ESSMOBILE

  • Drukuj

 

Czy ten patent bêdzie oznacza³ koniec krêcenia korbami?

 

ESSMOBILE z Krakowa

 

Jako rozrywkê zmajstrowa³em kilka rowerów , jako wa¿ny to rower z d³ugimi wahliwymi korbami z moim patentowym mechanizmem (patent - PL-178452 Stanis³aw S³owiñski, opis dostêpny na stronie Urzêdu Patentowego, a jako odprysk rowerek poziomy, równie¿ z tym mechanizmem.

Ma on niew±tpliw± zaletê ¿e nie trzeba wysoko unosiæ nóg w porównaniu z typowym obrotowym korbowodem.

Uproszczony opis mechanizmu:

Na nieruchomej osi g³ównej , której koñce zamocowane s± w ramie , ³o¿yskowane s± dwie piasty z zamocowanymi do nich poprzez obejmy korbami peda³ów. Piasty posiadaj± wieñce zêbate ( przek³adni sto¿kowej) które zazêbiaj± siê z satelitami ³o¿yskowanymi na sworzniu wprasowanym w o¶ g³ówn± prostopadle do niej. Obrót jednej z piast powoduje napêd drugiej w kierunku przeciwnym. Jeden peda³ w górê - drugi w dó³ .Na obu piastach zamontowane s± sprzêg³a jednokierunkowe napêdzaj±ce na przemian cylinder zewnêtrzny zamykaj±cy ca³y mechanizm. Do cylindra zamocowane jest ko³o ³añcuchowe.

 

Sam mechanizm mo¿e mieæ wiele zastosowañ. Mo¿na np. zainstalowaæ tylko jedn± korbê i kiwaj±c ni± uzyskaæ jednokierunkowy obrót bêbna z ko³em napêdowym. Mo¿na równie¿ napêdzaæ bêben ruchem wahad³owym i uzyskaæ jednokierunkowy obrót jednej z piast.

 

Odno¶nie samego rowerka jak widaæ na zdjêciach, jest to konstrukcja dosyæ lekka i krótka. Mechanizm kiwany z d³u¿szymi ni¿ typowe korbami zamocowany jest w widelcu przyspawanym do tulei widelca przedniego ko³a.

W czê¶ci podsiod³owej przyspawane jest do ramy ucho ceowe w którym zamocowana jest nieruchoma o¶ stanowi±ca podstawê ³o¿yskowania wleczonego wahacza tylnego ko³a roweru. Koniec przedniej czê¶ci wahacza zamocowany jest pomiêdzy dwoma elementami gumowymi podwieszonymi na ciêgnie gwintowanym do ramy w rejonie zawiasu.

Przesuwaj±c elementy gumowe na ciêgnie, mo¿na regulowaæ wysoko¶æ zawieszenia jak równie¿ jego sztywno¶æ. Dzia³a to b. dobrze. Na czê¶ci nieruchomej osi wystaj±cej poza ucho ceowe, z prawej strony roweru, ³o¿yskowana jest piasta z dwoma ko³ami ³añcuchowymi po¶rednimi. Jedno z nich opasane jest d³u¿szym ³añcuchem z ko³a mechanizmu napêdowego, drugie przenosi napêd ³añcuchem na zêbatki piasty ko³a roweru (24 cale) , przód 16 lub 20 cali.

Pozycja rowerzysty jest bardzo wygodna ,a rowerek jest zwrotny.

Po 15 minutach prób je¼dzi siê ju¿ normalnie jak dla roweru poziomego tj. bardzo dobrze po p³askim, gorzej pod górkê. Nogi potrafi± kiwaæ nawet z du¿± szybko¶ci±, a nie musz± unosiæ siê tak wysoko jak przy krêceniu korbami. Rowerek zosta³ zrobiony najprostszymi ¶rodkami bez ¿adnych bajerow, tak aby sprawdziæ ideê. W tej chwili nie mam dalszych planów co do jego dopracowania. Mo¿na go sk³adaæ lub roz³o¿yæ i poje¼dziæ sobie po ulicach.

Rowery du¿y i ma³y s± zg³oszone do UP pod P-348394.

 

23-08-2001

 


 

Historia i rozrywka.

 

Po³owa lat 90 tych to ju¿ historia, a rozrywka - bo jak inaczej nazwaæ konstruowanie hulajnogi. Z tego czasu pochodz± dwa modele sprawne do tej pory i tylko odswie¿one lakierem.

Model z ko³em napêdowym 16 cali nieco ciê¿kawy, ale mechanizm napêdu bardzo prosty. Zêbatka rozrusznika modelu S-105 sprzê¿ona z zabierakiem kontry, napedzana jest segmentem wieñca zêbatego ko³a zamachowego kultowego wozu 126P.

Dystans pomiêdzy zêbatk± i segmentem utrzymywany jest wahliw± dzwigni± z rolk± ³o¿yskow±. Powrót dzwigni peda³owej do góry dwoma sprê¿ynami spiralnymi zamocowanymi do ramy i do osi dzwigni.

Jazda jest wspania³a, nale¿y tylko przypominaæ dzieciom o zmianie nogi. 100 razy prawa noga i zmiana.

Drugi model z ko³em napêdowym 12 cali to lekko¶æ i estetyka.

Mechanizm napêdowy jest bardziej skomplikowany. Na wsporniku ramy ³o¿skowana jest wahliwie dzwignia dwustronna z peda³ami i dwoma segmentami ³ukowymi. W segmetach ³ukowych zamocowane s± koñce ciêgna napêdowego które sk³ada siê z elementów linki stalowej oraz elementów ³añcucha rowerowego.

Podczas wahliwych ruchów dzwigni nastêpuje nawijanie ciêgna na jeden z segmentów i odwijanie z drugiego.

Ciêgna nawijane napêdzaj± naprzemian zêbatki sprzêgie³ jednokierunkowych zamontowanych po obu stronach piasty ko³a napêdowego. Koñcowe elementy ciêgna napêdowego oraz element ¶rodkowy stanowi linka stalowa, dwa elementy po¶rednie to ³añcuch rowerowy. Element ¶rodkowy ciêgna przewijany jest na kole rowkowym zamocowanym w ramie.

Mechanizm dza³a sprawnie z ma³ymi oporami i jest znacznie prostszy ni¿ jego opis.

Po kilku minutach prób jazda jest wy¶mienita, mo¿na kiwaæ z du¿± czêstotliwo¶ci± i uzyskiwaæ znaczne prêdko¶ci po drodze robi±c ró¿ne hulajnogowe figle.

 

Stanis³aw S³owiñski

 

29-12-2003

 

Powered by Bullraider.com