Share on Facebook

biegun Ponad 400mil od brzegu Antarktydy, temperatury do -35stopni C, wiatr do 50mil na godzin, pola lodowe, rozpadliny i burze niene. Takie wyzwania czekaj pierwszych miakw, ktrzy bd chcieli przejecha biegun poudniowy.      

W nadchodzce wita 35-letnia Brytyjka Maria Lijerstam stanie w szranki o miano pierwszej osoby, ktra podoa temu wyzwaniu i zapisz si na kartach historii.

Oczywicie prby pokonania bieguna byy ju podejmowane. Wykorzystano do tego celu rower na klasycznej ramie z ogromnymi balonowymi oponami ?FAT BIKES?. Jednak zbyt niska prdko w poczeniu z silnymi wiatrami powodoway problemy z rwnowag. W rezultacie wszystkie dotychczasowe prby koczyy si porak.

Te dowiadczenia skoniy Marii do skupienia si wanie na tych ograniczeniach i w konsekwencji do cakowitej zmiany koncepcji.  

W ten sposb powsta na zamwienie, poziomy Traik, w ktrym leca pozycja znacznie zniweluje podatno na ekstremalnie silny wiatr, zachowa stabilno przy niskich prdkociach i pozwoli wspi si na strome podjazdy, co w przypadku klasycznego roweru nie byo moliwe.

Wykonanie roweru zlecono firmie ICE Trike mieszczcej si w Cornwall w stanie Pensylwania. Trjkoowiec zbudowano w oparciu o geometrie standardowej ramy z produkowanego modelu ICE Sprint. Wprowadzono oczywicie zmiany, majce na celu zapewnienie waciwej pracy w ekstremalnych warunkach jakim bdzie musiaa podoa konstrukcja. Rama zostaa wykonana ze stali przeznaczonej dla przemysu lotniczego, ktra posiada wiksz wytrzymao i odporno na zmczenie materiau. Trzy zimowe balonowe opony o szerokoci bagatela 4,5 cala ustawione w ukadzie tadpole, maja zapewni zarwno doskona przyczepno na ubitym niegu i lodzie, jak i zapobiega zapadaniu si roweru w gboki sypki puch.

 

 

"To bestia na trzech koach, nie ma drugiej takiej maszyny na wiecie. Nasze standardowe konstrukcje s wyrafinowane i w sprzeday detalicznej ich ceny zaczynaj si od 2 000 funtw. Koszt trjkoowca Marii wyniesie okoo 20 000 funtw" powiedzia Chris Parker, dyrektor ICE Trike i projektant polarnego traika Marii.

W ramach prb, Marii przeprowadzaa treningi i testy sprztu na Syberii, w Norwegii i na Islandii. Aby zasymulowa zib antarktycznego klimatu, spdzia wraz z rowerem dzie w przemysowej zamraarce co wprawio w konsternacje i zaskoczenie pracownikw rozkadajcych mroonki na pkach.    

Biegun poudniowy jest praktycznie nie zbadany przez badaczy polarnych, jak twierdzi Marii. Wyzwanie i ustanowienie rekordu ma zamiar rozpocz od zdobycia lodowca Leverett przed wyruszeniem na poudnie w kierunku bieguna 400mil dalej.  Trasa ktr pody, jest wykorzystywana przez Amerykask badawcz stacja polarn McMurdo, znajdujc si na poudniowym wybrzeu Wyspy Rossa. Polarnicy wykorzystuj tras do transportu paliwa na Biegun.

 Zmiana koncepcji w podejciu do roweru w ekstremalnych warunkach i zmiana pozycji rowerzysty na poziom moe na nowo zdefiniowa przyszo wypraw polarnych.  Maria przewiduje, wykorzystanie poziomych traiek, firmy turystyczne organizujce ekstremalne wyprawy zaoferuj ju w najbliszej przyszoci.  

 

  

Powyszy tekst w zasadniczej czci pochodzi ze strony http://www.icetrikes.co 

Biece informacje na temat wyprawy bdzie mona ledzi na portalu http://www.whiteicecycle.com/

Nota prasowa rwnie na bikeradar

Blog Marii Leijerstam http://marialeijerstam.blogspot.com/

Powizany artyku Biegun poudniowy zdobyty

   

Powered by Bullraider.com
 
 
 
 
 

Joomla Templates by Joomla51.com