O¿arowskie rowery
Szymon Kurzacz
Witam!
Nazywam siê Szymon Kurzacz, w niektórych krêgach bardziej znany jako Xun Vixx [zun viks]. Na rowerze je¿d¿ê od zawsze, ju¿ od najm³odszych lat katowa³em ró¿ne rowerki a pó¼niej rowery. Na powa¿niej zamuje sie rowerami od mniej wiêcej 2002 roku, kiedy to zacz±³em regularnie uczestniczyæ najpierw w przejazdach a potem w organizacji Warszawskiej Masy Krytycznej. Rowerami poziomymi zainteresowa³em sie na powa¿niej w 2005 roku, kiedy po raz kolejny w mojej g³owie pojawi³ siê jaki¶ plan roweru. Tym razem plany zosta³y ukoñczone i w czerwcu 2006 roku na drogi wyruszy³ mój rower poziomy - Swoop. Rosn±ce zainteresowanie kolegów moja dziwna maszyn± sk³oni³o mnie do zainteresowania siê mo¿liwo¶ciami rozkrêcenia idei roweru poziomego w szerszych krêgach. Obecnie na koncie mam ukoñczonych kilka sprawnych rowerów poziomych oraz plany kilku nastepnych w g³owie.
X-1 "Swoop"
Historia tego roweru zaczyna siê na jesieni 2005 roku. Wtedy powsta³y pierwsze szkice. Pod koniec grudnia tego¿ roku pojwi³y siê w warsztacie pierwsze czê¶ci. Rower zosta³ ukoñczony 24 czerwca 2006 roku. Jako ciekawostkê nale¿y tutaj dodaæ, i¿ pierwotny plan przewidywa³ skonstruowanie roweru typu delta-trike, lecz ze wzglêdów finansowych skoñczy³o siê na typowym LWB USS. Zanim osi±gn±³ widoczn± na zdjêciach formê przeszed³ kilka drobnych modernizacji. G³ównie chodzi³o o koncepcyjny system sterowania. Pierwotnie zak³ada³ u¿ycie linek stalowych w systemie podobnym do pêtli zamkniêtej, jednak¿e praktyka pokaza³a, ¿e mocowanie linek nie jest w stanie wytrzymaæ dzia³aj±cych na nie si³. Skoñczy³o siê zatem popychaczem poprowadzonym z lewej strony ramy. Swoop. Sk±d taka, troche dziwna nazwa? Jestem maniakiem sagi Star Wars. Swoop to w tym ¶wiecie rodzaj szybkiego, lataj±cego motocykla. A rama tego roweru bardzo przypomina³a kszta³tem po zamontowaniu podstawowych akcesoriów w³a¶nie jeden z najpopularniejszych w Star Wars modeli swoopa. Taka nazwa ju¿ zosta³a. Rower prowadzi sie zno¶nie. Przed wymian± uk³adu sterowania robi³ sie narowisty przy wiêkszych prêdko¶ciach. Ze wzglêdu na luzy w sterach prowadzenie wymaga³o czêstych korekt ustawienia kierownicy w czasie jazdy. Po zmianie uk³adu sterowania zwiêkszy³ sie promieñ skrêtu, co nie przeszkadza bardzo w poruszaniu sie w mie¶cie - kwestia przyzwyczajenia. Bardzo wygodny na d³u¿sze trasy, ale nie nadaje sie do zabrania w poci±g ani zbytnio do noszenia. Jest stosunkowo cie¿ki i ma³o wygodny w transporcie, je¶li sie na nim nie jedzie. D³ugo¶æ sprawia, ¿e da siê je¼dziæ na nim bez g±bki na foteliku. D³ugo¶æ ramy amortyzuje spor± czê¶æ nierówno¶ci a pozosta³e zostaj± roz³o¿one na du¿± powierzchniê przez profesjonalny fotelik. Niestety konstrukcja fotelika zarówno z g±bk± jak i bez uniemo¿liwia swobodny przep³yw powietrza przy plecach, które zawsze po wycieczce s± spocone. W gor±ce dni mo¿na dos³ownie siedziec w ka³u¿y w³asnego potu. Ale i tak komfort jazdy jest nieporównanie wy¿szy od tradycyjnego roweru pionowego. Na dzieñ dzisiejszy (sierpieñ 2007) ma na koncie ponad 5000km. Zdjêcia przedstawiaj± go w wersji podstawowej.
Historia wersji:
mk. I: Wersja startowa, bez g±bki na foteliku, z aluminiowym popychaczem i sterowaniem opartym na ¶rubach oczkowych, sama kierownica oparta na systemie z du¿ej ¶ruby i nakrêtki z przyspawanym mostkiem, z jedn± s³ab± lampk± diodow± zamocowan± do baga¿nika.
mk. II: Po pierwszej du¿ej wyprawie rower zyska³ ok. 1cm g±bki z karimatki na fotelik, by zadek kieruj±cego mniej sie obija³. Zosta³o tak¿e przeniesione na fotelik o¶wietlenie tylne.
mk. III: Po wypadku i lekkim uszkodzeniu popychacza doszed³em do wniosku, ¿e aluminium jest za s³abe na ten element. Popychacz zosta³ wymieniony na stalowy, choæ jego mocowanie dalej by³o na ¶rubach M8 wkrêcanych w zwyk³e ¶ruby oczkowe, co dawa³o pewien niewielki, acz zauwa¿alny przy wiekszych prêdko¶ciach luz w uk³adzie sterowania.
mk. IV: Dwie znacz±ce zmiany: po pierwsze, wymienione o¶wietlenie tylne na mocniejsze lampki diodowe w ilo¶ci dwóch, co daje mocne tylne ¶wiat³o migaj±ce w interesuj±cy sposób; po drugie ca³y uk³ad sterowania zosta³ wymieniony na bazuj±cy na sterach rowerowych a popychacz wymieniony na nowy z g³ówkami ciêgie³, co wyeliminowa³o wszystkie luzy w uk³adzie sterowania. Dodatkowo pod fotelikiem zosta³y zainstalowane dwie ma³e plansze reklamowe przeznaczone pod format A4, na których wo¿ê obecnie ma³e plakaty Warszawskiej Masy Krytycznej.
Dane techniczne mk. IV:
d³ugo¶æ: 245 cm
szeroko¶æ: 160 cm
wysoko¶æ: 102 cm (180 cm)
baza: 185 cm
wys. fotelika: 55 cm
k±t g³ówki: 10°
k±t fotelika: 55°
k±t SBG: 130°
wys. suportu: 61 cm
d³. suportu: 80 cm
promieñ skrêtu: 317 cm
waga: 24 kg koszt
mk. I: 1,000 PLN
Osprzêt mk. IV:
ko³a: 0" + 26" noname semislick
hamulce: v-brake noname
klamki: noname
manetki: shimano sis indeksowane
przerzutki: shimano sis
³añcuch: noname
o¶wietlenie: przod: 4-diodowe noname, tyl: 2x 5-diodowe
noname suport: noname
korba: shimano sis 28-38-48
zêbatki: 7-rzêdowy wolnobieg shimano sis 11-34
inne: fotelik od Jarka Snocha, chor±giewka ostrzegawcza, nadprogramowa ilo¶æ odblasków z folii odblaskowej
Pozdrawiam. Szymon "Xun Vixx" Kurzacz O¿arowska Grupa Rowerowa
Pozdrawiam Szymon Kurzacz
26-08-2007