Magnus

  • Drukuj

Konstrukcje kompozytowe, równie¿ dla niepe³nosprawnych

Jarek Baranowski

 

Od kilkunastu lat pasjonujê siê rowerami, a w szczególno¶ci rowerami poziomymi. W miêdzyczasie spêdzi³em kilka lat na Wydziale Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej. Studiowa³em ze szczególnym zapa³em budowê szybowców i technologiê kompozytów co oczywi¶cie nie mog³o nie mieæ wp³ywu na konstrukcjê moich rowerów. Inne przedmioty studiowa³em z nieco mniejszym zapa³em co oczywi¶cie nie mog³o nie mieæ wp³ywu na studia.

W moich konstrukcjach staram siê ³±czyæ do¶wiadczenia w dziedzinie kompozytów z do¶wiadczeniami rowerzysty co pozwala budowaæ rowery coraz doskonalsze. Równolegle do rowerów poziomych projektujê rowery klasyczne, szosowe, górskie i u¿ytkowe, a ostatnio tak¿e sprzêt rehabilitacyjny.

 

Rower poziomy jest bardzo popularny w krajach gdzie ludzie nie boj± siê my¶leæ inaczej ni¿ tzw. wiêkszo¶æ. Jest popularny w¶ród ludzi wolnych zawodów, ludzi o umys³ach otwartych na nowe idee. Cieszê siê, ¿e jest coraz bardziej popularny w Polsce.

Rower poziomy zyskuje uznanie poniewa¿ ma wiele zalet. Jest niezwykle wygodny, szybki i bezpieczny przy ewentualnych kolizjach, na szosie i w turystyce jest po prostu bezkonkurencyjny. Rower poziomy pozwala na du¿± swobodê w projektowaniu i wprowadzanie niekonwencjonalnych pomys³ów.

W moich rowerach du¿y nacisk k³adê na niezawodno¶æ, a ponadto biorê pod uwagê realia naszych dróg. Wiêkszo¶æ moich konstrukcji posiada pe³n± amortyzacjê, wszystkie, dziêki licznym regulacjom pozwalaj± na indywidualne dopasowanie.

Budujê najczê¶ciej rowery SWB ze wzglêdu na ich uniwersalno¶æ i ma³e wymiary, wykonujê tak¿e rowery LWB doskona³e do d³ugodystansowej turystyki, a na specjalne zamówienia wykonujê kompakty i trójko³owce.

 

Rowery górskie, które tak¿e budujê, pozwalaj± przetestowaæ technologiê w naprawdê ekstremalnych warunkach i w brutalny sposób sprawdziæ mnie jako konstruktora. W testach zarówno kompozyt wêgiel-kevlar jak i ja, mimo drobnych potkniêæ, wychodzimy ca³kiem dobrze o czym mo¿e za¶wiadczyæ ca³kiem liczna grupa zadowolonych u¿ytkowników moich rowerów.

Wyznajê zasadê, ¿e w rowerze górskim pe³na amortyzacja to po prostu standard, a konstrukcja musi wytrzymaæ w ka¿dej sytuacji. Budujê ultralekki rower do XC/FR bo taki styl jazdy w terenie preferujê, ale w testach znajduje siê ekstremalny rower DH.

 

Coraz wiêksz± uwagê zwracam na sprzêt rehabilitacyjny. Pracujê nad wózkiem do przewozu osób niepe³nosprawnych montowanym do zwyk³ego roweru w miejscu przedniego ko³a. W planach mam wózek do maratonu, wózek tzw. aktywny oraz wózek do psich zaprzêgów.

Dostêpne w Polsce konstrukcje tego typu pochodz± z importu i s± niezwykle drogie. Jestem przekonany, ¿e przy zastosowaniu zaawansowanych technologii i przy czynnym udziale ludzi najbardziej zainteresowanych mo¿na tworzyæ produkt lepszy i tañszy.

Moje rowery produkowane s± na indywidualne zamówienie lub w bardzo ma³ych seriach, zreszt± tego co robiê nie mogê okre¶liæ mianem produkcja bo brzmi to do bólu technicznie. Podstaw± mojej pracy jest pasja do tworzenia rzeczy niezwyk³ych, a ka¿dy zbudowany rower to oddzielna historia.


Magnus Echo.

 

Wykonywany w ma³ych seriach ekonomiczny rower poziomy o sprawdzonej i optymalnej geometrii przeznaczony do szybkiej jazdy, ale dobry tak¿e do turystyki. Precyzyjnie spawana rama z cienko¶ciennych rur ze stali chromo-molibdenowej z dodatkiem tytanu jest bardzo wytrzyma³a i stosunkowo lekka.

Rower jest wyposa¿ony w ergonomiczny fotel wykonany z kompozytu szklanego. Fotel jest elastycznie zawieszony oraz regulowany w du¿ym zakresie pozwalaj±c na odpowiednie dopasowanie. W przygotowaniu jest tak¿e specjalna regulowana kierownica u³atwiaj±ca wsiadanie.

Standardowo rower jest wyposa¿ony w przedni amortyzator, a rama pokrywana jest trwa³ym lakierem proszkowym, natomiast osprzêt jest komponowany wed³ug indywidualnych wymagañ.

zemDane techniczne:

Baza kó³: 1050mm.

D³ugo¶æ:1650mm.

K±t pochylenia sterów:71deg.

K±t pochylenia oparcia:45deg.

¦rednica kó³:20''przód, 26''ty³.

Skok amortyzacji:50mm przód.

Ciê¿ar ramy:2500g-2900g.

Ciê¿ar roweru:12-14 kg.

 


Magnus F2

Wykonywana w niewielkich seriach wy³±cznie na indywidualne zamówienie ultralekka amortyzowana rama przeznaczona do XC oraz Freeride. Uk³ad zawieszenia to typowy "sweet spot", zosta³ dobrany w ten sposób by przy jak najmniejszej masie ramy zapewniæ jak najwiêksz± niezawodno¶æ ,du¿± sztywno¶æ boczn±, du¿y skok tylnego ko³a oraz jak najwiêksz± niezale¿no¶æ zawieszenia od pracy napêdu.

Geometria wzorowana na Genesis Gary Fischera, choæ nie tak radykalna. Przy rozmiarze 18' d³ugo¶æ górnej (teoretycznej)rury wynosi 595mm. K±ty to klasyczne 71 i 73deg (przy ugiêciu statycznym).

Odleg³o¶æ osi tylnego ko³a od osi suportu to 420mm. Czê¶æ g³ówna o wadze ok.950g wykonana z kompozytu wêgiel-kevlar, o konstrukcji skorupowej zapewniaj±cej bardzo du¿± sztywno¶æ skrêtn±, du¿± wytrzyma³o¶æ, wysok± odporno¶æ na uderzenia i ma³± masê.

Wahacz o bardzo zwartej konstrukcji wykonany z aluminium serii 7020 o wadze ok.1100g spawany z tzw. "rozlaniem spawu" co daje bardzo g³adkie przej¶cia miêdzy elementami wahacza ,zapewnia wysok± wytrzyma³o¶æ i odporno¶æ na pêkanie. 

zemDane techniczne:

Masa : 2550g z SID-em

Skok wahacza : 100-130mm.

Gwarancja : 3 lata.

 


Magnus Jet.

 

To niezwyk³a maszyna. Zbudowana wed³ug niezwyk³ej koncepcji i przy pomocy niezwyk³ych technologii.

Do budowy u¿yli¶my takich materia³ów jak w³ókno wêglowe, kevlar, w³ókno szklane, aluminium i tytan.

Rama i fotel w tym rowerze s± zintegrowane co sprawia, ¿e ca³o¶æ charakteryzuje siê du¿± sztywno¶ci± i bardzo ma³ym ciê¿arem. Rower jest w pe³ni amortyzowany co zapewnia du¿y komfort jazdy.

Amortyzacjê przedniego ko³a zapewnia klasyczny amortyzator, za¶ tylne ko³o zamocowane jest na sprê¿ystych resorach ,które spe³niaj± jednocze¶nie rolê wahacza i sprê¿yny. Wysuwana czê¶æ ramy po³±czona z suportem pozwala na dopasowanie do wzrostu.

Rower wykonywany jest na indywidualne zamówienie w kilku wersjach od sztywnej ramy z przewag± w³ókien szklanych w wersji ekonomicznej do w pe³ni amortyzowanej zbudowanej w ca³o¶ci z w³ókien wêglowych i kevlaru w wersji ultralekkiej.

Prototyp jest wyposa¿ony w kierownicê podsiod³ow± ,ale jest mo¿liwe zamontowanie klasycznej kierownicy o du¿ym zakresie regulacji.

zemDane techniczne:

Baza kó³: 1050mm.

D³ugo¶æ:1650mm.

K±t pochylenia sterów:71deg.

K±t pochylenia oparcia:45deg.

¦rednica kó³:20''przód, 26''ty³.

Skok amortyzacji:50mm przód,60 mm ty³.

Ciê¿ar ramy:2500g(wêgiel-kevlar),3300g(wêgiel-w³ókno szklane)

Ciê¿ar roweru:10.0-12.5 kg

 


Magnus LWB

Rower stworzony do wygodnej, d³ugodystansowej turystyki. Budowany jest na indywidualne zamówienie. Rama wykonana jest z kompozytu wêglowego co zapewnia jej niski ciê¿ar (ok.1700g) oraz wysok± wytrzyma³o¶æ. Wygodny fotel pozwala na regulacjê pochylenia i odleg³o¶ci od suportu, a dziêki temu na idealne dopasowanie.

Suport umieszczony jest poni¿ej poziomu fotela co wp³ywa na wiêkszy komfort przy d³ugich dystansach. Rama jest dosyæ zwarta dziêki czemu rower nie jest przera¼liwie d³ugi (poni¿ej 2200mm).

Osprzêt komponowany jest indywidualnie wed³ug potrzeb u¿ytkownika.

zemDane techniczne:

D³ugo¶æ-ok.2150mm

Ciê¿ar- 10.5-12.5 kg

Ko³a: 20'' i 26''

1-11-2002


 

 

 

Mangus Jet ze sterowaniem OSS i pe³na amortyzacj±.

Kompletna rama wa¿y poni¿ej 3 kg,a gotowy rower ok.14 kg. Je¿dzi fantastycznie,ma ok.7 cm skoku z ty³u,ju¿ chyba nie bêdê robi³ sztywniaków no chyba, ¿e do ¶cigania.

 

8-12-2002


Oto kilka fotek dwóch moich nowych poziomów.

Pierwszy to nowy l¿ejszy Magnus Jet, drugi to nowy trójko³owiec, ca³kowicie wêglowo-kevlarowy. Tylne ko³o jest amortyzowane, a ca³a rama demontowalna. Rower wa¿y nieca³e 16 kg, ale s± rezerwy i nastêpny bêdzie l¿ejszy. Pracujê teraz nad handbike'iem dla niepe³nosprawnego maratoñczyka.

 

27-07-2003


 

Handbike lub handcycle, czyli rower z rêcznym napêdem.

Ten ma byæ u¿ywany przez niepe³nosprawnego maratoñczyka. Nietypowa pozycja pozwala na rozwijanie prêdko¶ci rzêdu 40-45km/h.

Rama, widelec, fotel i kilka drobniejszych czê¶ci wykonane s± z kompozytu wêgiel-kevlar.

Ten prototyp wa¿y nieca³e 13kg, ale chcemy zej¶æ poni¿ej 10kg. Jak bêdzie-zobaczymy.

12-03-2004


 

Aktualizacja!

Trójko³owiec z rêcznym napêdem.

Zaprojektowali¶my go jako rower do rekreacji i aktywnej rehabilitacji.

Pozycja jest bardzo niska i lekko pochylona, dziêki czemu bardzo stabilna a jednocze¶nie wygodna. Du¿y zakres regulacji fotela, oparcia i podnó¿ków pozwala na dostosowanie do wzrostu rowerzysty.

Rama wykonana jest z cienko¶ciennych rur stalowych. Jak zwykle zmie¶cili¶my tam trochê w³ókna wêglowego (tym razem w fotelu).

Tylne ko³a s± wypinane co u³atwia transport.

Rower jest niezwykle ³atwy w prowadzeniu, do kierowania potrzebne s± niewielkie si³y, po prostu wsiada siê i jedzie. Jest bardzo stabilny na zakrêtach.

To prototyp, ale poza drobiazgami nie wymaga modyfikacji.

11-09-2004

Jaros³aw Baranowski

www.carbonbike.pl

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

tel.606245453

 

 

Powered by Bullraider.com