16.6.1878 |
Josef Erlach otrzymuje przywilej (w Austrii - dokument poprzedzaj±cy patent) na "Ulepszenia ramy i kó³ dla welocypedu i innych pojazdów" na obszar pañstw cesarsko-królewskich (Austriacki przywilej Nr.696, CI. XX/254, 16.6.1878). Chodzi tu o dwu- i trójko³owce poziome z jad±cym w wyprostowanej pozycji. |
1881 |
Pierwszy znany rower poziomy z Anglii, z ergonomicznym u³o¿eniem cia³a i r±k, z os³on± pogodow± i pojemnikiem na baga¿. |
1882 |
Erlachs opatentowa³ dwuko³ow± drezynê. Pierwszy (?) krótki rower poziomy z napêdem d¼wigniami no¿nymi. |
1893 |
Karykatura roweru poziomego w pi¶mie Fliegenden Blättern. |
1895 |
Pierwszy rower poziomy z napêdem ca³ym cia³em (patent) Ferdynanda Kraffta z Saarbrücken. Rower z wahliwym siedziskiem by³ napêdzany przez zginanie i prostowanie r±k i nóg jad±cego. |
1895 |
Rower poziomy Drewitza, rysunek patentowy. Wspó³cze¶nie nie zbudowany. Po 1980 r. po raz pierwszy wykonany przez Warsztat Szkoleniowy w Krebsmühle, Lui Tratter, Oberursel pod Frankfurtem. Rama z drewna, wspornik siod³a ze stali, hamakowe siedzisko, wa³ Kardana (bez wolnobiegu). Sterowanie po¶rednie z link± zamocowan± do przed³u¿onych koñców przedniej osi! "Strzemiona" pod piêty, regulacja siedziska, szlachetny i czysty projekt. |
1895 |
Szwajcarski producent Challand buduje rower pó³poziomy i nazywa go Normal-Bicyclette. |
1896 |
J. F. Wales z USA zg³asza patent (na spó³kê z Challandem) na napêd rêczny i no¿ny. |
1897 |
Rower poziomy "na brzuchu" Amerykanina Darlinga. Challand opracowuje kolejn± wersjê rozwojow± swego roweru poziomego. |
1901 |
D³ugi rower poziomy ze sterowaniem po¶rednim Amerykanina Browna. |
1905 |
P.W. Bartlett z Richmond, Anglia, wytwarza seriê rowerów poziomych z kierownic± podsiod³ow±, z czego 15 dla brytyjskiego rezydenta Jawy. |
1910 |
Marcel Berthet przeje¿d¿a 10 km ze ¶redni± 57 km/h na Velo Torpille Bunau Varilli. |
1914 |
Peugeot produkuje pierwszy seryjny rower poziomy, (d³ugi, ze sterowaniem po¶rednim na górze). |
1914 |
W Pary¿u pojawia siê W³och Gugliemo ze swym d³ugim rowerem poziomym. |
1920-24 |
Hesperus w Stuttgarcie produkuje rower poziomy J-Rad napêdzany d¼wigniami wahliwymi, wed³ug projektu Paula Jaraya. |
1922 |
Charles Mochet produkuje czteroko³owe samochody na peda³y Velocar. |
1925 |
Obudowa na rowery i motocykle projektu Karla Nevyjela z Wiednia. Ca³kowicie obudowany rower poziomy (w kszta³cie kropli) z napêdem d¼wigniowym i ca³kowicie amortyzowan± karoseri± samono¶n±. |
1926 |
Curry Landskiff, Monachium. Ca³kowicie obudowany czteroko³owiec z napêdem typu wios³owego, zbudowany przez Manfreda Curry. |
od 1930 |
Charles Mochet, jeden z najwa¿niejszych pionierów HPV, przeprowadza próby z trój- i czteroko³owcami poziomymi, dochodzi do jedno¶ladów, pocz±tkowo wy¶miewanych w sporcie, lecz wkrótce uzyskuj±cych du¿e sukcesy. |
1932 |
Szwajcarski kolarz Oskar Egg opracowuje sto¿ek aerodynamiczny i przeprowadza próby z rowerami poziomymi. |
1933 |
Charles Mochet konstruuje rowery poziome. F. Faure ustanawia rekord w je¼dzie godzinnej na nieobudowanym Velo Velocar. M. Berthet ustanawia rekord 49,9 km/h na obudowanym Velodyne. |
1934 |
UCI, najwy¿sze gremium miêdzynarodowe w kolarstwie wy³±cza rowery poziome z oficjalnego sportu kolarskiego, ustanawia jednak kategoriê specjaln±. |
1934 |
W Anglii pojawia siê Cyclo-Recumbent, d³ugi rower poziomy ze sterowaniem po¶rednim na górze. |
1935 |
Cycle Gear Company z Nottingham Cyclo-Ratio, Anglia, krótki rower poziomy (z nowoczesn± 4-biegow± przerzutk± zewnêtrzn±), przypominaj±cy wprowadzony nieco wcze¶niej we Francji Ravat. W Ameryce pojawia siê bardzo niski, d³ugi rower poziomy F. H. Grubba i krótki rower poziomy Cyclo. Triumph produkuje model Triumph-Moller, z kierownic± jak w samochodzie (proj. Duñczyka Holgera Mollera) |
1936 |
Syn Charlesa Mocheta, George, rozpoczyna na podstawie modelu sportowego produkcjê roweru turystycznego, produkowanego do ok. 1940. Z ko³ami 20", regulowanym oparciem, umiejscowion± na górze kierownic± z przegubem Kardana wygl±da nawet obecnie nowocze¶nie. |
1936 |
W Anglii pojawia siê d³ugi rower poziomy z kierownic± podsiod³ow±, Kingston Recumbent. |
1939 |
F. Faure ustanawia na obudowanym Velocar Mocheta rekord ¶wiata w je¼dzie godzinnej - 50,5 km/h. |
1943 |
Alois Sedlacek (Czechy) buduje 2 krótkie rowery poziome na ma³ych ko³ach. |
1945 |
Szwed Ulf Cronberg opracowuje trójko³owiec z samono¶n± karoseri± ze sklejki i rozpowszechnia plany. Pojazd zostaje wykonany przez wielu Skandynawów, m. in. C. G. Rasmussena. |
1947 |
In¿ynier Rinkowsky z Lipska rozpoczyna eksperymentowanie z rowerami poziomymi, m. in. z napêdem rêcznym i no¿nym, i buduje w koñcu rower poziomy, ju¿ z oboma ko³ami 20", pó¼niejsze wersje s± ca³kowicie amortyzowane, a opracowane przez niego opony radialne o ¶rednicy 500mm i szeroko¶ci 47mm maj± opór toczenia wynosz±cy zaledwie po³owê tego, co obecne w±skie 28". |
1955 |
Mistrz ¶wiata E. Sacci pojawia siê na rowerze poziomym w³oskiej konstrukcji. |
1962 |
Francuski krótki rower poziomy Dujardina. |
ok. 1964 |
Pismo Popular Mechanics publikuje plany d³ugiego roweru poziomego Ground Hugger. |
1967-69 |
Prof. David Gordon Wilson w brytyjskim czasopi¶mie Engineering og³asza konkurs na projekt "nowego roweru". W¶ród projektów powtarzaj± siê rowery poziome. Wiele zg³oszeñ z ca³ego ¶wiata, w tym z Polski. Kazimierz Borkowski otrzymuje 2 nagrodê za rower "wios³owy", Stanis³aw Garbieñ - wyró¿nienie za krótki rower poziomy. 1 miejsce zajmuje brytyjski in¿ynier Lidyard. |
1968 |
Pilot Dan Henry buduje d³ugi rower poziomy z ko³ami 28" z przodu i z ty³u, oba ko³a amortyzowane, sterowanie po¶rednie na górze, wykonuje nim wiele podró¿y. |
ok. 1970 |
Prof. Schöndorf z FH Köln zaczyna bardzo intensywnie zajmowaæ siê rowerami oziomymi, w licznych pracach studyjnych prowadzone s± pod jego kierunkiem badania nad oporem powietrza, toczenia, ergonomi±, budow± ram i in. oraz buduje prototypy z 4, 3 i w koñcu z 2 ko³ami. W USA powstaje Pedicar in¿. Bundschuha. |
1974 |
Rekord Rona Skarina na obudowanym rowerze klasycznym Teledyne Titan autorstwa Dr. Chestera Kyle'a (ponad 69,1 km/h). |
1974 |
Ron Skarin (65,37 km/h/1 mila; sprint na 200 m -- 69,21 km/h). |
05.04.1975 |
Pierwsze HPV Speed Championships w Irvindale, Kalifornia, na Ontario American Speedway. Organizatorzy - C.Kyle i J.Lambie. |
od ok. 1975 |
Prof. Dowidenas na Litwie zajmuje siê rowerami poziomymi, g³ównie 4- lub 3-ko³owymi, zwanymi tam velomobil. Buduje ca³± seriê rozmaitych prototypów. |
1976 |
Na pro¶bê Freda Wilkie, zainteresowanego budow± nietypowego roweru, Prof. D.G. Wilson (MIT, USA) zajmuje siê "rowerami z oparciem". Tak powstaje krótki rower poziomy Green Planet Special 1, nastêpnie Green Planet Special 2 i Avatar 1000. Z powodu problemów z hamowaniem w wersji krótkiej (Avatar 1000), powstaje d³ugi rower poziomy Avatar 2000, "duchowy przodek" wiêkszo¶ci d³ugich rowerów poziomych budowanych po II wojnie ¶wiatowej, jak Fateba, Pichler i Radius. |
1976 |
Dr. Allan Abott - 76,9 km/h - 1 miejsce w kategorii poj. jednoosobowych, r. poziomy, na brzuchu. |
1976 |
W USA zostaje za³o¿ona IHPVA (International Human Powered Vehicle Association). |
1977 |
Paul van Valkenburgh - kolarz Ralph Therrio - 1 miejsce w kategorii poj. jednoosobowych, r. poziomy, na brzuchu. Tandem White Lightning - 76,26 km/h. |
Sierpieñ 1977 |
Gossamer Condor pilotowany przez Bryana Allena wykonuje "ósemkê Kremera". |
1978 |
Phil Norton & T. Nysether - 81 km/h w sprincie na 200m w poje¼dzie White Lightning. |
1978-79 |
W USA team pod dyrekcj± in¿yniera z NASA, Allana A. Voigta buduje trzyosobowy Vector '82 (91,82 km/h). |
12.06.1979 |
Gossamer Albatross pilotowany przez Bryana Allena przelatuje Kana³ La Manche. |
1980 |
Team Ala Voigta prezentuje jednosobowy pojazd Vector Beta (Dave Grylls, 94,75 km/h na 200m) i tandem Vector Gamma (napêdzany przez team Grylls-Barszczewski - 101,26 km/h na 200m,). Eric Edwards - 59,43 km/1 godz. |
1980 |
Duñczyk C.G. Rassmussen buduje ca³kowicie obudowany cyklomobil Leitra, pojazd praktyczny z ram± przestrzenn±. |
ca.1980 |
Eric Anbergen z Namur, Belga, produkuje Veleric, przodka obecnych ultraniskich rowerów poziomych. Wytwarza ok. 240 sztuk, po³owê z nich - obudowanych (kompozyt), Cx = 0,18. Na wy¶cigach w Anglii w 1982 r. osi±ga 75km/h. Niestety pan Anbergen nie odnosi sukcesu. Produkcj± doprowadza sw± rodzinê do ruiny. |
1980 |
Pierwsze europejskie zawody HPV w Brighton, Anglia, organizowane przez Petera Selby. |
1981 |
Brytyjczyk Mike Burrows buduje legendarny Windcheetah, trójko³owiec z obudow± z kompozytu i jednorurow± ram± krzy¿ow±. |
1982 |
Vector przybywa do Niemiec. Powstaje Vector Team. |
ca.1982 |
Roelandt w Holandii rozpoczyna ¶rednioseryjn± produkcjê pierwszego od wielu lat roweru poziomego Roulandt. Produkuje do ok. 1987. |
1983 |
Pierwsze holenderskie zawody HPV w Zandvoort, za³o¿enie holenderskiego klubu HPV. |
1983 |
Za³o¿enie brytyjskiego klubu HPV. |
1984 |
Lightning X-2, Carl Lundquist - 92,34 km/h |
od 1984 |
Powstaj± organizacje napêdu miê¶niowego w Szwajcarii, Niemczech, Rosji, Danii, Belgii i we W³oszech. |
1985 |
Moby, USA - 95,09 km/h (sprint 200m), Bluebell (UK) - 66,29 km/1 godz. |
31.08-01.09.1985 |
Zapple Festival of Human Power, Wlk. Brytania. |
1985 do 1986 |
Wydawnictwo wysy³kowe Hobbythek drukuje plany d³ugiego roweru poziomego do samodzielnej budowy autorstwa Burkharda Fleischera. Kupionych zostaje ponad 140.000 planów! |
30.-31.03.1985 |
W Binningen na zaproszenie Wolfganga Gronena odbywa siê zebranie za³o¿ycielskie niemieckiej organizacji HPV e.v. |
1986 |
Lightning X2 - rekord "na ma³ej wysoko¶ci" (103,28 km/h, Carl Sundquist) |
1986 |
Przegl±d Techniczny, Problemy, M³ody Technik i ¦wiat M³odych publikuj± artyku³y na temat pojazdów napêdzanych miê¶niowo. |
1986 |
Fred Markham osi±ga 105,36 km/h na Easy Racer's Gold Rush Gardnera Martina. |
14.09.1986 |
Zarejestrowanie niemieckiego HPV e.v. |
04.12.1986 |
¦wiat M³odych publikuje plany Cyklomobilu ¦M. W nastêpnych latach zostaje wykonane ponad 150 egzemplarzy pojazdu. |
05.07.1987 |
Za³o¿enie Ko³a Pojazdów Alternatywnych przy Polskim Klubie Ekologicznym. |
31.08.1987 |
Otwarcie wystawy Miê¶nio-Sam w Muzeum Techniki w Warszawie. Na wystawie zaprezentowano 30 pojazdów. |
06.09.1987 |
Pierwsze ogólnopolskie zawody HPV zorganizowane przy okazji wystawy Miê¶nio-Sam. |
III-IV 1988 |
I Wystawa Rowerów Niekonwencjonalnych w ZSZ w Dêblinie. |
1988 |
Zawody HPV (w 2 etapach - 13-14-15.05 i 24-25.09) zorganizowane przez Warszawsk± Chor±giew ZHP i KPA. |
23.04.1988 |
Dedalus z MIT napêdzany przez kolarza Kanellosa Kanellopulosa przelecia³ 119 km z Heraklionu na Krecie na Santorin w czasie 3 h 53' 30", z V przec. ok. 30 km/h. |
03-04.06.1989 |
Pierwsze Miêdzynarodowe Zawody HPV w Sieradzu. W imprezie wziê³o udzia³ ok. 100 pojazdów z Polski, Anglii, Niemiec i ZSRR oraz ³ód¼ z Holandii. |
1990 |
Kingcycle Bean (UK) - rekord w je¼dzie godzinnej (75,55 km, Pat Kinch) |
listopad 1990 |
Otwarcie (drugiej) wystawy Miê¶nio-Sam-'90 w Muzeum Techniki w Warszawie. |
1991 |
Gold Rush Le Tour - 85,97 km/h w sprincie na 1000m, 97,11 km/h/1000m w Colorado. |
1992 |
Za³o¿enie francuskiego klubu napêdu miê¶niowego. |
1992 |
Cheetah, 110,66 km/h /200m, Chris Huber |
30.04.1994 |
Otwarcie (trzeciej) wystawy Miê¶nio-Sam-'94 w Muzeum Techniki w Warszawie. |
1996 |
Tomahawk II (D) - 78,02 km/h/1h, Lars Teutenberg |
1998 |
Varna Mephisto (Kanada) - 79,11 km/h/1h |
1999 |
White Hawk (D) - 81,15 km/h/1h |
pa¼dziernik 2000 |
Varna - 117,03 km/h/200m, Lars Teutenberg Varna, sprint 200m kobiet - 86,95 km/h. |
pa¼dziernik 2000 |
Kyle Edge -111,76 km/h/200m (6.44 sek.), Matt Weaver. |
25.01.2001 |
Powstanie strony www.poziome.republika.pl |
24.03 2001 |
Otwarcie wystawy Rowerowe pomys³y w Muzeum Techniki w Warszawie. |
maj 2001 |
Za³o¿enie Pracowni Rowerów Poziomych w NCK w Krakowie. |
22-23.09.2001 |
Pierwszy krakowski zlot rowerów poziomych |
07.10.2001 |
Varna Diablo (Kanada) osi±ga 129,63 km/h w sprincie na 200m. Matt Weaver w Kyle Edge - 125,53 km/h |
- Szczegóły
- Kategoria: Historia
- Opublikowano
- kaczor1
- Odsłony: 4623