IFMA 2007

Ocena użytkowników:  / 0
SłabyŚwietny 
Share on Facebook

Ale od pocztku. Napd elektryczny w rowerze, albo rower napedzany elektrycznie. Widziaem go we wszelkich moliwych konfiguracjach. Silnik w piastach przedniej lub tylnej, silnik podczony do suportu, silniki dziaajace samodzielnie oraz jako wspomaganie. Akumulatory pod baganikiem, w koszyku na bidon czy na kierownicy. Napd doczany do dowolnego roweru i rowery zaprojektowane jako rowery z napedem hybrydowym: elektryczno-miniowym :)

 

Zarwno takie rowery jaki i same napdy (taki kit skada si zazwyczaj z piasty z silnikiem, czasem jest to cae koo, akumulatora, adowarki i sterownika) robi ju wszyscy. Najwicej byo widac firm niemieckich, holenderskich no i oczywicie dalekowschodnich - chiskich i tajwaskich.

Generalnie doczenie napedu elektrycznego do roweru w wiekszoci przypadkw nie pozbawiao bicykla jego waciwej "linii", ale czasami byy jednak zgrzyty, jak w przypadku silnika doczonego do suportu w rowerach firmy Catic z Chin, ktre bardziej przypominaj motorower.

Byy te i wrcz genialne pomysy, jak w rowerze niemieckiej firmy Hudson Bike z silnikiem w przedniej piacie i akumulatorem w skrzanej sakwie na kierownicy. Gdyby przy tym rowerze nie byo informacji, e ma dodatkowy napd elektryczny, przeszed bym koo niego, jak koo setek innych widzianych na targach mylc "O, jaki fajny rowerek" :) Rwnie ciekawym pomysem jest umieszczenie akumulatora w obudowie przypominajcej bidon - na ten pomysa wpada inna niemiecka firma Schachner.

 

Gdy ju przyzwyczaiem si do wszechobecnoci napdw elektrycznych we wszelkich odmianach zaczem rozglda si za czym innym. To co inne to oczywicie choppery, o ktrych wspomiaem na pocztku i o ktrych napisz jeszcze na kocu bo to cakiem osobny temat. A co pomiedzy?

Przede wszystkim targi to nie muzeum i mona byo wszystkiego dotkn (np. koszyka na bidon - ogldaem taki z wielkim zaciekawieniem bo by ciekawie wykonany i bardzo lekki - ale gdy dowiedziaem si, e jest wykonany z tytanu i kosztuje 95 Euro, to szybko go odoyem) i prawie na wszystkim pojedzi. Do dyspozycji zwiedzajcych byy dwa tory do jazd prbnych - jeden w hali i jeden na zewntrz. Nie wiem dlaczego, ale tradycyjne rowery jako mnie nie interesoway :-P. Zatem o nich nie bd duo pisa.

No moe o jednym, ktry zosta numerm jeden targw w Kolonii ze wzgldu na design.

Stworzya go firma Helkama z Finlandii. Wyglda ciekawie, ale nie jest to rower na poziomie...

Napisz, te o drugiej ciekawej konstrukcji i mimo, e jest to konstrukcja o geometrii roweru tradycyjnego, to jednak wyjazd na ulic wywoywa pewnie moe tyle pyta i opinii co i rower poziomy. Skadak Strida w peni zasuguje na taki tytu. Ekstremalnie prosta konstrukcja (prociej ju si nie da) w ksztacie trjkata skada si tak, e mona zoony rower (wym. 114x53x21 cm) schowa w wskiej szafie w przedpokoju nawet gdy mieszkasz na 4 pitrze, bo rower way 9,8 kg. Jak dla mnie rewelacja!

I jeszcze jedna rewelacja - taka oglnorowerowa - piasta z bezstopniow przekadni NuVinci, midel 171B. Cay pomys polega na tym, e zamiast kilkunastu k zbatych (tak jak np. w piacie Rohllof'a) wykorzysta kule. Pomys w zasadzie prosty, ale diabe tkwi w szczegach.

Piasta wewntrz obudowy skada si z dwu dyskw i kul ktre dotykaja obu dyskw, ale ich osie obrotu s ustawione pod ktem. Zmiana tego kta powoduje, e np. jeden obrt dysku napdzajcego (tego poczonego z zbatk) daje dwa obroty dysku poczonego z obudow piasty, a tym samym i koem. Myl, e rysunek obok uatwi zrozumienie zasady dziaania. Piasta zapewnia 350% zakres zmiany przeoe (cho trudno ty mwi o przeoeniach bo waciwie takich nie ma) od 0,5 do 1,75, czyli w najniszym najnisze przeoeniu zbatka robi jeden obrt, a koo p, a w najwyszym zbatka robi jeden obrt, a koo 1,75 obrotu. Jest jedno mae "ale" - piasta wraz z manetk, linkami i zbatk way niecae 4 kg... I co nie cakiem w poziomie, ani w pionie. To tak jakby stepper umieci na koach. Stojc na "petwach" 3G Stepper'a, a waciwie "deptajc", wprawiamy w ruch mechanizm korbowy, ktry ju pniej normalnie napedza koo i sobie jedziemy. Wada: brak siedeka, ale przecie w tym przejezdnym stepperze nie o to chodzi... Miego deptania :)

 

 

Rowery poziome.

Byo ich sporo, w rnych konfiguracjach, oczywicie rwnie z napdem elektrycznym. Przedstawi cztery konstrukcje ktre mnie najbardziej zainteresoway. Niemiecka firma Short Bike pokazaa trjkoowca z przednim napdem i przednim koem skrtnim w ukadzie 1-2. Pod wzgldem uytkowym poziom jest wrcz wzorcowy. Wygodny (jak kady poziom), zwrotny - promie skrtu okoo 1,5 m, niecodzienna konstrukcja - przedni napd i koo skrtne - przy tym acuch si nie skrca, adowny - mona umieci w baganiku do 60 kg lub fotelik dla dziecka. Tylko czemu wszystko jest zrobione z kanciastych profili aluminiowych i caej masy plastikowych oson. Pod wzgldem uytkowym wszystko jest OK, ale nie wyglda to najlepiej. A zreszt przekonajcie si sami i popatrzcie na fotk.

Rowery poziome dla dzieci. Pomys prosty (trzeba by przenie to w inny wymiar) i wykonanie minimalistyczne, ale jak bardzo na poziomie! Rowerki pochodz z firmy Bachtenkirch Interbike. Poziome skadaki. To nowy trend, cho nie wiadomo dlaczego nie dotyczy on najduzszych poziomek LWB, a jedynie krtszych SWB. Firma HP Velotechnik pokazaa Grass Hopper'a SWB skadanego, zarwno w wersji ze sterowaniem nad jak i podsiodowym. Po zoeniu rower ma wymiary 90x70x60 cm.

Firma Toxy pokazaa wiele modeli znakomicie wykonanych SWB i low racer'w ale najbardziej w oczy rzuca si low racer Toxy-ZR z mono wachaczem z tyu i przednim napedem. To typowy poziom do wycigw na torze z duuuuym promieniem skrtu.

 

Choppery.

To drugie szalestwo, ktre opanowao IFMA'07. Nie byo zbyt wielu wystawcw tego typu rowerw (najbardziej widoczne i najbardziej oblegane byo stanowisko firmy allRidestyle), byo sporo akcesoriw, ale za to wszdzie byli widoczni ludzie na swoich robionych w garaach chopperach. I w tym jest cay klucz do popularnoci pojazdw mionikw "Easy Rider'a". Widziaem chopery wycackane, wychuchane zdobione zotem i pikowan skr, ale te i takie z ram wykonan z niemalowanego profilu 30x40 mm. Ludzie tworzcy te, nie oszukujmy si niezbyt wygodne, ale jak wygldajce rowery maj tak szalone pomysy, e normalny kolarz na poziomie (przez wielu uwaany za wariata na rowerze dla inwalidy) nawet przez chiwil by o nich nie pomyla. No bo niby dlaczego szprychy ple na 2,3 albo nawet 4 krzye, mona przecie ple je w "warkocze". Albo czemu nie zaoy tylnej opony szerszej ni w Maluchu? Zreszt szkoda sw, zrobiem troch zdj, mwi same za siebie.

 

 

Powered by Bullraider.com
 
 
 
 
 

Joomla Templates by Joomla51.com