Share on Facebook

biegun Ponad 400mil od brzegu Antarktydy, temperatury do -35stopni C, wiatr do 50mil na godzinê, pola lodowe, rozpadliny i burze ¶nie¿ne. Takie wyzwania czekaj± pierwszych ¶mia³ków, którzy bêd± chcieli przejechaæ biegun po³udniowy.      

W nadchodz±ce ¶wiêta 35-letnia Brytyjka Maria Lijerstam stanie w szranki o miano pierwszej osoby, która podo³a temu wyzwaniu i zapiszê siê na kartach historii.

Oczywi¶cie próby pokonania bieguna by³y ju¿ podejmowane. Wykorzystano do tego celu rower na klasycznej ramie z ogromnymi balonowymi oponami ?FAT BIKES?. Jednak zbyt niska prêdko¶æ w po³±czeniu z silnymi wiatrami powodowa³y problemy z równowag±. W rezultacie wszystkie dotychczasowe próby koñczy³y siê pora¿k±.

Te do¶wiadczenia sk³oni³y Marii do skupienia siê w³a¶nie na tych ograniczeniach i w konsekwencji do ca³kowitej zmiany koncepcji.  

W ten sposób powsta³ na zamówienie, poziomy Traik, w którym le¿±ca pozycja znacznie zniweluje podatno¶æ na ekstremalnie silny wiatr, zachowa stabilno¶æ przy niskich prêdko¶ciach i pozwoli wspiêæ siê na strome podjazdy, co w przypadku klasycznego roweru nie by³o mo¿liwe.

Wykonanie roweru zlecono firmie ICE Trike mieszcz±cej siê w Cornwall w stanie Pensylwania. Trójko³owiec zbudowano w oparciu o geometrie standardowej ramy z produkowanego modelu ICE Sprint. Wprowadzono oczywi¶cie zmiany, maj±ce na celu zapewnienie w³a¶ciwej pracy w ekstremalnych warunkach jakim bêdzie musia³a podo³aæ konstrukcja. Rama zosta³a wykonana ze stali przeznaczonej dla przemys³u lotniczego, która posiada wiêksz± wytrzyma³o¶æ i odporno¶æ na zmêczenie materia³u. Trzy zimowe balonowe opony o szeroko¶ci bagatela 4,5 cala ustawione w uk³adzie tadpole, maja zapewniæ zarówno doskona³± przyczepno¶æ na ubitym ¶niegu i lodzie, jak i zapobiegaæ zapadaniu siê roweru w g³êboki sypki puch.

 

 

"To bestia na trzech ko³ach, nie ma drugiej takiej maszyny na ¶wiecie. Nasze standardowe konstrukcje s± wyrafinowane i w sprzeda¿y detalicznej ich ceny zaczynaj± siê od 2 000 funtów. Koszt trójko³owca Marii wyniesie oko³o 20 000 funtów" powiedzia³ Chris Parker, dyrektor ICE Trike i projektant polarnego traika Marii.

W ramach prób, Marii przeprowadza³a treningi i testy sprzêtu na Syberii, w Norwegii i na Islandii. Aby zasymulowaæ zi±b antarktycznego klimatu, spêdzi³a wraz z rowerem dzieñ w przemys³owej zamra¿arce co wprawi³o w konsternacje i zaskoczenie pracowników rozk³adaj±cych mro¿onki na pó³kach.    

Biegun po³udniowy jest praktycznie nie zbadany przez badaczy polarnych, jak twierdzi Marii. Wyzwanie i ustanowienie rekordu ma zamiar rozpocz±æ od zdobycia lodowca Leverett przed wyruszeniem na po³udnie w kierunku bieguna 400mil dalej.  Trasa któr± pod±¿y, jest wykorzystywana przez Amerykañsk± badawcz± stacja polarn± McMurdo, znajduj±c± siê na po³udniowym wybrze¿u Wyspy Rossa. Polarnicy wykorzystuj± trasê do transportu paliwa na Biegun.

 Zmiana koncepcji w podej¶ciu do roweru w ekstremalnych warunkach i zmiana pozycji rowerzysty na poziom± mo¿e na nowo zdefiniowaæ przysz³o¶æ wypraw polarnych.  Maria przewiduje, wykorzystanie poziomych traiek, firmy turystyczne organizuj±ce ekstremalne wyprawy zaoferuj± ju¿ w najbli¿szej przysz³o¶ci.  

 

  

Powy¿szy tekst w zasadniczej czê¶ci pochodzi ze strony http://www.icetrikes.co 

Bie¿±ce informacje na temat wyprawy bêdzie mo¿na ¶ledziæ na portalu http://www.whiteicecycle.com/

Nota prasowa równie¿ na bikeradar

Blog Marii Leijerstam http://marialeijerstam.blogspot.com/

Powi±zany artyku³ Biegun po³udniowy zdobyty

   

Powered by Bullraider.com
 
 
 
 
 

Joomla Templates by Joomla51.com