• Drukuj

Czy kierowanie ty³em jest mo¿liwe? -  poziome rozwa¿ania

Jarek Michalski

Chcia³em przedstawiæ swoj± ostatni± konstrukcjê. Jest to rower poziomy 3 ko³owy z napêdem na przednie ko³o a sterowanie tylnym ko³em.

Jaka by³a geneza jego powstania. Wcze¶niej zbudowa³em klasyczny rower poziomy typu SWB.

Klasyczne przeniesienie napêdu na tylne ko³o przez d³ugi ³añcuch . Kierownica by³a nad siode³kiem. No i poje¼dzi³em na nim 1 sezon. Nie by³em do koñca zadowolony. A to znany wiêkszo¶ci problem mokrych pleców a to trudno¶ci z podje¿d¿aniem pod górkê, a to niemo¿no¶æ wykorzystania kierownicy do pomagania sobie rêkami w czasie peda³owania, a to trudno¶ci ze startem.

Postanowi³em zbudowaæ co¶ nowego jednocze¶nie rozwi±zuj±c powy¿sze problemy. No i wybór pad³ na rower z napêdem na przednie ko³o a sterowaniem z ty³u. Za³atwia³o by to problem d³ugiego ³añcucha i znacznych strat energii peda³owania.

Zastosowanie napêdu z przodu niejako zmusi³o mnie do sterowania tylnym ko³em. Niby da siê napêdzaæ ³añcuchem przednie ko³o i jednocze¶nie nim sterowaæ ale taki rower jest ma³o zwrotny.

Postanowi³em ¿e kierownica bêdzie pod siode³kiem by pomagaæ sobie rêkoma w czasie peda³owania. Postanowi³em tak¿e nieco zmieniæ sylwetkê siedz±cego na rowerze, na bardziej siedz±c±. Mia³o to byæ osi±gniête przez umieszczenie osi peda³ów znacznie poni¿ej ¶rodka ciê¿ko¶ci. Z za³o¿enie mia³o to pomagaæ w pokonywaniu wzniesieñ dziêki umo¿liwieniu ¶rodkowi ciê¿ko¶ci wykonywaniu pracy (podobnie jak w klasycznym rowerze kiedy stajesz na peda³y)

Czyta³em to tu to tam, ¿e sterowanie rowerem jedno¶ladowym poprzez kierownicê której o¶ umieszczona jest za ¶rodkiem ciê¿ko¶ci patrz±c w kierunku jazdy jest niemo¿liwe. My¶la³em ¿e chodzi tylko o to ¿e potrzebne jest zrobienie mechanizmu sprawiaj±cego, ¿e krêc±c kierownic± w lewo nie skrêcimy w lewo (tak dzieje siê przy sterowaniu tylnym ko³em) tylko w prawo. My¶la³em ¿e jak zrobiê co¶ takiego to sprawa bêdzie za³atwiona. No i zabra³em siê do roboty. No i zrobi³em Rower ale nie da³o siê na nim je¼dziæ mimo ¿e skrêt kierownicy w lewo dawa³ skrêt w lewo. Nie da³o siê utrzymaæ równowagi. Mieli racjê. Stwierdzi³em to do¶wiadczalnie.

Zdenerwowa³em siê nieco, ¿e tyle pracy pójdzie na marne. Ale od razu wpad³em na pomys³ by z ty³u zrobiæ o¶ 2 ko³ow± i zamieniæ pozioma na 3ko³owca. Nie powinno byæ problemów bo napêd na przednie ko³o za³atwia³ sprawê mechanizmu ró¿nicowego. Pozosta³o zrobiæ tylko odpowiedni uk³ad kierownicy i zastosowaæ mechanizm umo¿liwiaj±cy skrêt w kierunku skrêtu kierownicy. No i zrobi³em.

Co z tego wysz³o mo¿ecie zobaczyæ na zdjêciu. Widaæ siode³ko które ca³kowicie eliminuje efekt mokrych pleców. Zrobione ze styropiany pokrytego laminatem (konstrukcja kanapkowa) Siode³ko ma regulowane nachylenie co pozwala dobraæ najwydajniejsz± pozycjê w czasie peda³owania pod górkê Okaza³a siê ¿e jest to pozycja najbardziej siedz±ca. Wzrasta wtedy opór powietrza ale owiewka za³atwi sprawê.

Kierownica pod siode³kiem umo¿liwi³a wykorzystywanie r±k w czasie podjazdów pod górkê. Start bardzo ³atwy bo nie trzeba siê martwiæ utrzymywaniem równowagi przy ma³ych prêdko¶ciach. No i ta sterowno¶æ. Mo¿na zrobiæ zakrêt prawie w miejscu (Ko³a nale¿y nieco pochyliæ gór± ku ¶rodkowi)

Nale¿y stwierdziæ ¿e 3 ko³owiec jest idealn± konstrukcj± roweru poziomego. Ale jest jedno ale. Dlaczego nie je¿d¿± poziomki po drogach tak czêsto jak klasyczne rowery... . Zastanawia³em siê na tym i wydaje mi siê ¿e co¶ nieco¶ wymy¶li³em.

Pozwolê sobie napisaæ kilka s³ów na temat rowerów poziomych a w zasadzie na temat tego dlaczego nie znalaz³y one zwolenników w¶ród szerszej rzeszy u¿ytkowników. Dlaczego uzurpujê sobie prawo do takich rozwa¿añ. A no dlatego ¿e prowadzi³em swoje prywatne eksperymenty rowerowe (opisane powy¿ej 2 obje¿dzine w urozmaiconym terenie konstrukcje poziomek) Po pierwsze du¿o je¿d¿ê na rowerze. Jest to rower szosowy i górski. Mogê powiedzieæ ¿e przejecha³em du¿o na klasycznym rowerze i to po szosie i w górach. Skoro jestem takim zwolennikiem rowerów zafascynowa³y mnie tak¿e rowery poziome a zw³aszcza mo¿liwo¶ci jakie daj± . Ogromna prêdko¶æ przejazdowa i wygodna ergonomiczna pozycja rowerzysty. No i zbudowa³em 2 konstrukcje i przyszed³ moment porównania z klasycznymi rowerami. No i rzeczywi¶cie prêdko¶æ i wygoda s± bezkonkurencyjne. Wiêc w czym problem.

Problem w uniwersalno¶ci. Rower klasyczny nadaje siê na ka¿d± drogê i na szosê g³adk± jak stó³ i na szosê pn±ca siê stromo pod górê i na dziuraw± drogê i na szlak górski praktycznie z ma³ymi modyfikacjami (grubo¶æ opon hamulce) przy nie zmienionej geometrii ramy. A rower poziomy nadaje siê tylko na nizinne drogi szosowe i tylko tam ma przewagê a to raczej w±ska specjalizacja. Jak zaczynaj± siê ju¿ lekkie górki taki rower staje siê balastem. Porównywa³em wysi³ek (pomiar têtna i czêstotliwo¶æ oddechu) jaki muszê z siebie daæ podje¿d¿aj±c pod tak± sam± górkê na poziomym rowerze i na klasycznym. Przy takich samych prze³o¿eniach na klasycznym, górki prawie nie poczu³em a na poziomym nie¼le siê napoci³em. Oczywi¶cie mo¿na zmieniæ prze³o¿enie ale wtedy wje¿d¿a³em na poziomym 2x d³u¿ej ni¿ na klasycznym w którym nie musia³em zmieniæ prze³o¿eñ bo górki nawet nie poczu³em. No i demon prêdko¶ci wychodzi jako¶ blado.

Powiecie ¿e mo¿na na poziomce w ci±gu dnia lekko przejechaæ 200 km a na wygodnym klasycznym te¿ w zasadzie bez problemu. Dlatego te¿ postanowi³em sprawiæ by klasyczny rower którego geometria najdoskonalej wykorzystuje silnik jakim jest cz³owiek nieco zmodyfikowaæ tak by konkurowa³ on z poziomym na p³aszczy¼nie prêdko¶ci.

Kiedy wyposa¿y siê rower klasyczny w owiewkê z przodu i z ty³u wydaje mi siê ¿e wygram wy¶cig z ka¿dym z Was zasiadaj±cym za sterami poziomki. Czy kto¶ podejmie wyzwanie.

Pozdrawiam i czekam na polemikê

 

Jarek Michalski

23-05-2004

 

Powered by Bullraider.com