Artykuły

Share on Facebook

biegun Ponad 400mil od brzegu Antarktydy, temperatury do -35stopni C, wiatr do 50mil na godzinę, pola lodowe, rozpadliny i burze śnieżne. Takie wyzwania czekają pierwszych śmiałków, którzy będą chcieli przejechać biegun południowy.      

W nadchodzące święta 35-letnia Brytyjka Maria Lijerstam stanie w szranki o miano pierwszej osoby, która podoła temu wyzwaniu i zapiszę się na kartach historii.

Oczywiście próby pokonania bieguna były już podejmowane. Wykorzystano do tego celu rower na klasycznej ramie z ogromnymi balonowymi oponami „FAT BIKES”. Jednak zbyt niska prędkość w połączeniu z silnymi wiatrami powodowały problemy z równowagą. W rezultacie wszystkie dotychczasowe próby kończyły się porażką.

Te doświadczenia skłoniły Marii do skupienia się właśnie na tych ograniczeniach i w konsekwencji do całkowitej zmiany koncepcji.  

W ten sposób powstał na zamówienie, poziomy Traik, w którym leżąca pozycja znacznie zniweluje podatność na ekstremalnie silny wiatr, zachowa stabilność przy niskich prędkościach i pozwoli wspięć się na strome podjazdy, co w przypadku klasycznego roweru nie było możliwe.

Wykonanie roweru zlecono firmie ICE Trike mieszczącej się w Cornwall w stanie Pensylwania. Trójkołowiec zbudowano w oparciu o geometrie standardowej ramy z produkowanego modelu ICE Sprint. Wprowadzono oczywiście zmiany, mające na celu zapewnienie właściwej pracy w ekstremalnych warunkach jakim będzie musiała podołać konstrukcja. Rama została wykonana ze stali przeznaczonej dla przemysłu lotniczego, która posiada większą wytrzymałość i odporność na zmęczenie materiału. Trzy zimowe balonowe opony o szerokości bagatela 4,5 cala ustawione w układzie tadpole, maja zapewnić zarówno doskonałą przyczepność na ubitym śniegu i lodzie, jak i zapobiegać zapadaniu się roweru w głęboki sypki puch.

 

 

"To bestia na trzech kołach, nie ma drugiej takiej maszyny na świecie. Nasze standardowe konstrukcje są wyrafinowane i w sprzedaży detalicznej ich ceny zaczynają się od 2 000 funtów. Koszt trójkołowca Marii wyniesie około 20 000 funtów" powiedział Chris Parker, dyrektor ICE Trike i projektant polarnego traika Marii.

W ramach prób, Marii przeprowadzała treningi i testy sprzętu na Syberii, w Norwegii i na Islandii. Aby zasymulować ziąb antarktycznego klimatu, spędziła wraz z rowerem dzień w przemysłowej zamrażarce co wprawiło w konsternacje i zaskoczenie pracowników rozkładających mrożonki na półkach.    

Biegun południowy jest praktycznie nie zbadany przez badaczy polarnych, jak twierdzi Marii. Wyzwanie i ustanowienie rekordu ma zamiar rozpocząć od zdobycia lodowca Leverett przed wyruszeniem na południe w kierunku bieguna 400mil dalej.  Trasa którą podąży, jest wykorzystywana przez Amerykańską badawczą stacja polarną McMurdo, znajdującą się na południowym wybrzeżu Wyspy Rossa. Polarnicy wykorzystują trasę do transportu paliwa na Biegun.

 Zmiana koncepcji w podejściu do roweru w ekstremalnych warunkach i zmiana pozycji rowerzysty na poziomą może na nowo zdefiniować przyszłość wypraw polarnych.  Maria przewiduje, wykorzystanie poziomych traiek, firmy turystyczne organizujące ekstremalne wyprawy zaoferują już w najbliższej przyszłości.  

 

  

Powyższy tekst w zasadniczej części pochodzi ze strony http://www.icetrikes.co 

Bieżące informacje na temat wyprawy będzie można śledzić na portalu http://www.whiteicecycle.com/

Nota prasowa również na bikeradar

Blog Marii Leijerstam http://marialeijerstam.blogspot.com/

Powiązany artykuł Biegun południowy zdobyty

   

Powered by Bullraider.com
 
 
 
 
 

Joomla Templates by Joomla51.com