz rekreacyjnych szczególnie w czasie d³ugich wypadów za miasto. Jego konstrukcja stanowi KOMPROMIS pomiêdzy zwolennikami "poziomów i pionów".

Wszystkich zainteresowanych zapraszam do wymiany pogl±dów, istnieje mo¿liwo¶æ wykonania takich konstrukcji w ca³o¶ci, b±d¼ w wersji do sk³adania.

 

Adam Bry³a

07-02-2005

Powered by Bullraider.com
 
 
 
 
 

Joomla Templates by Joomla51.com