Warszawskie targi rowerowe 2013 odby³y siê pod has³em ?¦wiêto rowerów? co mia³o przedstawiaæ imprezê bardziej jako rodzaj wystawy, ni¿ jako przedsiêwziêcie komercyjne.
Czy to z powodu ma³ej ilo¶ci informacji medialnych, czy te¿ z powodu przed³u¿aj±cej siê zimy, fakt jest faktem - w hali wystawowej by³o wyj±tkowa ma³o, zarówno wystawców jak i zwiedzaj±cych.
Wszystkie stoiska zmie¶ci³y siê w ?ma³ej hali expo? co jednak mia³o swoje plusy, gdy¿ druga pusta hala by³a udostêpniona do jazd próbnych.
W centralnym punkcie czê¶ci wystawowej ustawiono rampê do popisów na BMX?ach oraz wydzielono tor do jazdy dla najm³odszych, gdzie w sterylnych warunkach policja urz±dza³a pseudo egzaminy na kartê rowerow±
Odby³y siê równie¿ konferencje, na których przedstawiciele warszawskiego ZTM-uZarz±d Transportu Miejskiego chwalili siê sukcesem roweru publicznego "veturilo", Policja omawia³a problemy zwi±zane z bezpieczeñstwem ruchu drogowego, a Przedstawiciel organizacji Miasta Dla Rowerów zaprezentowa³ b³êdy, ale i dobre praktyki sto³owane przy budowie infrastruktury rowerowej.
Wzorem lat ubieg³ych, stawili siê przedstawiciele firm proponuj±cych sk³adaki, oraz rowery elektryczne, jak i tradycyjne.
Firma Electra zaprezentowa³ swoje rowery, wyró¿niaj±ce siê ciekaw± kolorystyk± i niebanalnym malowaniem.
To jednak wszyscy znamy i nudzi nas to strasznie, wiêc przejemy do rzeczy ciekawszych.
M³odzi ludzie z polskiej firmy Micano zaprezentowali kilka modeli "d³ugich cruiser?ów".
Du¿a wygoda i nietuzinkowy wygl±d tych konstrukcji w po³±czeniu z przystêpn± cen±, bez w±tpienia mo¿e spowodowaæ stopniowy wzrost popularno¶ci tego typu rowerów.
Wszystkie modele nosz± nazwy amerykañskich dzielnic, i tak mamy Harlem, Bronx, Queens, Brookllyn, Manhattan i Broadway.
Mi szczególnie przypad³ do gustu ten ostatni. Rower jest wyposa¿ony w przedni wahacz pchany (pe³ni on rolê amortyzatora), wszystkie elementy ramy, wsporniki, os³ony jak i b³otniki s± wykonane ze stali pokrytej chromem, co mo¿e i jest rozwi±zaniem niezbyt praktycznym, jednak z pewno¶ci± niesamowicie efektownym.
Rower spokojnie mo¿na zaliczyæ do klasy LWB, gdy¿ jego ca³kowita d³ugo¶æ znacznie przekracza dwa metry.
Obecnie firma Micano szuka dystrybutorów zainteresowanych wspó³prac±, wiêc zapraszam do kontaktu. Mo¿e trend i moda na rowery MTB z marketu wreszcie ulegnie zmianie.
Riksze ? nowe spojrzenie.
Stoisko firmy bike?OVO w pierwszej chwili omin±³em, bo koncepcja nieporêcznego trójko³owca do przewozu dziecka, nie bardzo do mnie przemawia³a, tym bardziej, ¿e rowery by³y ju¿ prezentowane w latach ubieg³ych. Jednak z uwagi na ma³± ilo¶æ wystawców postanowi³em z nudów zamieniæ dwa s³owa i przyjrzeæ siê im bli¿ej.
Jak siê okaza³o, proponowane rozwi±zania by³y naprawdê ciekawe. bike?OVO przedstawi³o dwie trójko³owe (pionowe) riksze w uk³adzie tadpole. Choæ nie wiem, czy okre¶lenie riksza jest w³a¶ciwe, gdy¿ w tym przypadku jedyne co przychodzi mi na my¶l, to skojarzenie z filmem transformers.
Model o nazwie CangooBike, w nieca³± minutê z trójko³owego roweru, za spraw± kilku ruchów, zmieni³ siê w wózek dzieciêcy. Jedyne co musimy zrodziæ, to podczas sk³adania od³±czyæ ?gondolkê na dziecko?. Nie potrzebujemy do tego narzêdzi a po przemianie nie zostaj± ¿adne zbêdne elementy.
Ryksza Cangoobike w standardowym wyposa¿eniu jest dostêpna z jedn± gondolk±, jednak producent daje mo¿liwo¶æ zakupu dodatkowych elementów, takich jak os³ona przeciwdeszczowa, dodatkowa gondolka (fajne jak trafiê siê bli¼niaki), czy te¿ ca³kiem spory kosz na zakupy, który jest mocowany zamiast gondolki. Dziêki takiemu rozwi±zaniu, gdy dzieci podrosn±, nie musimy pozbywaæ siê roweru - mo¿emy go zminiæ w kompaktory rower transportowy.
Drugi prezentowany model o nazwie ZIGO Leader daje równie¿ du¿e spektrum mo¿liwo¶ci.
W tym przypadku ?przedzia³ dzieciêcy? jest ca³kowicie od³±czanym i niezale¿nym modu³em, który po od³±czeniu mo¿e pe³niæ funkcje wózka spacerowego, po zamontowani dyszla mo¿e staæ siê przyczepk± montowan± z ty³u innego roweru, lub po do³±czeniu trzeciego przedniego ko³a otrzymujemy wózek do biegania (tak zwany jogger). Lecz to jeszcze nie koniec, gdy¿ do od³±czonego modu³u napêdowego wystarczy wpi±æ przednie ko³o i otrzymujemy klasyczny jedno¶ladowy rower o gabarytach przeciêtnego sk³adaka na 20 calowych ko³ach.
W sprzeda¿y dostêpne s± modela dla jednego jak i dwójki dzieci. W tym drugim przypadku dzieci siedz± obok siebie.
Kó³ko do bieganie oraz dyszel do przyczepki stanowi± wyposa¿enie, które mo¿emy nabyæ jako dodatki. W razie potrzeby producent dysponuje tak¿e takimi akcesoriami jak pokrowce przeciwdeszczowe, dodatkowe uprzê¿e (szelki) dla dzieci czy foteliki dla niemowl±t z odpowiednimi wspornikami niezbêdnymi, gdy dziecko nie trzyma samodzielnie g³ówki.
Do pe³ni szczê¶cia, brakuje jedynie modu³u towarowego, dziêki czemu rozwi±zanie mog³o by przypa¶æ do gustu wiêkszej grupie klientów, ale kto wie, mo¿e i takie rozwi±zanie zostanie wprowadzone, gdy¿ sama koncepcja stwarza naprawdê ogromne mo¿liwo¶ci.
Na sam koniec wisienka na torcie
Czyli pozomki. Co prawda nie z klasycznym napêdem no¿nym lecz z rêcznym. Mowa o HANDBIK'ach
Fundacja Pomocy Osobom Starszym i Niepe³nosprawnym "Zawsze Potrzebni" postanowi³a uruchomiæ w Warszawie wypo¿yczalnie Handbike?ów.
Rowery zosta³y zbudowane przez znanego ju¿ na naszym forum, Jarka Rolê i firmê SPORT-ON. Projekt jest wspó³ finansowany przez fundacje Rotary a w przedsiêwziêciu bierze udzia³ tak¿e ZTM, który udostêpnia pomieszczenia do przechowywania rowerów oraz firma SALUTIS AUTO HOLOWANIE - czym bêdzie siê zajmowaæ nie trudno zgadn±æ.
Na potrzeby projektu powsta³o sze¶æ rowerów, z których dwa zosta³y zaprezentowane na ¦wiêcie rowerów.
S± zbudowane w uk³adzie delta w oparciu o ramê ze stopu aluwium. Zastosowano 26 calowe ko³a na obrêczach Mach1 Sub Zero Disc. Z ty³u ko³a wyposorzono w piast jednostronne Novatec NT-DH41SB, natomiast przednie ko³o napêdowe otrzyma³o piastê wielobiegow± Shimano Alfine, daj±c± do dyspozycji osiem prze³o¿eñ.
Przednie ko³o zosta³o równie¿ wyposa¿one w hydrauliczny hamulec tarczowy Shimano M445. Z uwagi na fakt, i¿ rower nie jest przeznaczony do jazdy wyczynowej, jeden hamulec wydaje siê byæ rozwi±zaniem wystarczaj±cym, droga hamowania równie¿ nie wydaje siê byæ nadmiernie d³uga, tym bardziej, ¿e nie wykonamy fiko³ka przez kierownice, a u¶lizg przedniego ko³a nie grozi wywrotk± ? czy rzeczywi¶cie tak jest, zweryfikuj± u¿ytkownicy.
Kierownica jest zintegrowana z jednorzêdow± korb±. R±czki (peda³y) s± ustawione równolegle do siebie, jednak posiadaj± do¶æ istotn± wadê konstrukcj±, otó¿ w przypadku gdy u¿ytkownik chwyci r±czki odwrotnie, linki przerzutki i hamulca wkrêcaj± siê w ³añcuch, co prowadzi do ich zerwania. W konstrukcji przeznaczonej do wypo¿yczania, nale¿a³o by zastosowaæ ograniczniki, które wyeliminowa³y by tego typu blady u¿ytkowników.
Ostre nachyleni g³ówki ramy i geometria roweru powoduje, ¿e ma on tendencje do znacznego pog³êbiania skrêtu wraz ze wzrostem prêdko¶ci. Jest to problematyczne dla osób pozbawionych w³adzy w nogach, ale nie tylko, gdy¿ kierownica s³u¿y równie¿ do "peda³owania" wiêc skupianie siê na korygowaniu toru jazdy by³o by k³opotliwe, a mo¿e i niebezpieczne. Niedogodno¶æ t± wyeliminowano stosuj±c ogranicznik/amortyzator skrêtu, który sam ustawia ko³o w osi roweru, zapewniaj±c w³a¶ciwy tor jazdy. Naci±g amortyzatora mo¿na wyregulowaæ w zale¿no¶ci od indywidualnych preferencji u¿ytkownika.
Oczywi¶cie ¿adna poziomka nie mo¿e obej¶æ siê bez wygodnego fotela, wiêc w tym przypadku równie¿ mamy wygodne siedzisko pokryte przewiewn± kanin±. Dodatkowo siedzisko poziwala na regulacje oparcia oraz posiada zapiêcia (pasy) umo¿liwiaj±ce przypiêcie rowerzysty.
Wra¿enia podczas jazdy t± konstrukcj±, choæ testy by³y mo¿liwe tylko w hali, s± podobne do jazdy LowRacer?em.
Zawieszenie fotela tu¿ nad ziemi± równie¿ powoduje, ¿e prêdko¶æ jest odczuwana jako wiêksza, ni¿ jest w rzeczywisto¶ci.
Rower przy¶piesza bardzo sprawnie, dzia³anie biegów jest nienaganne. Korba i linki nie ograniczaj± widoczno¶æ.
Przednie ko³o pochyla siê w podobny sposób, jak w konstrukcjach MBB (w pewnym sensie to jest MBB). Zwrotno¶æ jest na poziomie... Nie, inaczej. Je¶li my¶licie, ¿e d³ugie poziomki zawracaj± jak autobus, to ten rower zawraca jak przegubowiec wyposa¿ony w przyczepê. Dzieje siê tak w du¿ej mierze za spraw± wcze¶niej wspomnianego amortyzator skrêtu, który równie¿ ogranicza wychylenie ko³a, jednak model pozbawiony amortyzatora w ostrzejszych zakrêtach mia³ ochotê fikn±æ kozio³ka, wiêc ograniczenie skrêtu wydaje siê zasadne z punktu widzenia bezpieczeñstwa u¿ytkowników, a do tych wiêkszego promienia skrêtu mo¿na siê przyzwyczaiæ. Mia³em okazje zrobiæ jedynie kilka okr±¿eñ i to w sterylnych warunkach, jednak wystarczy³o to aby ?poczuæ rêce? które nie s± przyzwyczajone do tego rodzaju aktywno¶ci.
Ze swojej strony mam nadzieje, ¿e projekt fundacji wypali i osoby z dysfunkcj± ruchu, które z uwagi na koszty nie mog± sobie pozwoliæ na tego rodzaju sprzêt, bêd± mog³y chocia¿ przez jaki¶ czas poczuæ przyjemno¶æ z rowerowego szaleñstwa.
Podsumowuj±c.
¦wiêto Rowerów, nie ró¿ni³o siê zasadniczo od innych imprez targowych tego typu. Nadal ¿aden dystrybutor typowych rowerów poziomych, nie wystawia swoich produktów, jednak zdecydowanie wydaæ nowe tr±dy i kierunki, które odchodz± od nudnych rowerów górskich i szosowych. Coraz wiêkszy nacisk k³adzie siê nie na u¿ytkowników z ¿y³k± sportowca, lecz zwyk³ych ludzi, szukaj±cych praktycznych rozwi±zañ lub pragn±cych wyrwaæ siê z nudnej szarej rzeczywisto¶ci i podkre¶liæ swój indywidualizm.
2013-04-06
Wszelkie prawa zastrze¿one, kopiowanie i publikacja fotografii oraz tekstu
w ca³o¶ci i fragmentami WY£¡CZNIE po uzyskaniu zgody Autorów oraz za podaniem ¼ród³a.
Tekst kaczor1 Zdjêcia: Antonowitch, kaczor1