• Drukuj

Rowery tego typu wystêpuj± pod has³em Crank Forward lub semirecumbent, czyli prawie poziomy.

Adam Bry³a

Ka¿da konstrukcja niezale¿nie od przeznaczenia ma zarówno swoje zalety jak i wady; dotyczy to równie¿ rowerów. Celem, jaki sobie za³o¿y³em, by³a konstrukcja pojazdu, którego najistotniejsz± zalet± mia³ byæ komfort jazd; roweru przeznaczonego do jazdy miejskiej oraz po le¶nych ¶cie¿kach i trasach rowerowych z uwzglêdnieniem d³ugich tras.

Po jazdach w sezonie letnio-jesiennym pragnê przedstawiæ swoje, oraz moich znajomych, wra¿enia z jazdy na tego typu rowerze:

zemZalety:

Zwiêkszone bezpieczeñstwo to; specjalne niebieskie diody umieszczone w dolnej czê¶ci owiewki, oraz wyra¼ne tylne o¶wietlenie, w³±czane samoczynnie, niezale¿nie od pory dnia podczas jazdy (po zatrzymaniu ¶wiec± jeszcze przez cztery minuty) czyni± rowerzystê bezpieczniejszym. Przy okazji apel!! Nie oszczêdzajmy na bateriach, leczenie jest nie tylko dro¿sze, ale jeszcze bolesne.

 

Tyle o zaletach.

Wad± tego typu rozwi±zania jest pokonywanie ostrych wzniesieñ. Chc±c eksploatowaæ rower w terenie górzystym nale¿a³oby zastosowaæ przerzutki o wiêkszej ilo¶ci biegów. Ja zastosowa³em trzybiegow± przerzutkê w tylniej pia¶cie, która jest wystarczaj±ca na jazdê po niewielkich wzniesieniach typowych dla terenów Polski ¶rodkowej.

Równie¿ ze wzglêdu na wiêkszy nacisk na tylne ko³o jazda po bardzo miêkkich i sypkich pod³o¿ach jest utrudniona. Utrudnieniem, natury konstrukcyjnej jest wykonanie siode³ka, które ze wzglêdu na znaczne jego obci±¿enie powinno byæ dobrze wyprofilowane i amortyzowane. Niestety nie mo¿na takiego kupiæ.

Reasumuj±c, ten typ roweru znakomicie sprawdza siê w jazdach miejskich oraz rekreacyjnych szczególnie w czasie d³ugich wypadów za miasto. Jego konstrukcja stanowi KOMPROMIS pomiêdzy zwolennikami "poziomów i pionów".

Wszystkich zainteresowanych zapraszam do wymiany pogl±dów, istnieje mo¿liwo¶æ wykonania takich konstrukcji w ca³o¶ci, b±d¼ w wersji do sk³adania.

 

Adam Bry³a

07-02-2005

Powered by Bullraider.com