Ocena użytkowników:  / 0
SłabyŚwietny 
Share on Facebook

 Greg Kolodziejzyk (dziwnie znajomo brzmice nazwisko ;), zawodnik z grnej dziesitki tych, co ukoczyli zawody "Ironman", pobi rekord w jedzie 24-godzinnej. Pobity dystans 1021,36 km ustanowi 11 lat temu, w 1995 r., na krytym welodromie w Kolonii, Axel Fehlau, jadc cyklomobilem1 M5 Carbone. 1021,36 km to odlego niemal taka, jak z Polski do Holandii.

Nowy rekord zosta ustanowiony 20 lipca 2006 i wynosi 1046.94 km.

Greg zaprojektowa i zbudowa cyklomobil1 "Critical Power" - SWB low-rider z napdem na przednie koo.

Ksztat karoserii opracowa Kanadyjczyk Ben Eadie z firmy Mountain Wave. Przy projektowaniu zostao zastosowane oprogramowanie SolidWorks i COSMOSFloWorks. Eadie zoptymalizowa aerodynamik pojazdu, tworzc "wirtualny tunel aerodynamiczny. Critical Power osiga prdko maksymaln powyej 100 km/godz.

Z kalkulacji wynika, e przecitny cyklomobil o wspczynniku CxA = 0,3 [dla powierzchni czoowej A w stopach kwadratowych] moe w cigu 24 godzin przejecha ponad 1021 km, wykorzystujc jedynie 110 W mocy kolarza (wystarcza to, by jecha z prdkoci 15 km/godz. na rowerze grskim). Jednak 110 W musi by wytwarzane przez CAE 24 godziny. Gdy cyklista przestaje pedaowa, jego moc rednia spada. Przerwy i chwile jazdy bez pedaowania wymagaj wytworzenia 140 - 150 W, aby uzyska redni 110. Przecitny zdrowy czowiek na rowerze klasycznym jest w stanie utrzyma moc 50 W w cigu 24 godzin, a wytrenowany sportowiec - utrzyma 200 W. Greg jest w stanie wytworzy ok. 130 W na rowerze poziomym i 150 do 170 W na klasycznym. Aby kocowa rednia wynosia 130 W, niezbdne jest wytworzenie staej mocy 150 - 160 W.

Rama Critical Power zostaa wykonana z jednej czci pyty przekadkowej z wkna wglowego.

 

Ksztat zosta wycity z pyty, krawdzie zalaminowane, a komponenty przymocowano aluminiowymi obejmami. Zastosowanie metody analizy elementw skoczonych przy obliczeniach napre pozwolio na okrelenie, w ktrych miejscach ram naley wzmocni, a nastpnie uczyniono to laminujc dodatkowe warstwy wkna wglowego.

Sensor SRM przy korbach pozwala na uzyskanie informacji o wytwarzanej mocy, co umoliwia planowe rozoenie mocy podczas napdzania przez 24 godziny. Kokpit pojazdu jest zapchany przyrzdami - znajduje si tam motocyklowe radio ChatterBox do komunikacji z teamem i z sieci komrkow oraz i-Pod do suchania muzyki. Za fotelem znajduj si dwa zbiorniki - na wod i na poywienie w pynie.

Aby utrzyma rwnowag przy ruszaniu i zatrzymywaniu si, zastosowano (przewidziaem to w swoim artykule "Czowiek - silnikiem przyszoci" w MT 5/1986 !)

wysuwane podwozie. Form do wykonania obudowy wyrzebiono frezark CNC o 5 stopniach swobody, z wacego prawie 1,5 tony bloku drewna. Skorupy karoserii wykonane zostay z dwch warstw tkaniny z

wkna wglowego, a wewntrz dodano warstw Kevlaru, chronic cyklist przed zranieniem odamkami wkna wglowego (sztywnego i kruchego) w razie wypadku. Dodane zostay take ebra usztywniajce z wkna wglowego.

 

Critical Energy ma CxA = 0,25 [dla powierzchni czoowej A w stopach kwadratowych], opr toczny k - 0,0050, a way 28 kg.

 

Pojazd:

Prdko przy 100 W

Prdko przy 150 W

Prdko przy 200 W

Cyklomobil Critical Power

45 km/h

58 km/h

67 km/h

Rower szosowy do wycigw na czas

28 km/h

33 km/h

37 km/h

Rower grski

22 km/h

26 km/h

29 km/h

 

Powered by Bullraider.com
 
 
 
 
 

Joomla Templates by Joomla51.com