Witam Was na stronie po¶wiêconej pojazdom napêdzanym si³± ludzkich miê¶ni (HPV)Human Power Vehicle
Wszystkich, którzy znaj± poprzedni serwis, umieszczony na serwerze republika, nale¿± siê wyja¶nienia.
To co widzicie, to nie nowa strona, lecz ten sam serwis, w nowej, mam nadzieje ³adniejszej i bardziej funkcjonalnej oprawie. Prace nad nim ca³y czas trwaj± a przy przenoszeniu tre¶ci z pewno¶ci± nie oby³o siê bez b³êdów. Je¶li je zauwa¿ycie,
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
? postaramy siê je niezw³ocznie usun±æ.
Nie zmienili¶my równie¿ zasad, dotycz±cych funkcjonowania strony. Nadal jest ona tworzona przez u¿ytkowników i konstruktorów rowerów.
Pomimo, i¿ strona nosi nazwê poziome.pl, to w przeciwieñstwie do Miêdzynarodowej Unii Kolarskiej, nie dyskryminujemy u¿ytkowników konstrukcji nie poziomych. Ka¿dy mo¿e napisaæ i przes³aæ do nas artyku³, opisaæ stworzon± przez siebie konstrukcje i proces jej powstawania, podzieliæ siê pomys³ami, planami, lub rozwi±zaniami technicznymi.
27 grudnia 2013r Maria dotar³a do celu, ustanawiaj±c tym samym dwa rekordy.
Jest pierwsz± osob±, która zdoby³a biegun na rowerze, ponadto od krawêdzi kontynentu do bieguna dotar³a w 10dni, co stanowi równie¿ rekord, je¶li chodzi o zdobywców, którzy dotarli w to niego¶cinne miejsce przy pomocy w³asnych miê¶ni.
Maria wybra³a na trasê najkrótsz± drog± od wybrze¿a do bieguna, dziêki czemu mog³a ¶ledziæ transporty paliwa ze stacji badawczej McMurdo, co niew±tpliwie u³atwia³o orientacje w terenie. Pomimo problemów z obrzêkiem kolana oraz du¿ego wych³odzenia stóp nie podda³a siê pokonuj±c kolejne kilometry przez 11 do 14 godzin dziennie.
Ponad 400mil od brzegu Antarktydy, temperatury do -35stopni C, wiatr do 50mil na godzinê, pola lodowe, rozpadliny i burze ¶nie¿ne. Takie wyzwania czekaj± pierwszych ¶mia³ków, którzy bêd± chcieli przejechaæ biegun po³udniowy.
W nadchodz±ce ¶wiêta 35-letnia Brytyjka Maria Lijerstam stanie w szranki o miano pierwszej osoby, która podo³a temu wyzwaniu i zapiszê siê na kartach historii.
Oczywi¶cie próby pokonania bieguna by³y ju¿ podejmowane. Wykorzystano do tego celu rower na klasycznej ramie z ogromnymi balonowymi oponami ?FAT BIKES?. Jednak zbyt niska prêdko¶æ w po³±czeniu z silnymi wiatrami powodowa³y problemy z równowag±. W rezultacie wszystkie dotychczasowe próby koñczy³y siê pora¿k±.
Te do¶wiadczenia sk³oni³y Marii do skupienia siê w³a¶nie na tych ograniczeniach i w konsekwencji do ca³kowitej zmiany koncepcji.
W ten sposób powsta³ na zamówienie, poziomy Traik, w którym le¿±ca pozycja znacznie zniweluje podatno¶æ na ekstremalnie silny wiatr, zachowa stabilno¶æ przy niskich prêdko¶ciach i pozwoli wspiêæ siê na strome podjazdy, co w przypadku klasycznego roweru nie by³o mo¿liwe.
Wykonanie roweru zlecono firmie ICE Trike mieszcz±cej siê w Cornwall w stanie Pensylwania. Trójko³owiec zbudowano w oparciu o geometrie standardowej ramy z produkowanego modelu ICE Sprint. Wprowadzono oczywi¶cie zmiany, maj±ce na celu zapewnienie w³a¶ciwej pracy w ekstremalnych warunkach jakim bêdzie musia³a podo³aæ konstrukcja. Rama zosta³a wykonana ze stali przeznaczonej dla przemys³u lotniczego, która posiada wiêksz± wytrzyma³o¶æ i odporno¶æ na zmêczenie materia³u. Trzy zimowe balonowe opony o szeroko¶ci bagatela 4,5 cala ustawione w uk³adzie tadpole, maja zapewniæ zarówno doskona³± przyczepno¶æ na ubitym ¶niegu i lodzie, jak i zapobiegaæ zapadaniu siê roweru w g³êboki sypki puch.
"To bestia na trzech ko³ach, nie ma drugiej takiej maszyny na ¶wiecie. Nasze standardowe konstrukcje s± wyrafinowane i w sprzeda¿y detalicznej ich ceny zaczynaj± siê od 2 000 funtów. Koszt trójko³owca Marii wyniesie oko³o 20 000 funtów" powiedzia³ Chris Parker, dyrektor ICE Trike i projektant polarnego traika Marii.
W ramach prób, Marii przeprowadza³a treningi i testy sprzêtu na Syberii, w Norwegii i na Islandii. Aby zasymulowaæ zi±b antarktycznego klimatu, spêdzi³a wraz z rowerem dzieñ w przemys³owej zamra¿arce co wprawi³o w konsternacje i zaskoczenie pracowników rozk³adaj±cych mro¿onki na pó³kach.
Biegun po³udniowy jest praktycznie nie zbadany przez badaczy polarnych, jak twierdzi Marii. Wyzwanie i ustanowienie rekordu ma zamiar rozpocz±æ od zdobycia lodowca Leverett przed wyruszeniem na po³udnie w kierunku bieguna 400mil dalej. Trasa któr± pod±¿y, jest wykorzystywana przez Amerykañsk± badawcz± stacja polarn± McMurdo, znajduj±c± siê na po³udniowym wybrze¿u Wyspy Rossa. Polarnicy wykorzystuj± trasê do transportu paliwa na Biegun.
Zmiana koncepcji w podej¶ciu do roweru w ekstremalnych warunkach i zmiana pozycji rowerzysty na poziom± mo¿e na nowo zdefiniowaæ przysz³o¶æ wypraw polarnych. Maria przewiduje, wykorzystanie poziomych traiek, firmy turystyczne organizuj±ce ekstremalne wyprawy zaoferuj± ju¿ w najbli¿szej przysz³o¶ci.