Greg Kolodziejzyk (dziwnie znajomo brzmi±ce nazwisko ;), zawodnik z górnej dziesi±tki tych, co ukoñczyli zawody "Ironman", pobi³ rekord w je¼dzie 24-godzinnej. Pobity dystans 1021,36 km ustanowi³ 11 lat temu, w 1995 r., na krytym welodromie w Kolonii, Axel Fehlau, jad±c cyklomobilem1 M5 Carbone. 1021,36 km to odleg³o¶æ niemal taka, jak z Polski do Holandii.
Nowy rekord zosta³ ustanowiony 20 lipca 2006 i wynosi 1046.94 km.
Greg zaprojektowa³ i zbudowa³ cyklomobil1 "Critical Power" - SWB low-rider z napêdem na przednie ko³o.
Kszta³t karoserii opracowa³ Kanadyjczyk Ben Eadie z firmy Mountain Wave. Przy projektowaniu zosta³o zastosowane oprogramowanie SolidWorks i COSMOSFloWorks. Eadie zoptymalizowa³ aerodynamikê pojazdu, tworz±c "wirtualny tunel aerodynamiczny. Critical Power osi±ga prêdko¶æ maksymaln± powy¿ej 100 km/godz.
Z kalkulacji wynika, ¿e przeciêtny cyklomobil o wspó³czynniku CxA = 0,3 [dla powierzchni czo³owej A w stopach kwadratowych] mo¿e w ci±gu 24 godzin przejechaæ ponad 1021 km, wykorzystuj±c jedynie 110 W mocy kolarza (wystarcza to, by jechaæ z prêdko¶ci± 15 km/godz. na rowerze górskim). Jednak 110 W musi byæ wytwarzane przez CA£E 24 godziny. Gdy cyklista przestaje peda³owaæ, jego moc ¶rednia spada. Przerwy i chwile jazdy bez peda³owania wymagaj± wytworzenia 140 - 150 W, aby uzyskaæ ¶redni± 110. Przeciêtny zdrowy cz³owiek na rowerze klasycznym jest w stanie utrzymaæ moc 50 W w ci±gu 24 godzin, a wytrenowany sportowiec - utrzymaæ 200 W. Greg jest w stanie wytworzyæ ok. 130 W na rowerze poziomym i 150 do 170 W na klasycznym. Aby koñcowa ¶rednia wynosi³a 130 W, niezbêdne jest wytworzenie sta³ej mocy 150 - 160 W.
Rama Critical Power zosta³a wykonana z jednej czê¶ci p³yty przek³adkowej z w³ókna wêglowego.
Kszta³t zosta³ wyciêty z p³yty, krawêdzie zalaminowane, a komponenty przymocowano aluminiowymi obejmami. Zastosowanie metody analizy elementów skoñczonych przy obliczeniach naprê¿eñ pozwoli³o na okre¶lenie, w których miejscach ramê nale¿y wzmocniæ, a nastêpnie uczyniono to laminuj±c dodatkowe warstwy w³ókna wêglowego.
Sensor SRM przy korbach pozwala na uzyskanie informacji o wytwarzanej mocy, co umo¿liwia planowe roz³o¿enie mocy podczas napêdzania przez 24 godziny. Kokpit pojazdu jest zapchany przyrz±dami - znajduje siê tam motocyklowe radio ChatterBox do komunikacji z teamem i z sieci± komórkow± oraz i-Pod do s³uchania muzyki. Za fotelem znajduj± siê dwa zbiorniki - na wodê i na po¿ywienie w p³ynie.
Aby utrzymaæ równowagê przy ruszaniu i zatrzymywaniu siê, zastosowano (przewidzia³em to w swoim artykule "Cz³owiek - silnikiem przysz³o¶ci" w MT 5/1986 !)
w³ókna wêglowego, a wewn±trz dodano warstwê Kevlaru, chroni±c± cyklistê przed zranieniem od³amkami w³ókna wêglowego (sztywnego i kruchego) w razie wypadku. Dodane zosta³y tak¿e ¿ebra usztywniaj±ce z w³ókna wêglowego.
Critical Energy ma CxA = 0,25 [dla powierzchni czo³owej A w stopach kwadratowych], opór toczny kó³ - 0,0050, a wa¿y 28 kg.
Pojazd: |
Prêdko¶æ przy 100 W |
Prêdko¶æ przy 150 W |
Prêdko¶æ przy 200 W |
Cyklomobil Critical Power |
45 km/h |
58 km/h |
67 km/h |
Rower szosowy do wy¶cigów na czas |
28 km/h |
33 km/h |
37 km/h |
Rower górski |
22 km/h |
26 km/h |
29 km/h |